Законодавство
Проти криміналізації контрабанди виступають роботодавці
Як ми раніше повідомляли, Комітет з питань правоохоронної діяльності рекомендував прийняти в другому читанні проект Закону № 5420 щодо криміналізації контрабанди товарів та підакцизних товарів, а також недостовірного декларування товарів.
При цьому Федерація роботодавців України закликала не приймати зазначений проект у нинішньому його вигляді, оскільки він суперечить світовим правовим практикам та створює додаткові ризики для бізнесу, що в умовах блокування кордону перетворює імпорт сировини та комплектуючих майже у неможливу місію.
Ґрунтуючись на правовому аналізі, Федерація роботодавців України виділила основні неприйнятні положення проекту.
Кримінальна відповідальність за відсутності умислу. Проектом пропонується криміналізація фактів переміщення товарів поза митним контролем та недостовірне декларування товарів, без урахування наявності або відсутності умислу щодо вчинення таких дій. Це суттєво відрізняє його, наприклад, від конкуруючого складу злочину, передбаченого ст. 212 Кримінального кодексу України, а саме відповідальність лише за «Умисне ухилення від сплати податків, зборів (обов’язкових платежів)». Таке ігнорування особливостей форми вини містить у собі небезпеку порушення прав і свобод людини та законних інтересів суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності.
Читайте також: Блокування проїзду через польсько-український кордон визнано форс-мажорною обставиною
Кримінальна відповідальність настає за особливо тяжкі наслідки, які впливають на суспільно-правові відносини, а у проекті при оцінці використовується вартісні показники товарів, а не ухилення від сплати податків. Але міжнародними угодами та митним законодавством можуть бути передбачені нульові ставки мита або звільнення від сплати мит та податків при переміщенні певних категорій товарів. Шкоди державі нема, але покарання в’язницею є.
Ще важливий фактор, це так звані «порогові значення», за яким наступає кримінальна відповідальність, то вони занадто низькі. Так, значним розміром контрабанди вважається товар вартістю 41 тисяч євро і великий – вартістю 80 тисяч євро відповідно, що фактично дорівнює пів-вантажівки продукції для якогось магазину і аж ніяк не схоже на постачання розгалуженої контрабандної мережі, для боротьби з якою і створювався проект.
Не міститься чіткого визначення суб’єктів злочину. Зате є кваліфікація за ознакою «за попередньою змовою групою осіб» або «організованою групою». Оскільки зовнішньоекономічна діяльність – це складний організаційно-правовий механізм, до якого залучено і власників товару, і перевізників, і уповноважених декларантів. Тобто в переважній більшості відкриватись будуть кримінальні впровадження через наявність «групи».
Федерація роботодавців України вважає неприпустимим прийняття проекту Закону № 5420, особливо в умовах воєнного стану.
Нагадаємо, Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси