Думка експерта
Військові суди = Правосуддя для військових


Олег Ткачук, суддя Великої Палати Верховного Суду
На одинадцятому році війни все частіше звучить питання про необхідність відновлення в Україні військових судів. Днями про це написав генерал армії Віктор Муженко, який у 2014–2019 рр. був начальником Генштабу – Головнокомандувачем ЗСУ. Більше того, окрім теми військових судів, генерал порушує й тему військової адвокатури та нагадує всім, що на цьому він наголошував ще в 2017 році.
Чому це важливо?
Адвокати, які пішли на фронт захищати Україну, підтримують таку ініціативу. Та й узагалі більшість із тих військовослужбовців, з якими мені довелося спілкуватися останніми роками, вважають, що в умовах війни та ще тривалий час після її завершення альтернативи військовим судам не існуватиме. Про це висловився й генерал Назаров, який мав свій досвід перебування на лаві підсудних поки його не виправдав Верховний Суд.
Читайте також: Позбавлення волі для посадовців ТЦК і ВЛК за незаконну мобілізацію підтримав профільний комітет ВР
Тезу доцільності відновлення в Україні військових судів можна обґрунтувати судовою статистикою. Хоча всі й так розуміють, що суспільство гостро реагує на питання мобілізації, корупції, недоліки в організації роботи органів військового управління, порушення прав військовослужбовців, СЗЧ, масові порушення законів і звичаїв війни з боку російських загарбників. Україні жадають справедливого миру, закінчення війни, Перемоги і справедливості для тих, хто захищає Батьківщину.
Про що говорять цифри?
Наявні на сьогодні дані свідчать про те, що в правовому полі України суттєво збільшилася кількість нормативно-правових актів, які стосуються військових, а суди розглядають десятки тисяч військових судових справ. Так, Президентом України, урядом, Верховною Радою, державними органами з лютого 2022 року до сьогодні ухвалено близько 280 тисяч нормативно-правових актів, які стосуються військовослужбовців, призову на службу цивільних осіб, військового майна, органів військового управління. До всього слід вказати й те, що за два останні роки до адміністративної відповідальності було притягнуто понад 200 тисяч військовослужбовців; до кримінальної відповідальності за час повномасштабної війни – близько 20 тисяч військовослужбовців і наразі розслідується ще близько 100 тисяч таких кримінальних справ. Зареєстровано понад 140 тисяч воєнних злочинів вчинених росіянами в Україні. А є ще сотні тисяч звернень до адвокатів з приводу оформлення відстрочки від служби, звільнення та призову, лікування, ВЛК, звернень до суду для отримання грошового забезпечення. Й на останок – за даними Єдиного державного реєстру судових рішень лише за 2024 рік суди ухвалили більше 70 тисяч процесуальних рішень у справах за участю ТЦК.
Ці цифри показують, що в загальних судах виникла специфічна категорія справ, вирішення яких потребує спеціальних знань у військовому праві, а також досвіду життя і діяльності в умовах військової організації. Такий досвід і знання повинні забезпечити кваліфіковане й справедливе вирішення справ військових. У зв’язку із суттєвим збільшенням проваджень у справах про військові злочини, Вища рада правосуддя (основний конституційний орган суддівського врядування) також підтримує доцільність впровадження в Україні військової юстиції.
Читайте також: Систему військових судів пропонують відновити
Щоб правильно і кваліфіковано тлумачити норми права, що діють у Збройних Силах, визначати критерії відповідальності за їхнє порушення, забезпечити права і свободи, соціальний захист мільйона військовослужбовців та сотень тисяч ветеранів війни, має діяти спеціалізована державна структура. Спеціалізований державний юридичний орган, який відповідно до Конституції України повинен захищати права і свободи людини і громадянина (стаття 55 Конституції України). Таким органом може й повинен стати військовий суд. На цьому наголошує і секретаріат Ради національної безпеки і оборони України. Такої ж позиції притримується й Міністерство оборони України.
Історичний досвід і досвід країн НАТО переконує, що в Україні три ланки судів військового правосуддя (кілька окружних військових судів, Військовий апеляційний суд та Військова Палата Верховного Суду) можуть органічно вписатися в структуру судів загальної юрисдикції та систему органів державного управління України. Військові суди здатні забезпечити належний судовий контроль за діяльністю ТЦК, органів військового управління, правоохоронних органів на передньому краї війни, в умовах бойових дій та дотримання належного рівня секретності і військової таємниці.
Трохи судової статистики
Станом на 1 жовтня 2024 року в Україні працює 4 988 суддів, що становить лише 70% від необхідної кількості (6 631 посад). Таким чином, 29,6% суддівських посад залишаються вакантними, що ускладнює швидке і якісне здійснення правосуддя в діючих судах. При цьому щороку судді загальних судів вирішують 3–4 мільйони справ усіх категорій.
Поглянемо на проблему з іншого боку. Загалом за статистикою близько 7–8% чоловіків в Україні непридатні до військової служби, а понад 20% — обмежено придатні. У той же час понад 50% суддів в Україні – жінки. Кожен може зробити свій висновок щодо того, скільки суддів служили у військах.
Відсутність у більшості суддів загальної юрисдикції досвіду військової служби призводить до недостатнього розуміння специфіки військових правовідносин, військових статутів та умов служби. А в умовах шаленого судового навантаження на діючих суддів, може страждати якість розгляду військових судових справ, які часто пов’язані зі складними питаннями військового права, статутними обов’язками, бойовими умовами та морально-психологічними викликами, характерними для воєнного стану і бойових дій. Загальні суди, не маючи достатнього часу для вивчення особливостей військових правовідносин, відповідного досвіду або ж знань про такі особливості, можуть неправильно витлумачити ці аспекти, що буде мати свої наслідки для людей і для боєздатності держави.
Разом із тим в Україні вже сформувався кадровий резерв із юристів, які мають військовий і бойовий досвід. Понад 50 суддів, кілька сотень працівників апаратів судів, адвокати, вчені-правники, прокурори тепер беруть участь у бойових діях. Вони цілком могли б збагатити правосуддя знаннями військового права й військовим досвідом для кваліфікованого і справедливого вирішення військових судових справ.
Джерело: Юридичний вісник України