В Україні
У 2019 р. жодного електронного підручника для шкіл не закупили – з’ясувала Рахункова палата
Рахункова палата провела аудит ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Міністерству освіти і науки України на забезпечення підручниками, посібниками.
«Незабаром 1 вересня. Наші діти знову підуть до школи. Як вони вчитимуться цього навчального року – невідомо. Covid шириться в Україні та світі, тож, ймовірно, частину року школярі вчитимуться дистанційно. З року в рік Міністерство освіти неякісно проводить кампанію з друкування нових підручників. Ще гірше вирішується проблема з електронними навчальними посібниками», – повідомив Голова Рахункової палати Валерій Пацкан.
Аудитори виявили, що у 2019 р. фактично зупинилося забезпечення шкіл сучасними електронними освітніми ресурсами. Жодного електронного підручника для шкіл не закупили.
У 2018 р. 48 млн грн витратили з бюджету на створення Національної освітньої електронної платформи, яка має забезпечити доступ до електронних підручників учнів та вчителів. Проте вона не використовується, – пояснив В. Пацкан.
Щодо ситуації з паперовими підручниками, зауважив він, то у 2019 р. Міністерство освіти отримало 681 млн грн на видання підручників та їхню доставку в області, з яких використано 97%. Закупівлями займається державний Інститут модернізації змісту освіти, який уклав договори на видання підручників та посібників на суму 593 млн гривень. Як засвідчив аудит, понад 250 млн грн витрат – тобто майже половина – не мали економічного обґрунтування.
Через нестачу коштів МОН не забезпечує у запланованих обсягах потреби шкіл. Так, минулого року через менші від запланованих видатки вийшло друком на чверть менше видань підручників і на 43% – тиражів. Як наслідок – майже 400 тис учнів мали проблеми із забезпеченням підручниками у 2019/2020 навчальному році.
Окрім того, Інститут модернізації змісту освіти неналежно контролював питання доставки підручників. Зокрема, 6 млн підручників (понад 43%) у 2019 р. доставлені після початку навчального року. Загалом до шкіл навчальна література надходила із затримкою від 16 до 149 календарних днів.
Школи отримували підручники нерівномірно. За даними Інституту модернізації змісту освіти, учні окремих класів на 100% забезпечені підручниками, що друкувалися в 2019 р. Проте у розрізі областей та найменувань видань розподіл нерівномірний – деякі школи могли отримати по одному підручнику на п’ять учнів, а інші – майже вісім на одного.
Ознайомитись зі звітом можна за посиланням.