Connect with us

В Україні

У Києві пройшов конкурс кращих вчителів правознавства

Опубліковано

Олександр НАРОВЛЯНСЬКИЙ,
заслужений вчитель України, кандидат педагогічних
наук, переможець Всеукраїнського фіналу конкурсу
«Вчитель року-1999» у номінації «Правознавство»

Професія вчителя — одна з найважливіших та найпочесніших. На жаль, в Україні нині статус вчителя далекий від того, яким він би мав бути. Одним з шляхів, якими держава намагалася підвищити цей статус, став конкурс «Вчитель року», започаткований згідно з Указом Президента України від 29 червня 1995 року.

Вчителі правознавства вперше брали участь у ньому в 1999 році, а цього року для них конкурс відбувся вже вшосте. Нині пройшов перший його тур в областях та Києві. В столиці, незважаючи на карантинні обмеження, тринадцять київських вчителів права наважилися взяти участь в цьому конкурсі. Бо це дуже важливо. На нашу думку, конкурс має сприяти, в першу чергу, підвищенню статусу предмета «Правознавство» в сучасній школі, пошуку шляхів підвищення ефективності правової освіти. Адже правова держава, якою є Україна згідно зі ст. 1 Конституції, передбачає й високий рівень правової культури громадян. Важливу роль у досягненні цього має відіграти школа, шкільні уроки правознавства, вчителі, які викладають цей предмет.

Читайте також: Вчителі переможців міжнародних учнівських олімпіад отримають премії

Програма конкурсу передбачала п’ять випробувань, які, зважаючи на карантинні обмеження, проходили в онлайн форматі. Першим випробуванням стало тестування. Для учасників воно виявилося непростим — адже вони мали виявити свої знання з правознавства, педагогіки, методики викладання предмету. Кращою на цьому етапі стала вчителька школи № 280 Дарницького району Наталія Геннадіївна Наказна.

Другим був конкурс «Майстер-клас». Згідно з умовами кожен учасник за жеребкуванням отримав одну з його тем навчальної програми і, після двогодинної підготовки мав презентувати своє бачення проведення уроку. Серед критеріїв оцінювання вибір методів, прийомів роботи з урахуванням власної педагогічної ідеї; доцільність вибору методів та прийомів, майстерність та ефективність їх використання; професійна взаємодія з аудиторією; загальна культура та педагогічний такт.

За підсумками двох конкурсних випробувань і було визначено п’ятьох учасників та фіналістів, на яких чекали ще три випробування. Першим із них був фрагмент дистанційного уроку. Останні два роки вчителям часто доводиться працювати з учнями за допомогою мережі інтернет і тому це випробування було вельми актуальним. Конкурсанти самостійно обирали тему для проведення уроку. Троє з них вирішили показати свою майстерність, проводячи урок за темою «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина», двоє інших — за темами «Неповнолітні в цивільних правовідносинах» та «Правовідносини». Серед продемонстрованих вчителями методів роботи були аналіз правових актів та ситуацій, групова робота, «Коло ідей», «Мереживо думок», «Відкритий мікрофон». Конкурсанти широко використовували схеми, таблиці, організовували словникову роботу. Вчителі продемонстрували вміння використовувати можливості сучасної техніки, інформаційно-комунікаційні технології. На уроках члени журі побачили різноманітні презентації, відеофрагменти, використання віртуальної дошки тощо.

Читайте також: Конфлікт між батьками учня та вчителем, що став причиною захворювання і смерті останнього, може вважатися нещасним випадком на виробництві

Це випробування засвідчило, що два роки не минуло дарма, можна сказати, вчителі оволоділи методами дистанційної роботи, навчилися ефективно використовувати наявні можливості. Члени журі, а більшість з них самі свого часу були учасниками таких конкурсів різних років, не лише дивилися записи фрагментів уроків та аналізували їх, але й вели з конкурсантами професійну дискусію.

Наступний тур — «Методичний практикум» — перевірялися не лише знання учасниками норм права, але і їх методичний рівень. Конкурсантам було запропоновано юридичну ситуацію та її розв’язання умовним учнем. Вчителі повинні були проаналізувати ситуацію, виявити обставини, що мають юридичне значення, визначити помилки, допущені умовним учнем, та запропонувати власну кваліфікацію ситуації і її розв’язання. Запропонована ситуація була непростою, її аналіз вимагав глибокого знання та розуміння норм права, вміння застосовувати їх для аналізу подій, враховувати весь комплекс обставин. Крім юридичного аналізу, учасники мали також виконати методичне завдання — визначити місце пропонованого завдання в курсі «Правознавства», шляхи його використання в освітньому процесі, запропонувати прийоми та методи, які доцільно використати при аналізі допущених в учнівському розв’язанні задачі помилок.

І, нарешті, останнім конкурсом стала практична робота з розв’язання юридичних питань із різних галузей права. Вчителям — учасникам конкурсу було запропоновано три завдання з кримінального, цивільного та трудового права. За дві години учасники мали дати розгорнутий аналіз ситуацій, визначити склад правовідносин та правопорушень, надати відповіді на поставлені питання щодо кваліфікації події. Більшість учасників конкурсу — вчителі історії, які не мають юридичної освіти, тому й не дивно, що у відповідях вони припустилися певних помилок, неточностей, однак у цілому виявили непоганий рівень володіння правовими знаннями.

Нелегким виявилося й задання членів журі — адже їм треба було оцінити роботи учасників та визначити переможця, який представлятиме столицю на всеукраїнському етапі конкурсу. Після ретельного аналізу всіх відповідей, оцінювання виконання всіх запропонованих завдань, рішення було прийнято.

Читайте також: Вчителі фізкультури проходитимуть атестацію раз на п’ять років

Третє місце посіла вчителька школи І-ІІІ ступенів № 280 Дарницького району Наталія Геннадіївна Наказна. Серед педагогічних ідей, які вона відстоювала на конкурсі — методи емоційного стимулювання навчання, пізнавальні (рольові) ігри, робота в парах та групах, прийоми створення ситуації пізнавальної суперечки, навчальної дискусії тощо. Друге місце посіла її колега, вчителька історії та правознавства, заступниця директора спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням української мови та літератури № 87 імені О. П. Довженка Голосіївського району Ганна Сергіївна Скабицька. Незважаючи на свій не дуже великий педагогічний стаж, вона виявила вміння організувати активну роботу учнів на дистанційному уроці, продемонструвала непогані знання права та методики, оскільки є активним прибічником мобільного навчання, діджиталізації освітнього процесу, застосування технології BYOD: Bring Your Own Device (прийди зі своїм пристроєм), використання таких форм і методів як QR-кодування, Quizlet, Kahoot, Canva, Crayon, CROSS, GoogleBlogger, «На урок».

А переможцем стала вчителька історії та правознавства гімназії № 34 «Либідь» імені Віктора Максименка Подільського району Олена Василівна Арєхова. Своїм педагогічним кредо вона називає педагогіку партнерства та діяльнісний підхід. Важливим переможниця вважає поєднання теоретичного матеріалу з можливостями його практичного застосування в різних сферах повсякденного життя. Для досягнення цієї мети вона проводить переважно інтерактивні уроки, використовуючи на них, зокрема, дебатну та ігрову технології.

Отже, київський етап конкурсу «Вчитель року-2021» в номінації «Правознавство» завершено. Попереду — всеукраїнський етап, в якому візьме участь і наша переможниця. А для кожного з його учасників конкурс, впевнені, стане новою сторінкою педагогічної біографії, сходинкою на шляху до педагогічних вершин.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.