Connect with us

Законодавство

Псевдореформа СБУ: президентський законопроект цементує «совок» у спецслужбі

Опубліковано

Одинадцятого березня Президент подав у Раду законопроект про реформу Служби безпеки України. Наразі сама СБУ в своєму релізі розхвалює його.

Олена ЩЕРБАН,
юрист, заступник виконавчого директора
Центру протидії корупції

Про законопроект

Як заявляється, цей законопроект про новації, але за гучними словами — насправді збереження старої системи. Якщо коротко, запропонований підхід важко назвати реформою, адже законопроект написаний під диктовку самої служби. Можна додати, що майже ідентичний ми бачили від СБУ в листопаді.

І поки Баканов вважає, що законопроект «враховує кращі світові тенденції побудови ефективних спецслужб», то раніше схожі спроби псевдореформ, окрім громадськості, критикували й міжнародники. Попри свої передвиборчі заяви щодо реформи спецслужби, Зеленський повертає відомству Баканова монополію на «прослушку», закриває декларації, а також зберігає «департамент К», головною функцією якого є залякування бізнесу.

Проаналізуємо, що ж насправді ховається під гучними обіцянками реформи СБУ в поданому Президентом законопроекті.

Відкат від прийнятих раніше змін

Одразу можна сказати, що законопроект Зеленського щодо СБУ прямо суперечить кільком раніше прийнятим законам. У разі його прийняття про захмарні, скажімо, статки СБУшників можна буде дізнатися лише з журналістських розслідувань. Адже Президент пропонує закрити декларації всього кадрового складу СБУ.

Це суперечить прийнятому восени президентському закону, який зобов’язує всіх посадовців служби подавати публічні декларації. Окрім того, як уже зазначалося, пропонується залишити за СБУ так звану монополію на «прослушку», незважаючи на прийняті президентські законопроекти, які надавали таке право Національному антикорупційному бюро та Державному бюро розслідувань.«Прослушка» для НАБУ була навіть вимогою міжнародних партнерів.

З іншого боку, пропозиції проекту виходять за межі концепції, визначеної в Законі України «Про національну безпеку». Ще в 2018-му ним пропонувалося сформувати завдання СБУ в 4-х простих пунктах, не залишаючи в службі функцій досудового розслідування будь-яких злочинів. Проте версія Президента навіть розширює ці пункти. Пропонується «забетонувати» за СБУ слідство та сконцентрувати в Службі «боротьбу з організованою злочинністю», незважаючи навіть на те, про який склад злочину йдеться.

Також за Службою безпеки України Зеленський пропонує залишити право здійснювати досудове розслідування злочинів, що є фактичним відходом від концепції перетворення СБУ на класичну спецслужбу.

До всього пропонується також залишити чинним Закон України «Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю» та оновити функціонал СБУ в цьому напрямку. Це означає збереження так званого департаменту «К», відомого кошмаренням бізнесу. Всі зміни зводяться лише до того, що з назви підрозділу приберуть слово «корупція», але суть та обов ’язки залишаться ті ж самі.

Посилення всесильної СБУ

Президентський законопроект посилює повноваження СБУ щодо слідства, яке за всіма стандартами не передбачено для спецслужб. Зокрема, до КПК вносяться зміни, аби передбачити право Генпрокурора або його заступника за поданням голови СБУ або його заступника передати до служби будь-яку справу, якщо вона, на їхню думку, загрожує національній безпеці. На практиці це лише спростить СБУ можливість забирати й розслідувати будь-які справи, наприклад, гучні справи НАБУ щодо енергетики чи оборонки.

Загалом же, окрім і так широкого функціоналу та завдань, СБУ пропонується наділити ще й значними повноваженнями. Наприклад, брати участь у заходах, що стосуються в’їзду та виїзду осіб за кордон, хоча це прямі функції прикордонників. Зеленський хоче запустити СБУ не лише на територію прикордонників, але й у сферу пошуку необґрунтованих активів чиновників з метою їх конфіскації. Крім того, пропонується посилити повноваження Служба безпеки України щодо отримання інформації за запитом. Так, юридичні особи усіх форм власності й навіть фізичні особи будуть зобов’язані надавати інформацію на запит СБУ протягом трьох днів. Такі різноманітні запити від СБУ вже отримали неформальну назву «листів щастя», яким у службі постійно зловживали для залякування підприємців та бізнесу. Тому встановлення жорстких строків та обов’язок надавати інформацію навіть фізичним особам без рішення суду може лише поглибити зловживання СБУ.

Очевидно, що з таким бажанням посилити Службу безпеки України потрібно багато службовців, хоча їх і так майже 30 тисяч. Що з цим робити, Зеленський довго не думав а, скоріше, підглянув в «СБУшному» законопроекті. Відтак, пропонується зменшити граничну чисельність штату до 15 тисяч осіб на відміну від 31 тисячі граничної чисельності зараз. Проте таке зменшення пропонується здійснювати протягом наступних 7 років, поступово скорочуючи чинний штат щороку на 2 тисячі осіб. Так, чисельність у 15 000 осіб буде лише в 2027 році. Крім того, СБУ залишає за собою всі медичні заклади, санаторії, підприємства, дитячі садочки, тобто всі пережитки радянщини. Правда, передбачена можливість їх реорганізації, але без жодної конкретики.

Демілітаризація служби

Демілітаризація кадрів, яка є однією з вимог міжнародних партнерів, передбачається, але встановлюється прив ’язка щодо стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях. Військовослужбовцям Служби безпеки України надаватимуть можливість перейти в статус співробітників зі спеціальними званнями з виплатою грошової допомоги. Також передбачається необхідність проходження атестації такими співробітниками, проте її деталі не врегульовані самим законом. Що стосується голови СБУ, то пропонується призначати його на 6 років, тобто щонайменше на рік довше від повноважень Президента. Призначатиме та звільнятиме голову СБУ парламент за поданням глави держави.

Водночас вимоги до керівника СБУ досить прості: він має володіти державною мовою, мати вищу освіту, за своїми діловими та моральними якостями, станом здоров’я бути спроможним ефективно виконувати відповідні службові обов’язки. Не може бути головою Служби безпеки України особа, яка впродовж трьох років до призначення входила до керівних органів політичних партій або перебувала чи працювала за кордоном. Цікаво, що цим критеріям не відповідає сам Іван Баканов, який входив до керівних органів партії «Слуга народу».

***

В ідеальному світі СБУ мала б стати класичною спецслужбою, яка відповідає міжнародним стандартам. Це означає припинення боротьби з корупцією та злочинністю, відмова від слідства, відкриття декларацій публічних службовців та демілітаризація. Однак Президент під дудку Баканова вирішив створити зі служби такого собі «монстра» з надповноваженнями. І це при тому, що ми описали лише невелику частину зауважень. З такою реформою СБУ, як вона прописана в законопроекті Президента, можна лише очікувати нових проблем для того ж бізнесу. Ніякі інвестори не захочуть заходити в країну, де є загроза тиску та неконтрольованих втручань.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.