Законодавство
6 фактів, що можуть свідчити про підкуп іноземної службової особи
Набрав чинності наказ Національного антикорупційного бюро України від 1 липня 2025 р. № 101, яким затверджено Перелік обставин (фактів), що можуть свідчити про здійснення операцій з метою надання неправомірної вигоди службовій особі іноземної держави:
1) платник податків є стороною фінансової операції з юридичною особою, зареєстрованою в державі, яка віднесена до переліку офшорних зон згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 р. № 143-р або отримує від такої юридичної особи роботи, послуги;
2) платник податків є стороною правочину з нерезидентом, який має ознаки удаваності – вчинений сторонами для приховання іншого правочину, який вони насправді вчинили, – та/або фінансової операції з нерезидентом, якщо така операція відповідає одному з таких критеріїв:
Читайте також: Право на застосування зниженої ставки податку на доходи нерезидента має лише фактичний бенефіціарний власник доходу
– є економічно невигідною: платник податків надав основний засіб в безоплатне користування або в оренду без наміру одержати економічний ефект;
– відсутні пов’язані з фінансовою операцією первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, фінансова звітність, інші документи, ведення яких передбачено законодавством, або такі документи не підтверджують факт здійснення фінансової операції, не дають можливості повноцінно використовувати чи відтворювати інформацію, що у них мітиться;
– виявлено нереальність отриманої від нерезидента послуги;
3) платник податків здійснив нерезиденту платіж, який не відображений ним у податковому обліку відповідно до Податкового кодексу України та/або бухгалтерському обліку, відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності;
4) платник податків надав нерезиденту або отримав від нерезидента фінансову допомогу або благодійний внесок або списав нерезиденту боргове зобов’язання одноразово у розмірі, що у п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на перше число відповідного року, або протягом року на загальну суму, що у дві тисячі п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на перше число відповідного року.
Ця обставина (факт) не стосується операцій, визначених пп. 69.6 п. 69 підрозд. 10 «Інші перехідні положення» розд. XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на відкриті Національним банком України рахунки державних органів, призначені для фінансового забезпечення заходів з відсічі збройної агресії проти України та ліквідації її наслідків, національної безпеки і оборони, відновлення, підтримки і розвитку України, надання гуманітарної допомоги, а також для залучення коштів на підтримку Збройних Сил України;
5) витрати платника податків не пов’язані зі здійсненням ним господарської діяльності, а саме придбання у нерезидента творів мистецтва, антикваріату, дорогоцінностей (крім випадків, якщо таке придбання пов’язане із здійсненням основного виду діяльності платника податку);
6) платник податків здійснив платіж в готівковій формі у розмірі, що у п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на момент здійснення такого платежу, або протягом року на загальну суму, що у дві тисячі п’ятсот і більше разів перевищує розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на перше число відповідного року.
Також зверніть увагу на Правові позиції Верховного Суду щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних з війною, та збірник Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси.







