В світі
Міжнародні автомобільні дані – єдина зброя для боротьби з шахрайством на ринку вживаних автомобілів Європи
Необмежений рух товарів — одна з основних переваг Європейського Союзу, проте це також формує простір для недобросовісної конкуренції та шахрайства. За даними carVertical, найбільшої компанії, що займається аналітикою даних про вживані автомобілі в Європі, лише шахрайство з одометрами коштує покупцям на континенті десятки й сотні мільярдів гривень. Міжнародні дані — єдиний потужний захист для покупців уживаних автомобілів і чесних дилерів. За оцінками компанії, частка вживаних автомобілів зі скрученими одометрами знизилася з 5,2 % у 2023 році до 4,9 % цьогоріч.
Проливаємо світло за допомогою міжнародних даних
Вирішити проблему шахрайства з одометром — завдання не з простих. Вживані автомобілі мігрують по Європі, здебільшого із Заходу на Схід. Матас Бузеліс — автомобільний експерт carVertical — зазначає, що під час імпорту транспортних засобів, недобросовісні ділки часто намагаються збільшити прибуток, скручуючи одометр або приховуючи пошкодження.
carVertical — компанія, що займається аналітикою автомобільних даних — визначила суму грошей, переплачену за транспортні засоби зі скрученим одометром у деяких країнах. Лише в Польщі водії переплачують щонайменше 49 млрд грн щороку; за ними йдуть покупці вживаних автомобілів у Франції, які щороку платять на 36 млрд грн більше, ніж має бути. Крім того, покупці вживаних автомобілів в Італії витрачають понад 32 млрд грн на автомобілі зі скрученим пробігом. Але це лише 3 ринки Європейського Союзу — поза розглядом є ще інші, навіть більші країни.
Прозорість ринку вживаних автомобілів — тривалий головний біль для політиків та осіб, які приймають рішення, але поки що не було жодних рішень, які б змінили ситуацію. За словами Бузеліса, спроб боротися з шахраями майже не було. Це створило великий попит на цифрові продукти, що керуються даними, як-от перевірки історії транспортних засобів.
«Боротися з явищем скручування одометрів нелегко. Завзяті покупці можуть відстежувати невідповідність деталей або недоліки та вважати стан транспортних засобів підозрілим. Крім того, це ставить недосвідчених людей у досить вразливе становище — вони можуть виявити, що нещодавно придбані транспортні засоби не збігаються з очікуваними мріями. Збір міжнародних даних щодо пробігу, пошкоджень, права власності й реєстрації в режимі реального часу з понад 40 країн може бути корисним, особливо для тих, хто користувався перевіркою історії лише на місцевих ринках, де безліч імпортованих транспортних засобів», — пояснив Матас Бузеліс із carVertical.
Найвищий пріоритет надійності, безпеці та обсягу даних
Реальні й правдиві дані вже захищають мільйони покупців авто в регіоні, адже безпечна та надійна інформація допомагає уникати потенційних проблем.
«Ці дані допомагають оцінити стан автомобіля та прийняти рішення щодо купівлі простіше, ніж будь-коли. Робота з надійними й захищеними джерелами довела свою ефективність. Приємним аспектом є те, що ніхто не може редагувати чи видаляти дані про будь-який автомобіль. Це формує сильний гальмівний фактор щодо афер. Злочинці вже знають, що не можуть виправити історію пошкоджених транспортних засобів», — говорить Бузеліс, автомобільний експерт carVertical.
Пан Бузеліс також зазначив, що робота з правоохоронними органами, національними базами даних поліції, фінансовими установами, національними чи державними реєстрами, некомерційними організаціями та діловими партнерами, як-от автомобільні оголошення чи великі дилери, створює багато завдань, що мають бути вирішені ІТ-фахівцями до того, як ця інформація стане корисною для покупців уживаних авто.