Законодавство
Рівень володіння англійською мовою визначатимуть за шкалою рекомендацій Ради Європи

Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 4 червня 2025 р. № 659, якою схвалено Концепцію Державної цільової національно-культурної програми сприяння вивченню та застосуванню англійської мови в Україні на 2026-2030 роки.
Відповідно до Концепції проблема недостатнього рівня володіння англійською мовою в Україні має комплексний характер і є наслідком впливу ряду факторів:
– якість викладання англійської мови в закладах освіти. Викладання англійської мови у закладах освіти часто не відповідає сучасним вимогам, зокрема через застарілі методики, недостатню кількість годин для вивчення мови та відсутність мотивації серед учнів і студентів, а також відсутність якісних навчальних матеріалів і ресурсів;
– проблеми з кваліфікацією викладачів англійської мови. Відсутність можливостей для належного підвищення кваліфікації, обмежений доступ до сучасних методик викладання та недостатність знань з інтерактивних технологій навчання серед викладачів значно знижують якість освіти;
– обмежений доступ до вивчення англійської мови в регіонах та сільській місцевості. В умовах децентралізації та скорочення бюджетного фінансування багато регіонів і сільських територій мають обмежений доступ до якісного вивчення англійської мови, зокрема через недостатню кількість кваліфікованих викладачів, відсутність курсів та навчальних центрів;
– низький рівень мотивації до вивчення англійської мови серед дорослого населення. Багато дорослих громадян не усвідомлюють важливості володіння англійською мовою для кар’єрного росту та професійного розвитку, що призводить до низької активності у вивченні мови поза межами формальної освіти;
– недостатня підтримка використання англійської мови у професійній діяльності. Використання англійської мови в бізнесі, науці, технологіях та інших професійних сферах залишається обмеженим, що знижує конкурентоспроможність українських фахівців на міжнародній арені та обмежує доступ до передових технологій та інновацій;
– відсутність інфраструктури для самостійного вивчення англійської мови. В Україні немає загальнодоступної національної платформи для самостійного вивчення англійської мови із сучасними навчальними матеріалами, інтерактивними завданнями та можливостями для практики.
Такі фактори перешкоджають повноцінній інтеграції України у глобальний простір, обмежують доступ громадян до міжнародних ресурсів та можливостей, знижують конкурентоспроможність національної економіки та рівень освіченості населення.
Програма спрямована на комплексне розв’язання цих проблем шляхом створення сприятливих умов для вивчення та застосування англійської мови в Україні, підвищення рівня володіння нею серед громадян та розширення її використання у всіх сферах суспільного життя.
Читайте також: Переклад на державну мову документів, наданих на лінгвістичну експертизу, може зробити експерт самостійно, без залучення перекладача
Проблему передбачається розв’язати шляхом:
– вироблення дієвих механізмів підтримки вивчення англійської мови;
– сприяння створенню, запровадженню та/або поширенню інноваційних цифрових ресурсів для вивчення англійської мови, таких як інтерактивні онлайн-платформи, мобільні застосунки та дистанційні курси, доступні для різних вікових та соціальних груп населення;
– покращення якості викладання англійської мови у закладах освіти;
– створення умов для рівного доступу до якісного вивчення англійської мови для соціально вразливих верств населення, а також учнів сільських шкіл, внутрішньо переміщених осіб, ветеранів війни та інших груп;
– запровадження сертифікаційних іспитів з англійської мови для визначення рівнів володіння за шкалою рекомендацій Ради Європи з мовної освіти (CEFR), що сприятиме об’єктивній оцінці знань та стимулюванню мотивації до вивчення мови;
– стимулювання показу іноземних фільмів англійською мовою у кіновидовищних закладах з дотриманням вимог Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»;
– підтримки та розвитку англомовного освітнього контенту, включаючи створення аудіовізуальних програм;
– мотивації населення до вивчення англійської мови;
– сприяння проведенню наукових досліджень у сфері викладання англійської мови та вивчення кращих міжнародних практик, співпраці з іноземними партнерами, участі у міжнародних проектах та академічних обмінах.
Серед основних способів розв’язання проблеми є:
– удосконалення нормативно-правового врегулювання;
– поліпшення системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників для забезпечення якісного викладання англійської мови;
– оновлення навчальних програм, впровадження інноваційних методів викладання, запровадження білінгвального навчання та викладання інших дисциплін англійською мовою;
– налагодження співпраці з громадськими організаціями, експертами, освітніми ініціативами та міжнародними партнерами у здійсненні заходів з підтримки вивчення англійської мови;
– залучення громадян до проектів та ініціатив з опанування англійської мови;
– створення та поширення сучасного англомовного освітнього контенту;
– сприяння доступу до англомовного контенту, зокрема шляхом забезпечення відшкодування витрат кіновидовищним закладам на демонстрування іноземних фільмів англійською мовою, відповідно до законодавства.
Строк виконання Програми – 2026-2030 роки.
Міністерство культури та стратегічних комунікацій визначено державним замовником Програми.
Також зверніть увагу на Правові позиції Верховного Суду щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних з війною, та збірник Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси.