Connect with us

Законодавство

Преюдиційне провадження для забезпечення єдності судової практики

Опубліковано

У Верховній Раді України зареєстровано три різних законопроекти, що мають спільну мету – запровадження інституту преюдиційного запиту та уніфікацію касаційного провадження:

  • проект Закону «Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України (щодо запровадження інституту преюдиційного запиту та уніфікації касаційного провадження)» № 8030,
  • проект Закону «Про внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства України (щодо запровадження інституту преюдиційного запиту та уніфікації касаційного провадження)» № 8031,
  • проект Закону «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України (щодо запровадження інституту преюдиційного запиту та уніфікації касаційного провадження)» № 8032.

При цьому, кожен доповнює відповідний процесуальний кодекс новим розділом «Преюдиційне провадження», що визначає порядок розгляду преюдиційного запиту, його зміст та випадки постановлення судами першої або апеляційної інстанцій преюдиційного запиту (звернення до Верховного Суду з клопотанням про надання висновку щодо застосування норми права).

Інститут преюдиційного запиту пропонується запровадити з метою подолання правової невизначеності, що може бути усунута судовою владою. Водночас, цей інститут покликаний реалізувати принцип процесуальної економії, оскільки дозволить зменшити ризик направлення справи на повторний розгляд та позитивно вплине на дотримання Україною положень статті 6 Конвенції про захист основоположних прав та свобод щодо забезпечення розумних строків розгляду справи.

У разі прийняття законопроекту Господарський процесуальний кодекс України отримає новий розділ «Преюдиційне провадження» у розділі ІІІ-І, Кодекс адміністративного судочинства України отримає розділ ІІ-І, Цивільний процесуальни кодекс України – розділ ІV-І.

У нових розділах глава 1 регулюватиме питання відкриття преюдиційного провадження, глава 2 – преюдиційний розгляд.

Необхідність прийняття законопроекту його автори пояснюють також і тим, що при ухваленні проекту Закону «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» № 6232 не було враховано, що деякі з нововведень можуть поставити під сумнів незалежність та об’єктивність судового розгляду та мати наслідком збільшення корупційних ризиків при прийнятті рішення судом.

Зокрема ідеться про запроваджений інститут постійних колегій суддів. До прийняття Закону № 6232 всі судді колегії призначалися автоматизованою системою з урахуванням низки критеріїв: перебування у відрядженні (відпустці), на лікарняному, коефіцієнт навантаження конкретного судді, диференціація за складністю справи тощо. Змінений Закону № 6232  порядок формування колегій навряд чи враховує всі ці критерії.

Як вважають автори законопроектів, їх прийняття пришвидшить судовий процес у випадку правової невизначеності, забезпечить єдність судової практики та створить передумови для належної реалізації права на справедливий суд.

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.