Законодавство
Президент ветував закон про звільнення за зв’язки з державою-агресором
Як ми раніше повідомляли, Верховна Рада прийняла Закон (законопроект № 7731), згідно з яким за зв’язки з державою-агресором звільнятимуть з роботи.
Нещодавно Президент України повернув зі своїми пропозиціями зазначений Закон для повторного розгляду Верховною Радою.
Президент, серед іншого, звернув увагу, що в Законі з метою виявлення можливих колабораційних дій зосереджено увагу на зв’язках працівників з особами, місце постійного проживання (перебування, реєстрації) яких знаходиться на території держави-агресора a6o тимчасово окупованій території України.
При цьому підставою для звільнення визначено ненадання працівниками інформації щодо наявних у них зв’язків з фізичними особами, місце постійного проживання (перебування, реєстрації) яких знаходиться на території держави-агресора a6o тимчасово окупованій території України.
Однак втілений у Законі підхід у частині зазначених змін не враховує принципу правової визначеності, що вимагає чіткості, зрозумілості й однозначності правової норми та є складовою принципу верховенства права (ст. 8 Конституції України) i, як наслідок, не досягає мети для його практичної реалізації.
Використане в Законі формулювання «зв’язки із фізичними особами» не має правового визначення, тому не надаватиме працівнику та роботодавцю змоги чітко i однозначно встановити, про які саме «зв’язки» та інформацію якого змісту й обсягу має повідомити працівник роботодавця.
Читайте також: Робота на державу-агресора до стажу не зараховується
Крім того, Законом не визначено порядку використання, зберігання інформації, наданої працівником про зв’язки з фізичними особами, місце постійного проживання (перебування, реєстрації) яких знаходиться на території держави-агресора або тимчасово окупованій території України, а також строків надання працівниками цієї інформації.
Не враховано у Законі й те, що працівник може не володіти інформацією про місце постійного проживання (перебування, реєстрації) «фізичних осіб, з якими він має зв’язки».
Положеннями Закону не визначено й повноважень роботодавця щодо отриманої від працівника інформації із зазначеного питання.
При цьому важливо враховувати, що в Україні з метою виявлення фактів колабораційної та іншої діяльності, що загрожує національній безпеці України, i притягнення до відповідальності за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України функціонує система державних органів, на яких законом покладено обов’язок збирання, перевірки та правової оцінки інформації, зокрема, пов’язаної зі співпрацею з державою-агресором, збройними формуваннями та/або окупаційною адміністрацією держави-агресора. Така діяльність здійснюється в межах i спосіб, чітко визначені у законі.
3 огляду на це, відповідні питання у відображеній у Законі редакції не можуть бути віднесені до компетенції роботодавця.
Також зверніть увагу на Правові позиції Верховного Суду щодо кримінальних правопорушень, пов’язаних з війною, та збірник Воєнний стан. Всі нормативні матеріали, алгоритми дій, роз’яснення, корисні ресурси.