Думка експерта
Чим чорт не жартує, коли фіскали сплять, або Як «полегшити» держбюджет за рахунок махінацій із ПДВ?
Свого часу, завдяки популярності відомої кінокомедії широкого поширення набула фраза «Нью Йорк – місто контрастів». Аналізуючи через багато десятиліть рівень українського суспільства, можна сміливо стверджувати, що воно перебуває в стані дисонансу, протиріччя того ж контрасту. І насамперед це проявляється в тому, що на тлі величезних зусиль народу України щодо протистояння російській агресії, знаходяться персоналії, які діють за принципом «кому війна, а кому й мати рідна». Не викликає жодних сумнівів, що за своєю суттю протиправне ухилення від сплати податків практично те ж саме, що розкрадання бюджетних коштів. Про один зі способів незаконного збагачення за рахунок порушення податкового законодавста й піде мова нижче.
Про відповідний закон й ОСББ
Із метою зменшення витрат державного і місцевого бюджетів а також спроби перекласти відповідальність за стан житлового фонду виключно на власників житла, 29 листопада 2001 року був прийнятий Закон України (№ 2866-III) «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі – Закон № 2866-III).
При цьому додано, що ідеї, покладені в основу вказаного закону, набагато раніше були підтверджені позитивним досвідом таких країн, як Польща, Фінляндія, Бельгія, Франція, Литва та Естонія. Але на жаль, те, що корисно цивілізованій Європі, не завжди приносить позитивний результат в умовах українських реалій.
За даними Державної служби статистики, напередодні повномасштабної війни в Україні було зареєстровано – 32 982 ОСББ, а кількість багатоповерхівок у державі становила приблизно 182 500 будинків. Таким чином, за фактом ОСББ об`єднує лише 18,1% усіх багатоповерхових будинків України.
Доволі низький рівень формування ОСББ обумовлений, як свідчить практика, існуванням цілої низки проблем, які носять наступний характер:
1) незадовільне правове регулювання діяльності ОСББ;
2) недостатня компетентність керівництва ОСББ та відсутність контролю за їх діяльністю з боку співвласників або органів державної влади та місцевого самоврядування, до повноважень яких належать відповідні функції;
3) можливість зловживання керівництвом ОСББ своїм становищем у зв`язку з наявністю пунктів 1 та 2.
Указане призводить до порушення прав громадян, крадіжок, зловживань і, як наслідок, до дискредитації державної політики в сфері ЖКГ. Слід звернути увагу на те, що недосконалість правового регулювання діяльності ОСББ призвела до значної кількості звернень до суду з метою вирішення спірних питань. Із відомостей Єдиного державного реєстру судових рішень вбачається, що за участі ОСББ як сторони спору, мали місце понад 90 тисяч судових справ, предметом яких, окрім стягнення заборгованості з утримання спільного майна будинку, значилися використання допоміжних приміщень будинку, оскарження рішень загальних зборів співвласників, підключення до внутрішньо будинкових мереж, спільне використання технологічних мереж, зобов’язання до укладення договору про надання комунальних послуг, спори щодо передачі будівлі на баланс ОСББ, спори щодо визначення частки співвласника в загальному обсязі внесків і платежів на утримання, експлуатацію, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного й капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна в багатоквартирному будинку, визнання недійсною реєстрації ОСББ, окремих положень його статуту та інше.
Таким чином, виходячи із загальної чисельності таких об’єднань, яка складає 26 603, маємо ситуацію, коли на кожне ОСББ припадає більш ніж по 3 судові справи. Відсутність контролю за фінансовою діяльністю голови та всього правління об’єднання призводять до появи великої кількості кримінальних справ, пов`язаних із незаконним використанням та відчуженням технічних приміщень, що є спільним майном, розкраданням коштів, махінаціями з реєстрацією, незаконним завищенням цін та тарифів на послуги, за фактом незаконного створення ОСББ та провадження його діяльності, які кваліфікуються за ч. 2 ст. 364-1 Кримінального кодексу України як зловживання повноваженнями посадовою особою юридичної особи приватного права, незалежно від організаційно-правової форми.
Існують навіть кримінальні справи стосовно керівництва ОСББ за обвинуваченням у вимаганні, хабарництві, а також випадки насилля, бійок, навіть вбивства голови об’єднання. Прикриваючись ОСББ як неприбутковою організацією шахраї завдають державі багатомільйонних збитків у зв`язку з несплатою встановлених діючим законодавством податків, зборів та обов`язкових платежів.
Зазначу й те, що останнім часом в Україні все популярнішими стають так звані котеджні містечки, основою яких є приватні садиби. Відповідно до ст. 381 ЦКУ садибою є земельна ділянка разом із розташованими на ній житловим будинком, господарсько-побутовими будівлями, наземними і підземними комунікаціями та багаторічними насадженнями.
