Законодавство
Проти надання АМКУ надмірних повноважень виступає бізнес
Європейська Бізнес Асоціація звернулася до Верховної Ради України з проханням доопрацювати проект Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України» № 5431 та виключити норми, що потенційно можуть порушувати права і свободи людини та принцип верховенства права.
Читайте також: «Поліпшення» Закону про АМКУ можуть сприяти корупції в публічних закупівлях
Так, у законопроекті пропонується надати Антимонопольному комітету України непритаманні повноваження, зокрема:
– право на перевірки приміщень фізичних осіб за рішенням суду, при цьому в тексті законопроекту не визначено, чи це стосується тільки уповноважених осіб підприємств чи будь-якого працівника. Більше того, порядок та конкретні підстави для здійснення перевірок бізнесу АМКУ буде фактично встановлювати самостійно, що відкриває простір для потенційних зловживань та тиску на бізнес;
– право вилучати та накладати арешт на майно, предмети, документи, інші носії інформації у будь-який час доби;
– право визначати пріоритетність та категорії справ, заяви за якими підлягають залишенню без розгляду. Ручне керування переліком об’єктів дослідження створює штучні перепони для захисту прав громадян та суперечить принципу верховенства права та рівності всіх перед законом;
– право доступу до всіх автоматизованих реєстрів, баз даних, інших систем збирання, зберігання, обробки та пошуку інформації, відомостей, держателем чи адміністратором яких є державні органи або органи місцевого самоврядування. Фактично, ця норма надає АМКУ необмежені права для доступу до інформації, включаючи конфіденційну, без належного обґрунтування необхідності такого доступу.
Читайте також: Перезавантаження АМКУ, або Чому потрібні зміни до Закону «Про Антимонопольний комітет України»?
Асоціація занепокоєна пропозиціями наділити АМКУ такими невластивими повноваженнями, що створить додатковий тиск на бізнес та громадян України, а відсутність у даному законопроекті законодавчо визначеного порядку здійснення перевірок, збирання та оцінки доказів може спонукати посадових осіб АМКУ діяти на власний розсуд, що загрожує корупційними ризиками та можливими порушеннями прав людини.