Connect with us

В Україні

За призначення керівника закладу освіти без конкурсу НАЗК пропонує встановити відповідальність

Опубліковано

Національне агентство з питань запобігання корупції презентувало результати дослідження «Стратегічний аналіз корупційних ризиків у дошкільній та загальній середній освіті».

У документі детально описано 35 корупційних ризиків у чотирьох основних процесах управління загальною середньою та дошкільною освітою, зокрема це:

  • фінансування;
  • призначення керівників;
  • адміністрування;
  • освітній процес.

Окремо проаналізовано корупціогенні фактори у 10 нормативно-правових актах, які регулюють цю сферу.

«Одна з найбільших груп ризиків – це ризики у сфері фінансування закладів освіти, зокрема через управління освітньою субвенцією від МОН і позабюджетні кошти. Шкільні побори, тобто добровільно-примусові збори коштів на ремонти, мийні засоби, штори, подарунки, на жаль, також залишаються. Ці кошти можуть бути неправомірно використані як адміністрацією закладу, так і батьками. Одна з причин – необізнаність батьків про те, що такі внески є добровільними та анонімними. Вони не знають як перевірити наявність фінансування своєї школи та розібратися в джерелах коштів. Тому буде дуже корисним проведення інформаційної кампанії про те, як батьки можуть це контролювати», – прокоментувала Представниця Департаменту запобігання та виявлення корупції НАЗК Уляна Гротовицька.

Поширеними також є корупційні ризики при призначенні керівників закладів освіти: на підготовчому етапі, під час оголошення конкурсу, оцінювання знань і визначення переможця. Конкурс також може бути не призначений. Наприклад, засновник школи або посадова особа, маючи намір призначити на посаду конкретного керівника (близького, знайомого йому чи третім особам) у власних інтересах чи переслідуючи певну вигоду, не оголошує проведення конкурсу, а продовжує строковий трудовий договір.

Читайте також: Як мінімізувати корупційні ризики під час забезпечення житлом військовослужбовців?

Тому НАЗК запропонувало встановити відповідальність за призначення керівника закладу без конкурсу, заборонити продовження трудового договору керівникам без конкурсу. Також рекомендувало розробити й затвердити типове положення про конкурс з вимогами до членів конкурсних комісій  тощо.

Представник Департаменту запобігання та виявлення корупції НАЗК Андрій Преподобний окреслив ризики в адмініструванні закладів освіти. Вони включають послуги з харчування, управління майном і земельними ділянками, а також управління персоналом. Серед найбільш поширених ризиків: зменшення обсягів харчування, зміна його якості, надання переваги конкретному постачальнику, завищення цін на харчування, вимагання коштів за безоплатне харчування, використання шкільних автобусів і майна закладів, зловживання при наданні відпусток для освітян, особливо під час воєнного стану, агітація та виборчий процес у школах тощо.

Також учасники навели низку позитивних прикладів, що сприяють зменшенню рівня корупції в освіті. Це і використання технологій блокчейну для ведення електронної черги дітей, впровадження зручних систем обліку учнів, електронні щоденники, якісна просвітницька робота серед школярів і вчителів тощо.

У дослідженні НАЗК виокремило 5 керівних принципів для розробки антикорупційних дій в освіті: правова визначеність, суб’єктність зацікавлених сторін, прозорість і доступність, неупередженість та доцільність.

З результатами дослідження можна ознайомитися за посиланням.

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.