МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
08.08.2022 № 221
Про затвердження стандарту фахової передвищої освіти
за спеціальністю 254 “Забезпечення військ (сил)”
Відповідно до частини шостої статті 21 Закону України “Про освіту”, частини п’ятої статті 9 Закону України “Про фахову передвищу освіту”, пункту 8 Положення про Міністерство оборони України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 року № 671 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 730),
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити та ввести в дію з 2022 – 2023 навчального року стандарт фахової передвищої освіти за спеціальністю 254 “Забезпечення військ (сил)”, що додається.
2. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.
Міністр оборони України | О. Резніков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства оборони України
№ 221 від 08.08.2022
СТАНДАРТ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ
ОСВІТНЬО-ПРОФЕСІЙНИЙ СТУПІНЬ Фаховий молодший бакалавр
ГАЛУЗЬ ЗНАНЬ 25 Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону
(шифр та назва галузі знань)
СПЕЦІАЛЬНІСТЬ 254 Забезпечення військ (сил)
(код та найменування спеціальності)
Видання офіційне
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
Київ
2022
1. Преамбула
Стандарт фахової передвищої освіти (далі – стандарт): освітньо- професійний ступінь фаховий молодший бакалавр, галузь знань 25 “Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону”, спеціальність 254 “Забезпечення військ (сил)”.
Стандарт розроблено членами підкомісії зі спеціальності 254 “Забезпечення військ (сил)” Науково-методичної комісії № 9 з воєнних наук, національної та цивільної безпеки сектору фахової передвищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України:
Кислий Віталій Дмитрович | кандидат психологічних наук, доцент, професор кафедри психології та педагогіки Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба – голова підкомісії |
Мигоров Олександр Сергійович | начальник циклової комісії технічного та тилового забезпечення відділення підготовки Військового коледжу сержантського складу Національної Академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного – заступник голови підкомісії |
Сорокін Іван Андрійович | викладач Військового коледжу сержантського складу Військового інституту телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут – секретар підкомісії |
Фахівці, додатково залучені до розроблення Стандарту:
Лазаренко Олександр Вікторович | член сектору фахової передвищої освіти Науково- методичної ради Міністерства освіти і науки України, куратор НМК № 9 з воєнних наук, національної та цивільної безпеки; кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри пожежної тактики та аварійно-рятувальних робіт Львівського державного університету безпеки життєдіяльності |
Стандарт розглянуто та схвалено на засіданні підкомісії зі спеціальності 254 Забезпечення військ (сил) Науково-методичної комісії № 9 з воєнних наук, національної та цивільної безпеки Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України (протокол від 25 січня 2021 року № 2).
Зауваження і пропозиції методичної експертизи проєкту стандарту фахової передвищої освіти (від 30 листопада 2021 року № 478) розглянуто на засіданні підкомісії зі спеціальності 254 “Забезпечення військ (сил)” Науково- методичної комісії № 9 з воєнних наук, національної та цивільної безпеки Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України (протокол від 07 грудня 2021 року № 3).
Стандарт розглянуто на засіданні сектору фахової передвищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України (протокол від 15 грудня 2021 року № 14).
Фахову експертизу проводили:
Василенко Сергій Володимирович | кандидат психологічних наук, доцент, заступник начальника кафедри морально-психологічного забезпечення діяльності військ (сил) гуманітарного інституту Національного університету оборони України імені Івана Черняховського |
Чєрнявський Ігор Юрійович | кандидат технічних наук, доцент, професор кафедри радіаційного, хімічного та біологічного захисту Військового інституту танкових військ Національного технічного університету “Харківський політехнічний інститут” |
Ларіонов Станіслав Олександрович | кандидат психологічних наук, доцент, начальник кафедри психології та педагогіки Національної академії Національної гвардії України |
Методичну експертизу проводили
Борхаленко Юрій Олександрович | кандидат технічних наук, методист, спеціаліст вищої категорії науково-методичного кабінету інженерно-технічної та технологічної освіти Державної установи “Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти” |
Шевченко Володимир Іванович | завідувач науково-методичного кабінету інженерно-технічної та технологічної освіти Державної установи “Науково-методичний центр вищої та фахової передвищої освіти” |
Стандарт розглянуто після надходження всіх зауважень та пропозицій та схвалено на засіданні підкомісії зі спеціальності 254 “Забезпечення військ (сил)” Науково-методичної комісії № 9 з воєнних наук, національної та цивільної безпеки Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України (протокол від 18 травня 2022 року № 3).
