В Україні
Вихователі системи дошкільної освіти стануть фасилітаторами
Міністерство освіти і науки опублікувало для громадського обговорення проект Базового компонента дошкільної освіти.
В документі викладено цінності та принципи дошкільної освіти, вимоги до організації освітнього процесу та компетентності, якими оволодіє дитина до початку навчання у школі.
Цінностями, на яких має ґрунтуватись освітній процес в дитячих садках, зокрема є:
– визнання самоцінності дошкільного дитинства, його потенціалу та особливої ролі в розвитку особистості;
– щасливе проживання дитиною дошкільного дитинства як передумова її повноцінного розвитку та подальшої самореалізації у житті;
– повага до дитини, особливостей її розвитку та індивідуального досвіду;
– зміцнення фізичного, психічного та соціального здоров’я дитини;
– цінування життя і благополуччя як вміння цінувати, дорожити, плекати, підтримувати та створювати безпечні умови для себе та інших, створення умов безпечного середовища у природному, предметному та соціальному оточенні;
– розвиток творчих задатків, здібностей, талантів дітей;
– збереження традицій національного досвіду сімейного та суспільного виховання для збагачення культурного потенціалу взаємодії між поколіннями.
У документі також сформульовано роль вихователя як фасилітатора – фахівця, який передусім стимулює процес розвитку людини, створює для цього атмосферу психологічної підтримки, середовище інтелектуального й емоційного благополуччя. Відповідно до цієї ідеї і має відбуватись професійне навчання педагогів.
Відповідно до проекту дошкільна освіта має сприяти формуванню у дітей компетентностей, необхідних для життя та подальшого навчання.
Компетентності – це результат дошкільної освіти, який формується під час специфічно дитячих видів діяльності в дитсадку. Серед них є ігрова, рухова і здоров’язбережувальна, предметно-практична та технологічна, сенсорно-пізнавальна, логіко-математична та дослідницька, природничо-екологічна з життєвими навичками сталого розвитку, особистісна, соціально-громадянська, комунікативно-мовленнєва, літературно-художня, мистецька (художньо-продуктивна, музична, театралізована) компетентності.
Зауваження та пропозиції до проекту приймаються до 26 листопада 2020 р. на e-mail: [email protected]