В Україні
Передвиборчий блюз замість експертної дискусії: що не так із дискурсом навколо АРМА?
Сьогодні під час великої війни з росією в галузі розшуку злочинних активів та управління арештованим майном (серед якого багато саме російського) відбуваються два важливі процеси. З одного боку, це глобальний процес реформування агентства з розшуку та менеджменту активів, іншого – конкурс з обрання голови АРМА.
Читайте також: Валіза без ручки: чому ліквідація АРМА не вирішить проблем із арештованим майном, але створить нові?
Щоб розуміти актуальність теми, достатньо нагадати, що до АРМА щомісяця надходять тисячі запитів про розшук підсанкційних активів, а в управління передаються сотні активів росіян, білорусів та колаборантів. Це – надважлива структура, про ситуацію в якій і довкола якої широкому загалу відомо нікчемно мало.
Так от, і це дивно, реформування АРМА наразі навіть не стало предметом серйозних експертних дискусій. Обрання голови агентства, якого не можуть визначити ще з кінця 2019 року, за логікою мало б надати додатковий імпульс обговоренню і втіленню змін, але на практиці щось явно пішло не так.
Останнім часом сумнівні інтернет-видання масово тиражують якісь рейтинги учасників конкурсу, закономірно вихваляють одних і сварять інших кандидатів, словом, завзято грають типовий передвиборчий блюз. Це не дивно, оскільки конкурсна комісія має аналізувати згадки про учасників у медіа полі. Тобто стимул задано таким чином, що претенденти мотивовані нищити репутацію конкурентів, а не дискутувати про шляхи реформи АРМА. Взаємне поливання опонентів брудом шляхом витягування скелетів із шафи минулого створює враження, що баталії відбуваються у 2018–2022 роках, коли АРМА «прославилося» низкою корупційних скандалів. Звичайно, такий фон аж ніяк не сприяє адекватному розумінню поточної ситуації в агентстві, його проблем, ініціатив та досягнень.
Читайте також: АРМА: ліквідувати неможливо залишити
Отже, доводиться констатувати, що рівень фахової експертної дискусії про вдосконалення роботи АРМА на даний момент критично низький. Тому нагальним питанням наразі є формування якісного експертного дискурсу, створення експертної платформи для професійного аналізу ряду пріоритетних тем, які вже, так чи інакше, порушувалися у вузьких колах. Зокрема, як на мій погляд, варто фахово і системно продебатувати такі теми, як вдосконалення законодавства про АРМА, перш за все інтеграція з правоохоронною і судовою системами; надання агентству можливості купувати облігації на відновлення країни; мілітаризація АРМА; продаж арештованого майна через систему Прозорро. Продажі, а ще перші й необхідні кроки керівника агентства після завершення конкурсу тощо.
Очевидно, що проблематика розшуку й управління нелегальними активами досить специфічна і вузька, коло фахівців, які орієнтуються в ній, також доволі вузьке. Але ще більше очевидно, що без аргументованого діалогу та належного експертного обґрунтування немає жодних шансів спроектувати і втілити в життя комплексну реформу цього вкрай важливого відомства – як для перемоги у війні над агресором, так і для відбудови країни в післявоєнний період.
Джерело: Юридичний вісник України