Юридична практика
Медичний заклад відкриває аптеку. Чи є шанс зберегти неприбутковість?

Практично всі державні та комунальні заклади охорони здоров’я є неприбутковими організаціями. Такий податковий статус вимагає дотримання певних вимог, проте дозволяє не бути платниками податку на прибуток.
Натомість аптеки, які за законодавством України також є закладами охорони здоров’я, із цілком зрозумілих причин на неприбутковість не претендують. Тож одне із доручень, наданих Кабінету Міністрів України Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 12.02.2025 «Про додаткові заходи щодо забезпечення доступності лікарських засобів для українців», викликало занепокоєння у керівників закладів охорони здоров’я. Йдеться про пп. 7 п. 2 зазначеного Рішення, відповідно до якого КМУ має «опрацювати питання щодо створення аптек як структурних підрозділів державних та / або комунальних закладів охорони здоров’я із запровадженням мінімальних надбавок (націнок) на лікарські засоби, що реалізуються».
Читайте також: Анулювання реєстрації платника єдиного податку можливе за умови проведення належної перевірки, а не під час контролю сплати податків
Навіть якщо аптека як структурний підрозділ закладу охорони здоров’я реалізовуватиме лікарські засоби із мінімальними націнками, вона все одно отримуватиме прибуток, а здійснювана нею діяльність розглядатиметься як торговельна.
Чи зможе за таких обставин заклад охорони здоров’я залишатися неприбутковою організацією?
З одного боку, Податковий кодекс України не забороняє неприбутковим організаціям отримувати доходи, якщо ці доходи використовуватимуться для виконання статутних цілей. Зокрема, заклади охорони здоров’я усіх форм власності мають право надавати платні медичні послуги (для державних і комунальних є певні обмеження і правила, але є й прямий дозвіл у ст. 18 Основ законодавства України про охорону здоров’я).
З іншого боку, податкове законодавство щодо неприбуткових організацій настільки недосконале, що будь-яка нестандартна операція чи ситуація несе загрозу втрати неприбутковості. От і намагаються керівники закладів охорони здоров’я заздалегідь зрозуміти, якими можуть бути податкові наслідки створення аптек як структурних підрозділів. Про актуальність проблеми свідчить кількість звернень до Державної податкової служби України. Їх вже понад десяток, і, можна припустити, буде набагато більше, адже рішення РНБО слід виконувати.
Відповіді Державної податкової служби України на звернення закладів охорони здоров’я не надто різняться одна від одної. У роз’ясненнях від 26.05.2025 № 2895/ІПК/99-00-21-02-02, від 15.05.2025 № 2659/ІПК/99-00-21-02-02, від 08.05.2025 № 2522/ІПК/99-00-21-02-02, від 01.05.2025 № 2409/ІПК/99-00-21-02-02 та інших фахівці податкової служби стверджують: роздрібна торгівля лікарськими засобами не відповідає умовам, яким мають відповідати неприбуткові організації відповідно до п. 133.4 Податкового кодексу України. Втім, податківці вважають, що питання можна вирішити, якщо внести зміни до «порядку здійснення фінансового забезпечення охорони здоров’я, встановленого згідно зі ст. 18 Основ законодавства України про охорону здоров’я» і прямо дозволити комунальним та державним закладам охорони здоров’я не лише надавати платні медичні послуги, а й здійснювати такий вид діяльності як торгівля лікарськими засобами. Втім, законодавчі зміни хтось має ініціювати, тому податківці радять керівництву медичних закладів звертатися до Міністерства охорони здоров’я.
Ірина Назарбаєва