Справа в тому що в українському законодавстві відсутня спеціальна норма права – закон спрямований на врегулювання виключно правовідносин, що виникають у котеджних містечках. Але в цьому немає жодної необхідності, бо зазначені правовідносини достатньо врегульовані вже існуючими правовими актами – Законами «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про органи самоорганізації населення» (№ 2625-III від 11 липня 2001 р.), «Про кооперацію» (№ 1087-IV від 10 липня 2003 р.), «Про житлово-комунальні послуги» (№ 2189-VIII від 9 листопада 2017 р.) та інші.
«Юридичний вісник України» уже досить докладно висвітлював питання необґрунтованого застосування норм Закону № 2866-III до правовідносин у котеджних містечках (ЮВУ № 14–15 (1498–1499), 1–15 квітня 2024 р. С. 18-21; ЮВУ № 16–17 (1500–1501), 16–30 квітня 2024 р. С. 16-21). У даній публікації йтиметься про результати подібного «правозастосування», які виражаються в багатомільйонних втратах для бюджетів усіх рівнів.
Відповідно до ст. 4 Закону «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» об`єднання є юридичною особою та визнається неприбутковою організацією. Але чи за всіх обставин та операцій ОСББ зберігає за собою статус неприбутковості, що, як наслідок, звільняє його від сплати ряду податків? Відповідно до ст. 4 Закону № 2866-III основною метою створення об’єднання є належне утримання та використання спільного майна. Основна діяльність об’єднання полягає в здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних й інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов’язань, пов’язаних з діяльністю об’єднання.
Аналогічні норми наведені й у Типовому статуті об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, затвердженому наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства 27 серпня 2003 року № 141. (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 12 грудня 2003 р. за № 1155/8476). Відповідно до його п. 1 частини ІІ метою створення об’єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов’язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом. Пунктом 3 визнано, що завданням та предметом діяльності об’єднання є: забезпечення реалізації прав співвласників на володіння та користування спільним майном; забезпечення належного утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території; сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами; забезпечення виконання співвласниками своїх зобов’язань, пов’язаних з діяльністю об’єднання.
Щодо терміну «спільне майно»
У зв’язку з особливою увагою та акцентом законодавця на терміні «спільне майно», необхідно надати об’єктивне юридичне визначення зазначеного словосполучення в розрізі Закону «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» з урахуванням положень Глави 26 «Право спільної власності» ЦКУ. По-перше, відповідно до ст. 1 Закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» спільне майно багатоквартирного будинку – приміщення загального користування (в тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташовані багатоквартирний будинок і належні до нього будівлі та споруди та його прибудинкова територія.
Пунктом 2 статті 4 «Суб’єкти права власності у багатоквартирному будинку» зазначено, що власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку. І відповідно до ст. 5 спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників.
По-друге, відповідно до ст. 4 Закону № 2866-III, майно ОСББ, яке утворюється з:
– майна, переданого йому співвласниками у власність;
– майна придбаного за рахунок одержаних доходів;
– іншого майна, набутого на підставах, не заборонених законом, співвласниками якого є власники квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку. Майно, придбане об’єднанням за рахунок внесків та платежів співвласників, є їхньою спільною власністю.
Читайте також: Розмір основного покарання у виді штрафу не може бути меншим за розмір отриманої засудженим неправомірної вигоди
Відповідно до цього, термін «спільне майно багатоквартирного будинку» повинен одночасно відповідати двом зазначеним вище критеріям, тобто входити до переліку, наведеного в ст. 1 Закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» та знаходитися в спільній власності власників квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку. Для подальшого дослідження треба звернутися до Податкового кодексу України, бо саме цей нормативний акт регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів. Відповідно до ст. 14 «Визначення понять», п. 14.1.185 та 14.1.191:
– 14.1.185. постачання послуг – будь-яка операція, що не є постачанням товарів, чи інша операція з передачі права на об’єкти права інтелектуальної власності та інші нематеріальні активи, чи надання інших майнових прав стосовно таких об’єктів права інтелектуальної власності, а також надання послуг, що споживаються в процесі вчинення певної дії або провадження певної діяльності. Далі в підпунктах а), б), в), г), д) наведено вичерпний перелік операцій, що з метою оподаткування є постачанням послуг.
– 14.1.191. постачання товарів – будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. З метою застосування терміну «постачання товарів» електрична та теплова енергія, газ, пар, вода, повітря, охолоджене чи кондиційоване, вважаються товаром. Відповідно в підпунктах а), б), в), г), д), е) наведено вичерпний перелік операцій, які з метою оподаткування є постачанням товарів.
