Connect with us

В Україні

Приватні виконавці: конкуренція і реальні результати роботи

Опубліковано

Запроваджений в Україні інститут приватного виконання судових рішень демонструє перші результати — приватні виконавці створили конкуренцію на ринку та ефективно стягують борги. Про це заявив заступник міністра юстиції з питань виконавчої служби Сергій Шкляр.

За його словами, нині в регіонах України працює 111 приватних виконавців. До них стягувачі можуть звертатися з усіх питань, окрім питань виселення та вселення фізичних осіб, рішень про конфіскацію майна, відібрання і передачу дитини, рішень, за якими стягувачами є держава, державні органи, рішень адміністративних судів та Європейського суду з прав людини й низки інших. «Зі всіх документів, завершених приватними виконавцями у 2017 році, повністю виконано ними 83 відсотки таких проваджень. Це говорить про те, що приватні виконавці націлені на реальні результати щодо успішного виконання судових рішень», — підкреслив С. Шкляр, додавши, що цього року Мін’юст очікує ще кращих показників у роботі приватних виконавців, адже в 2018-му їхня кількість повинна суттєво збільшитися. «Міністерство юстиції поставило перед собою завдання надати можливість скласти іспит у 2018 році не менше ніж 800 особам. У нас уже створені постійні Дисциплінарна та Кваліфікаційна комісії, іспити проводяться регулярно, тож запрошуємо всіх охочих долучитися до цієї професії.

Міф щодо того, що пройти відбір надто складно або навіть неможливо, — безпідставний. Іспит на право стати приватним виконавцем вже пройшли 359 осіб. 151 кандидат, або 42%, успішно його склали. Це — доволі високий показник. Наголошую: фахово підготовлені, професійні кандидати успішно складають іспит і приступають до роботи. За процесом відбору постійно стежать наші міжнародні партнери та донори з проекту «Нове Правосуддя» агенції USAID та проекту ЄС «ПРАВО-Justice», — наголосив Сергій Шкляр.

Заступник міністра також нагадав, що для того, аби стати приватним виконавцем, громадянин України повинен досягти 25 років, мати вищу юридичну освіту не нижче другого рівня і стаж роботи в галузі права не менше двох років. Усі кандидати мають обов’язково пройти курс навчання та скласти кваліфікаційний іспит, питання якого розроблені міжнародними партнерами Мін’юсту.

Також до кандидатів висувається вимога щодо проходження стажування. Втім від нього звільнені особи, які мають стаж роботи державного чи приватного виконавця, адвоката, нотаріуса, арбітражного керуючого не менше одного року або помічника приватного виконавця не менше двох років. Усі, хто успішно склав іспит, отримують посвідчення приватного виконавця. Щоб почати працювати, слід застрахувати свою діяльність та обладнати офіс відповідно до вимог.

Щодо роботи їх колег із ДВС, то загалом на сьогодні перед органами цієї служби першочерговим завданням стоїть інституційне переосмислення своєї місії в забезпеченні в Україні верховенства права, зокрема, в частині обов’язковості виконання судових рішень, що написала в своєму блозі заступник міністра юстиції Світлана Глущенко.

За її словами, застаріла філософія процедури виконання судових рішень має поступитися впровадженню європейських підходів у роботі виконавців, що ґрунтуються на засадах соціальної спрямованості, відкритості, професійної етики та культури, якості та оперативності виконавчих дій. Саме цього чекає від служби суспільство.

Як вказується, основна ідея змін полягає в захисті прав та інтересів як стягувачів, так і боржників, належному забезпеченні державою виконання судових рішень. Аби перевести ці ідеї в реальну площину, було розроблено паспорт еволюції системи виконання судових рішень, який передбачає впровадження конкретних змін на кожному етапі трансформації системи.

Згаданий паспорт реформ містить кілька важливих, навіть фундамен- тальних, пріоритетів. Перший з них — це добровільне виконання рішень. Як вказує С. Глущенко, метою реформи є донесення до свідомості боржників невідворотності відповідальності за порушення. А відтак і розуміння того, що не виконавши рішення добровільно, в майбутньому вони можуть заплатити більше. Загалом же Мін’юст планує створити таку мотиваційну систему, за якої врегулю-
вання спорів відбуватиметься без звернення до ДВС. Головні інструменти — це правопросвітницька кампанія, формування позитивного іміджу Державної виконавчої служби та приватних виконавців, врегулювання системи адміністрування діяльності експертів, а також створення альтернативних механізмів та інститутів — інституту згоди на виконання рішень та механізму альтернативних можливостей виконання рішень.

Другий пріоритет — здійснення виконавчих дій вчасно, кваліфіковано та якісно. По суті, це означає професійне та компетентне надання допомоги. Цієї мети міністерство планує досягти за рахунок автоматизації процесів, зокрема, через взаємодію реєстрів та взаємодію ДВС з іншими органами й установами. Йдеться, в тому числі, про забезпечення доступу працівників ДВС до реєстрів нерухомості та транспортних засобів. Передбачається також повністю автоматизувати процес документообігу, аби державні виконавці могли отримати повне досьє на боржника за максимально короткий термін, а громадяни — швидко та якісно скористатися послугами ДВС. Також планується знизити навантаження на держвиконавців, забравши невластиві їм функції, та мотивувати останніх до підвищення своїх професійних компетенцій через конкуренцію з приватними виконавцями та кар’єрні й фінансові стимули.

Третій пріоритет, визначений Мін’юстом, — забезпечення відкритості роботи органів ДВС, їх суспільна орієнтованість. Публічність, відкритість, прозорість, звітність перед суспільством — такі вимоги стоять перед виконавчою службою. Для їх реалізації планується створити мобільні та автоматизовані сервіси, сервісні центри, де громадяни зможуть отримати відповіді на всі питання без відвідування органів ДВС, розробити стандарти якості та запровадити моніторинг ефективності роботи виконавців.

Як сподіваються у відомстві, в комплексі всі ці складові безумовно будуть підвищувати рівень довіри до цієї служби та впливати на підвищення кількості фактично виконаних судових рішень в Україні.

Підготував Ілля Мороз,
ЮВУ

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.