Думка експерта
30 тисяч гривень доплати: розбираємо деталі законопроекту №8312
10 квітня 2023 року Верховна Рада прийняла в цілому правку №48 у законопроект №8312 щодо регулювання окремих аспектів здійснення заходів примусового відчуження майна під час дії правового режиму воєнного стану. Безпосередньо, ухвалена правка до Закону регламентує так зване повернення військовим, працівникам ДСНС та поліцейським доплат у розмірі 30 тисяч гривень.
Стосовно цього рішення в суспільстві точаться безліч дискусій. А спекуляції на темі війни, зокрема, в законодавчому аспекті – це вагома внутрішня загроза для нашої держави. Тому, пропоную розібратися детальніше з особливостями Проекту.
На мою думку, в даній правці до законопроекту простежується очевидний популізм. Оскільки зараз, коли вся держава працює заради спільної перемоги, неприпустимим є спекуляція на темі війни, це і напряму стосується питання грошового забезпечення, де ми маємо керуватися принципом справедливості, яким багато хто, на жаль, нехтує. До прикладу, порівняємо умови служби військового, який, припустимо, понад рік тримає фронт на найгарячіших напрямках, з тим, хто служить на складі у віддалених від бойових дій регіонах. Тому доплата, так звані бойові – це кошти, які доплачують саме за участь у бойових та найскладніших умовах. І порівнювати це з кабінетною роботою в тилу було б несправедливо. При цьому хочу наголосити на важливому моменті: ніхто не применшує заслуги та роботу на благо та перемогу нашої країни всіх захисників та захисниць, незалежно від спеціальності та служби. Проте, наразі ми говоримо саме за доплати військовослужбовців, насамперед тим категоріям та в тих умовах, які безпосередньо ризикують власним життям і здоров’ям.
Крім цього, існує також економічна складова питання, яке виходячи із даного проекту Закону немає фінансового підґрунтя. Держава прикладає всі зусилля аби забезпечити сили оборони всім необхідним, у тому числі грошовим забезпеченням. Натомість, ухвалення даного рішення загрожує розбалансуванням і без того дефіцитного державного бюджету. Якщо Президент все ж підпише Закон, це потребуватиме внесення зміни до бюджету. Але звідки ж тоді брати ці додаткові кошти? Варіант, який залишиться у таких обставинах – підвищення податків. Ба більше, чи підтримують українці збільшення податків на тлі різкого збільшення цін на товари першої необхідності та комунальні послуги? Якщо ж урядовцям відомо про інші джерела фінансування доплат, є сенс оприлюднити їх. Тоді військовослужбовці матимуть гарантію, що обіцяні виплати цілком реальні, їхні інтереси захищено, а слова високопосадовців – не просто гучні обіцянки заради рейтингів. Крім того, обмеження виплат співробітникам НАЗК, НАБУ, суддям і керівникам держкомпаній порушує зобов’язання України перед Євросоюзом, МВФ та іншими донорами щодо антикорупційної та інших реформ. До того ж урізання зарплат не одразу призведе до потрібної економії держбюджету, оскільки у випадку з держкомпаніями кошти просто залишатимуться на їхніх рахунках.
Ба більше, Міністр оборони України та головнокомандувач Збройних сил України також не погоджуються зі справедливістю даного рішення. Як відомо, силовий блок нашої держави звернувся до ВРУ з проханням зібрати робочу групу з представників Парламенту, уряду, Генштабу з метою спільної розробки законопроекту, який врегулює питання оплати праці військових. Бо наразі законопроект №8312 не враховує всіх особливостей, серед яких проходження служби в різних регіонах і виконання завдань різного ступеня складності, а також відкритим залишається питання джерел фінансування законопроекту.
Хочу зазначити, що з лютого 2023 року виплати військовим в Україні стали диференційованими. Суми безпосередньо залежать від районів перебування та складності бойових завдань. Якщо говорити мовою цифр: то тим особам, що перебувають у тилу грошове забезпечення у середньому було збільшено з 13 тисяч до 20 тисяч гривень, а також враховуючи оклад за військове звання. Тим, хто отримав бойове розпорядження до 20 тисяч гривень додається ще 30 тисяч. Тобто сумарно це 50 тисяч, крім цього прибавляється оклад за військове звання. Своєю чергою, тим, хто знаходиться на передовій, тут мова йде саме за 0-3 км, грошова винагорода сягає 50 тисяч гривень. А також додається 100 000 гривень винагороди, як і для сімей полонених та зниклих безвісти. Тобто, це 150 тисяч і додаючи оклад за військове звання.
Для реального забезпечення функціонування даного законопроекту, а не просто голосних слів щодо забезпечення повернення виплат потрібні реальні та продумані дії, а не лише голосні та популістичні заяви.
Отже, я вважаю, що виплата бойового заробітку у розмірі доплати в 30 тисяч гривень саме тим, хто перебуває за бойовим розпорядженням є важливою та обумовленою з низки причин:
По-перше, військовослужбовці, які знаходяться в зоні бойових дій, піддаються значно більшому ризику для свого життя та здоров’я, порівняно з тими, хто перебуває в тилу.
По-друге, виплата винагороди є своєрідним стимулом для військовослужбовців, які знаходяться на передовій. Вона може сприяти підвищенню мотивації та допомогти зберегти військовослужбовців, які мають намір продовжувати службу у Збройних силах України.
По-третє, виплати є справедливою формою винагороди за роботу військовослужбовців, які знаходяться в зоні бойових дій. Виплата може виконувати функцію компенсації за трудові ризики та втрати, пов’язані зі службою на передовій. Дана доплата є справедливою формою визнання внеску військовослужбовців, які перебувають безпосередньо на лінії зіткнення і в тактичній глибині у захисті нашої держави.
Проте, розміри виплат першочергово мають залежати від ступеня небезпеки, віддаленості від лінії бойового зіткнення, умов служби та складності виконуваних завдань.
В контексті цього, надзвичайно важливо також враховувати економічну складову законопроекту, виходячи із складної фінансової ситуації в країні. Тому, вкрай необхідно розвʼязувати проблему комплексно, враховуючи як потреби військових, так і спроможності бюджету.
Григорій Мамка – народний депутат IX скликання,
доктор юридичних наук