Необхідно звернути увагу на те, що ні ст. 196 «Операції, що не є об’єктом оподаткування», ні ст. 197 «Операції, звільнені від оподаткування» ПКУ не передбачають особливих умов для їх застосування при оподаткуванні ПДВ операцій, що здійснюються ОСББ. Це відбувається виключно з тієї причини, що кошти, сплачені співвласниками багатоквартирного будинку на утримання майна, що перебуває у спільній власності згідно з ч. 6 ст. 1 вказаного закону, приміщення загального користування, несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання не є операціями з постачання товарів чи послуг.
Такої ж позиції дотримується й Державна податкова служба України, яку викладено в податковій консультації № 1731/6/99-00-07- 03-02-15/ІПК від 05.12.2019 р.: «Внески, що надходять у вигляді грошових коштів на банківський рахунок об`єднання від власників приміщень на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває у спільній власності об`єднання, не підпадають під об`єкт оподаткування ПДВ, оскільки вони не є оплатою операцій з постачання товарів чи послуг».
Про товари, послуги та ПДВ
Як уже зазначалося раніше у відповідних пунктах ст. 14 ПКУ наведено вичерпний перелік операцій, що є постачанням послуг або постачанням товарів. Детальний аналіз положень наведеної статті дозволяє дійти до висновку про відсутність збігів, відповідностей, ідентичності, конгруентності і так далі, між положеннями цієї статті та операціями, які здійснює ОСББ. Тобто, дійсно операції, що здійснюються об’єднанням з метою утримання спільного майна співвласників житлових та нежитлових приміщень не є операціями з постачання товарів чи послуг. Цей висновок є ключовим під час встановлення факту необхідності нарахування ПДВ на операції, які здійснює ОСББ.
Відповідно до закону об’єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об’єднання визначається цим Законом та іншими законами України. (ст. 4 Закону № 2866-III). Об’єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.
Тобто в разі відповідності діяльності об’єднання умовам зазначених вище норм, таке об’єднання звільняється від сплати податку на прибуток та відповідно до ст. 181 ПКУ діяльність ОСББ не підпадає під ознаки операцій з постачання товарів чи послуг, що є об’єктом оподаткування ПДВ.
Слід зазначити, що у зв`язку з тим, що Податковий кодекс України не передбачає окремих норм, які б регламентували особливості оподаткування ПДВ операцій ОСББ, об’єднання реєструються платниками ПДВ на загальних підставах. Відповідно до норм п. 181.1 ПКУ в разі, якщо загальна сума від здійснення операцій постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V цього кодексу, зокрема з використанням локальної або глобальної комп’ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 000 000 грн (без урахування ПДВ), така особа зобов’язана зареєструватися як платник податку в контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених ст. 183 ПКУ, крім особи, яка є платником єдиного податку першої – третьої груп. При цьому, як було зазначено раніше, ані ст. 196, ані ст. 197 Податкового кодексу не передбачають винятків із об’єкта обкладення ПДВ тих або інших операцій, що надаються ОСББ.
Таким чином, об’єднання змушені реєструватися платниками ПДВ, якщо обсяг їхніх операцій, що підлягають оподаткуванню відповідно до ПКУ, перевищує 1 млн грн. Необхідність такої реєстрації платником ПДВ свого часу була підтверджена в листі ДПСУ від 22.06.2012 р. № 8958/5/15-2116.
При цьому слід зауважити, що оподатковуваними вони стануть лише після реєстрації особи як платника ПДВ. Однак відстежувати такі операції бухгалтеру об’єднання слід для того, аби не пропустити момент, коли їх обсяг досягне 1 млн грн й об’єднання буде зобов’язане зареєструватися платником податку на додану вартість.
Відповідно до положень статті 22 Закону № 2866-III за наявності технічної можливості проведення поквартирного обліку споживання водо-, тепло-, газо-, електропостачання, гарячого водопостачання та інших послуг, власники жилих і нежилих приміщень можуть перераховувати кошти безпосередньо на рахунки підприємств, організацій, які надають ці послуги, за відповідними тарифами для кожного виду послуг у порядку, встановленому законом, або кошти, що сплачуються власниками приміщень за надані їм комунальні послуги, можуть згідно з укладеними договорами надходити на рахунок об’єднання для накопичення й наступного перерахунку підприємствам, організаціям, які надають ці послуги.