2. Загальна характеристика
Освітньо-професійний ступінь | Фаховий молодший бакалавр |
Галузь знань | 25 “Воєнні науки, національна безпека, безпека державного кордону” |
Спеціальність | 254 “Забезпечення військ (сил)” |
Форми здобуття освіти | Інституційна (очна) |
Освітня кваліфікація | Фаховий молодший бакалавр забезпечення військ (сил) |
Професійна кваліфікація | |
Кваліфікація у дипломі | Освітньо-професійний ступінь – Фаховий молодший бакалавр
Спеціальність – “Забезпечення військ (сил)” Спеціалізація – (зазначити назву спеціалізації за наявності) Освітньо-професійна програма – (зазначити назву) |
Опис предметної області вивчення та/або діяльності | Об’єкт вивчення та/або діяльності:
взаємодія і взаємний вплив начальників, підлеглих та колег (предмет – особистість військовослужбовця, мікрогрупа, (екіпаж, обслуга), мала група (військовий підрозділ)); експлуатація та забезпечення бойового застосування озброєння та військової техніки (предмет – апарати, пристрої, установки, технічні системи, комплекси, засоби, матеріали). Ціль навчання: підготовка висококваліфікованих фахівців, здатних розв’язувати типові спеціалізовані задачі у ході виконання завдань забезпечення військ (сил) та нести особисту та професійну відповідальність за свої дії. Теоретичний зміст предметної області: основні закони, закономірності, категорії, поняття, концепції та принципи, які використовуються для управління військовими підрозділами під час їх бойового застосування та у повсякденній діяльності. Методи, методики та технології: формалізовані та якісні методи системного аналізу об’єктів забезпечення (аналітичні, числові та експериментальні методи дослідження); методики розв’язання формалізованих задач із забезпечення військ (сил) (виконання техніко-економічних розрахунків); технології експлуатації та застосування штатних видів озброєння та військової техніки (ОВТ) підрозділів за профілем діяльності; технології діагностування, ремонту і модернізації штатних ОВТ та спеціального обладнання підрозділів за профілем діяльності. Інструменти та обладнання – ОВТ підрозділів (за видами, окремими родами військ (сил) Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України), спеціальне прикладне спеціалізоване програмне забезпечення за профілем діяльності |
Академічні права випускників | Продовження навчання на початковому (короткому циклі) або першому (бакалаврському) рівні вищої освіти.
Набуття додаткових кваліфікацій в системі освіти дорослих, у тому числі післядипломної освіти. |
Працевлаштування випускників | Посади сержантського (старшинського) складу (за видами, окремими родами військ (сил) Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України) за військово- обліковою спеціальністю |
3. Обсяг кредитів ЄКТС, необхідний для здобуття ступеня фахової передвищої освіти
Фахова передвища освіта може здобуватися на основі повної загальної середньої освіти (профільної середньої освіти), професійної (професійно- технічної) освіти, фахової передвищої освіти або вищої освіти.
Обсяг освітньо-професійної програми фахового молодшого бакалавра на основі повної загальної середньої освіти (профільної середньої освіти), становить 120 кредитів ЄКТС.
Мінімум 65 % обсягу освітньо-професійної програми має бути спрямовано на досягнення результатів навчання за спеціальністю, визначених Стандартом фахової передвищої освіти.
