Законодавство
Наглядові ради держпідприємств звітуватимуть щороку
Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 4 жовтня 2024 р. № 1139, якою визначено механізм звітування наглядової ради перед уповноваженим органом управління державного унітарного підприємства, загальними зборами господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, про виконання стратегічного плану розвитку, про досягнення коротко- та середньострокових фінансових, операційних і нефінансових цілей його діяльності, визначених у листі очікувань власника.
Затвердженим Порядком, зокрема передбачено, що звіт, що подається наглядовою радою уповноваженому органу управління підприємства, загальним зборам господарського товариства про виконання стратегічного плану розвитку, про досягнення коротко- та середньострокових фінансових, операційних і нефінансових цілей його діяльності, визначених у листі очікувань власника, є складовою частиною звіту наглядової ради.
Наглядова рада подає уповноваженому органу управління підприємства, загальним зборам господарського товариства інформацію про виконання стратегічного плану розвитку, про досягнення коротко- та середньострокових фінансових, операційних і нефінансових цілей діяльності підприємства, господарського товариства, визначених у листі очікувань власника, за формою згідно з додатком.
Наглядова рада готує щороку звіт про свою діяльність (звіт наглядової ради), який є окремою складовою частиною річного звіту підприємства, господарського товариства та підлягає оприлюдненню відповідно до вимог законодавства щодо порядку та строків оприлюднення річного звіту.
Звіт наглядової ради повинен містити (але не виключно):
1) інформацію про досягнення фінансових цілей, зокрема:
– рентабельність діяльності (співвідношення чистого прибутку до чистого доходу), EBITDA, рентабельність активів, рентабельність власного капіталу;
– коефіцієнт ліквідності;
– коефіцієнт платоспроможності;
– обсяги виплат на користь держави;
– обсяг бюджетного фінансування та квазіфіскальних операцій;
– оптимальну структуру капіталу (її показники можуть бути визначені з конкретним значенням або може бути наведений діапазон показників). Показники оптимальної структури капіталу можуть бути співвідношенням власного капіталу до активів, співвідношенням фінансових зобов’язань до власного капіталу, співвідношенням фінансових зобов’язань до EBITDA або іншими показниками, які визначають частку позикового капіталу в компанії;
– індивідуальні дивідендні показники.
Інформація про фінансові показники подається в порівнянні з фактичними показниками минулого року, плановими показниками поточного року та результатами аналізу, факторів невиконання і прийнятих рішень у разі їх відхилення;
2) інформацію про досягнення операційних цілей, які включають результати економічної діяльності, ефективність внутрішніх процесів, розвиток клієнтів та їх очікування, а також організаційний розвиток підприємства, господарського товариства та закріплюються у стратегічному плані розвитку та листі очікувань власника;
3) інформацію про досягнення нефінансових цілей, що випливають із стратегічних цілей підприємства, господарського товариства та його спеціальних обов’язків, зокрема у сфері соціальної політики, екологічних програм, безпеки держави, запобігання корупції та корпоративного управління.
Керівник підприємства, виконавчий орган господарського товариства подає не пізніше 15 березня наступного за звітним року наглядовій раді інформацію про виконання стратегічного плану розвитку, фінансового та інвестиційних планів, коротко- та середньострокових фінансових, операційних і нефінансових цілей діяльності за показниками, визначеними у листі очікувань власника.
Наглядова рада подає не пізніше 30 березня наступного за звітним року уповноваженому органу управління підприємства, загальним зборам господарського товариства звіт про стан виконання стратегічного плану розвитку, про досягнення коротко- та середньострокових фінансових, операційних і нефінансових цілей його діяльності, а також заходи, вжиті наглядовою радою. Такі заходи можуть включати зміну голови та/або заступника голови наглядової ради, зміну голів та/або складу комітетів наглядової ради, утворення постійних та/або тимчасових комітетів наглядової ради та звернення до вищого органу із пропозицією щодо обрання нових членів наглядової ради (за наявності вакантних посад) для підтримання колективної придатності наглядової ради.
Наглядова рада забезпечує надсилання до суб’єкта управління об’єктами державної власності протягом 10 робочих днів після затвердження звіту наглядової ради рішення уповноваженого органу управління підприємства, загальних зборів господарського товариства і заходів, що вжиті та повинні бути вжиті з метою підвищення ефективності діяльності наглядової ради, її членів і комітетів наглядової ради.
У разі здійснення Кабінетом Міністрів України повноважень суб’єкта управління підприємства або загальних зборів господарського товариства наглядова рада забезпечує надсилання до Кабінету Міністрів України та Мінекономіки протягом 10 робочих днів після затвердження звіту наглядової ради інформації про заходи, що вжиті та повинні бути вжиті з метою підвищення ефективності діяльності наглядової ради, її членів і комітетів наглядової ради.