Враховуючи викладене, в ОСББ відсутній об’єкт оподаткування з водо-, тепло-, газо-, електропостачання, гарячого водопостачання та інших послугах, кошти за які власники жилих і нежилих приміщень перераховують безпосередньо на рахунки підприємств, організацій, які надають ці послуги, або перераховують на рахунок об’єднання для накопичення і наступного перерахунку підприємствам, організаціям, які надають ці послуги.
У випадку встановлення ОСББ для власників жилих і нежилих приміщень окремої плати за послуги з перерахунку отриманих від таких власників коштів підприємствам, організаціям, що надають послуги з водо-, тепло-, газо-, електропостачання, гарячого водопостачання та інші послуги, в об’єднання виникає об’єкт оподаткування ПДВ, виходячи з вартості наданих послуг.
Внески на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває в спільній власності, визначаються статутом об’єднання та/або рішенням загальних зборів (стаття 23 Закону № 2866-III). Кошти, що надходять на банківський рахунок об’єднання від власників жилих і нежилих приміщень для компенсації видатків на утримання й ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває в спільній власності об’єднання, не підпадають під об’єкт оподаткування ПДВ.
Слід зауважити, що Закон № 2866-III не має обмежень щодо здійснення господарської діяльності ОСББ поза межами виключно утримання спільного майна співвласників багатоквартирного будинку. Але варто звернути увагу на те, що така господарська діяльність об’єднання (наприклад, здача в оренду нежитлових приміщень, що належать співвласникам на праві спільної власності) підпадає під визначення об’єкта оподаткування ПДВ.
Висновки
З аналізу вищенаведеного слід зробити наступні висновки:
– В ОСББ відсутній об’єкт оподаткування з водо-, тепло-, газо-, електропостачання, гарячого водопостачання та інших послуг у разі, якщо суми, сплачені співвласниками за спожиті послуги відповідають встановленим тарифам і як транзитні платежі далі перераховані постачальникам цих послуг. У випадку, коли ОСББ встановлює додаткові суми, окрему плату, що більше встановлених тарифів на комунальні послуги, в ОСББ виникає об’єкт оподаткування ПДВ, виходячи з додаткової ціни або з вартості наданих послуг.
– Кошти, що надходять на банківський рахунок об’єднання від власників жилих і нежилих приміщень для компенсації видатків на утримання і ремонт майна, що перебуває у спільній власності і відповідає переліку, наведеному в ст. 1 Закону «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», не підпадають під об’єкт оподаткування ПДВ. При цьому, в разі здійснення ОСББ господарської діяльності, наприклад, здача в оренду нежитлових приміщень, надання послуг з гарячого та теплопостачання від своєї власної котельні та інше, така діяльність підпадає під визначення об’єкта оподаткування ПДВ (Лист Мінрегіонбуду від 31.07.2012 р. № 8/10-2040-12).
– Кошти що надійшли на утримання майна, яке знаходиться в спільному користуванні власників житлових будинків, але не є їх спільною власністю (належить іншим юридичним або фізичним особам) в контексті Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку», відповідно до пункту 14.1.185 ПКУ, є операцією з постачання послуг, яка підлягає оподаткуванню ПДВ. У зв`язку з вищезазначеним необхідно навести конкретний приклад нанесення багатомільйонних збитків державі завдяки протиправній спритності сучасних ділків з одного боку, а з іншого – бездіяльності фіскальних органів.
– Існуюча протягом багатьох років Асоціація власників житлових будинків «Золоті Ключі» (Дніпропетровська область, Дніпровський район, Слобожанська ОТГ) по суті є прикладом типового котеджного містечка. На його території громадянами побудовано близько тисячі садиб – індивідуальних житлових будинків на земельних ділянках, що належать їм на праві власності або перебувають в оренді у власників будинків.
– Територія загального користування – дороги, тротуари, зони відпочинку, водойми, «містечка» належать територіальній громаді. Мережі електропостачання, водопостачання, водовідведення, каналізаційні насосні станції до недавнього часу належали комерційній організації, але в зв`язку з її банкрутством передані у власність територіальної громади. Проте, не маючи жодного майна, в тому числі спільного, в умовах відсутності взагалі жодного багатоквартирного будинку асоціація примудрилася зареєструватися відповідно до Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» й отримати статус неприбуткової організації. За попереднім аналізом збитки бюджету виключно від несплати ПДВ складають понад 5 млн гривень.
P.S. Беручи до уваги типовість і значну поширеність подібної злочинної ситуації, можна тільки уявити, скільки сотень мільйонів гривень іде повз державної скарбниці. Найогидніше, що все це має місце під час воєнної агресії рф проти України, коли на рахунку кожна копійка, коли пенсіонери донатять останні гривні, відмовляючи собі в найнеобхіднішому, аби допомогти ЗСУ
Джерело: Юридичний вісник України