Судова практика
Забезпечення проведення повірки лічильників спожитої води є обов`язком надавача послуг
29 квітня 2020 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої Судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 521/6670/18 задовольнив касаційну скаргу споживача послуг з водопостачання і водовідведення, якому нарахували оплату згідно за нормативами споживання, а не за показаннями лічильників, які не пройшли повірку.
Споживач звернувся до суду з позовом до надавача послуг з водопостачання і водовідведення, який починаючи з 1 липня 2015 р. почав нараховувати позивачу борг за спожиту холодну воду, посилаючись на те, що споживач у 2014 р. не провів за свій рахунок періодичну повірку засобів обліку холодної води.
Відмовляючи в задоволенні позову, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що витрати на повірку засобів обліку води, власниками яких є фізичні особи, не передбачені тарифом, що діяв на час виникнення обов`язку, тому відповідач не повинен за власний рахунок здійснювати повірку засобів обліку води, які є власністю споживача. Обов`язок з повірки, обслуговування, ремонту (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) квартирних засобів обліку, як і сплата витрат на такі дії, покладений саме на споживачів.
У касаційній скарзі позивач зазначав, що відмовляючи в задоволенні позову, суди не застосували норми законодавства, що підлягають застосуванню, а саме – Закон України «Про житлово-комунальні послуги», Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 р. № 630, Закон України «Про метрологію та метрологічну діяльність», якими передбачено обов`язок саме виконавця послуг проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку за його рахунок.
Задовольняючи касаційну скаргу, Верховний Суд зазначив, що пунктами 9, 30, 32 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення передбачено, що квартирні засоби обліку води і теплової енергії беруться виконавцем на абонентський облік, а їх періодична повірка, обслуговування та ремонт (у тому числі демонтаж, транспортування та монтаж) проводяться за рахунок виконавця, до обов`язків якого входить контроль міжповіркових інтервалів, повірка квартирних засобів обліку, їх обслуговування та ремонт, у той час як обов`язком споживача є своєчасна оплата наданих послуг за цінами і тарифами, встановленими згідно з вимогами законодавства.
Встановивши, що відповідач не контролював міжповіркові інтервали і не забезпечило проведення повірки установленого у будинку позивача лічильника води, суди неправильно застосували до спірних правовідносин положення Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» і Правил № 630 дійшли помилкового висновку про нарахування боргу згідно з нормативами споживання.
Непроведення виконавцем періодичної повірки засобу обліку води не є підставою для неврахування його показників, так як забезпечення проведення повірки є обов`язком виконавця послуг і невиконання ним такого обов’язку не повинно мати негативних наслідків для споживача.
Оскільки заборгованість за водопостачання холодної води і водовідведення виникла у позивача у зв`язку з нарахуванням йому оплати за послуги згідно з чинними нормативами споживання, а не за показаннями засобу обліку холодної води, що суперечить п. 10 Правил № 630, суди першої і апеляційної інстанцій дійшли помилкового висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову саме з цих підстав.
Колегія суддів дійшла висновку, що відповідач як виконавець послуг із водопостачання та водовідведення не виконав свій обов`язок щодо повірки засобів обліку води, а тому порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання відповідача здійснити перерахунок нарахованої оплати послуг за водопостачання і водовідведення за показаннями лічильника, який встановлено в квартирі позивача.
Підготував Леонід Лазебний
Рішення в ЄДРСР – http://reyestr.court.gov.ua/Review/89034186