4. Перелік компетентностей випускника
Інтегральна компетентність | Здатність розв’язувати типові спеціалізовані задачі у ході виконання завдань забезпечення військ (сил), вирішення яких дає можливість підрозділам виконувати завдання за призначенням за різних умов обстановки або у процесі навчання, що передбачає застосування положень і методів військових воєнних та технічних наук і може характеризуватися певною невизначеністю умов; нести відповідальність за результати своєї діяльності; здійснювати контроль інших осіб у визначених ситуаціях |
Загальні компетентності | ЗК 1. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні |
ЗК 2. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя | |
ЗК 3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійній діяльності | |
ЗК 4. Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології | |
ЗК 5. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях | |
ЗК 6. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт | |
ЗК 7. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово | |
ЗК 8. Здатність спілкуватися іноземною мовою | |
Спеціальні (фахові, предметні) компетентності | СК 1. Здатність організовувати всебічне забезпечення підрозділу в ході підготовки та ведення бою, здійснення повсякденної діяльності в підрозділі |
СК 2. Здатність використовувати у професійній діяльності знання технічних характеристик, конструктивних особливостей та призначення штатного озброєння та військової техніки підрозділу | |
СК 3. Здатність забезпечувати експлуатацію та застосування штатного озброєння та військової техніки підрозділу | |
СК 4. Здатність спілкуватися з професійних питань, здійснювати морально-психологічний супровід діяльності військового підрозділу | |
СК 5. Здатність працювати автономно та в команді (включаючи навички лідерства), виконуючи посадові обов’язки в ході бойового застосування та повсякденної діяльності підрозділу | |
СК 6. Здатність організовувати безпечні умови праці у військових підрозділах, дотримання охорони праці та безпеки життєдіяльності, протипожежної безпеки | |
СК 7. Здатність застосовувати знання з інших галузей професійної діяльності, критично оцінювати інформацію з різних джерел | |
СК 8. Здатність удосконалювати фізичні якості (силу, швидкість, витривалість, спритність), підтримувати високий рівень функціонального стану організму, витримувати тривалі різнопланові фізичні навантаження | |
СК 9. Здатність виконувати службові обов’язки за визначеною посадою у військових частинах Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України |
5. Нормативний зміст підготовки здобувачів фахової передвищої освіти, сформульований у термінах результатів навчання
РН 1. Знати нормативно-правові акти про права, свободи і обов’язки людини і громадянина в Україні та керівні документи, що регламентують діяльність сектору безпеки та оборони |
РН 2. Знати історію та культуру України, етапів державотворення і боротьби за незалежність, сформованість моральних, культурних, наукових цінностей та вмотивованість до військової служби |
РН 3. Знати та застосовувати в професійній діяльності основні питання міжнародного гуманітарного права збройної боротьби |
РН 4. Застосовувати вимоги статутів Збройних Сил України, дотримуватися морально-етичних норм поведінки, створювати атмосферу довіри, взаємоповаги, доброзичливості і толерантності у військовому колективі, діяти соціально відповідально та свідомо, дотримуватися правил військового етикету |
РН 5. Знати та вміло організовувати всебічне забезпечення підрозділу в ході бойового застосування та повсякденної діяльності |
РН 6. Володіти достатніми знаннями, методами і технологіями в певній галузі забезпечення військ (сил) на достатньому рівні для розв’язування типових професійних задачі |
РН 7. Застосовувати методики з психологічної підготовки особового складу до дій в екстремальних умовах та оцінки морально-психологічного стану підрозділу |
РН 8. Знати та розуміти процеси професійної діяльності підрозділу забезпечення під час виконання функціональних обов’язків, заходів бойової підготовки |
РН 9. Підтримувати озброєння та військову техніку в постійній готовності до виконання завдань за призначенням, здійснювати водіння та технічне обслуговування базових машин підрозділу, організовувати підготовку їх до маршу |
РН 10. Знати і вміти застосовувати практичні навички з орієнтування на місцевості, роботи з топографічною картою, колективного захисту і забезпечення захисту озброєння та військової техніки екіпажем, обслугою, військовим підрозділом під час виконання бойового завдання |
РН 11. Вміти планувати, аналізувати, контролювати та оцінювати власну роботу та роботу інших осіб у спеціалізованому контексті |
РН 12. Працювати автономно та в команді, виконуючи обов’язки за посадою призначення в ході бойового застосування і повсякденної діяльності підрозділу, уміти згуртувати колектив |
РН 13. Володіти державною та іноземною мовами у професійний діяльності |
РН 14. Володіти методичними навичками проведення занять з питань підвищення бойової майстерності, вивчення та використання передового досвіду професійної діяльності, навичками саморозвитку і самоосвіти протягом життя |
РН 15. Витримувати різнопланові фізичні навантаження, пов’язані з виконанням службових обов’язків, володіти достатніми знаннями та навичками для організації фізичної підготовки і спортивно-масової роботи в підрозділі |
6. Форми атестації здобувачів фахової передвищої освіти
Форми атестації здобувачів фахової передвищої освіти | Атестація здійснюється у формі кваліфікаційного іспиту |
Вимоги до кваліфікаційного іспиту (іспитів) | Кваліфікаційний іспит має бути спрямований на перевірку досягнення результатів навчання, визначених Стандартом та освітньо-професійною |
7. Вимоги до наявності системи внутрішнього забезпечення якості фахової передвищої освіти
У закладі фахової передвищої освіти повинна функціонувати система забезпечення закладом фахової передвищої освіти якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти (система внутрішнього забезпечення якості), яка передбачає здійснення таких процедур і заходів:
• визначення та оприлюднення політики, принципів та процедур забезпечення якості фахової передвищої освіти, що інтегровані до загальної системи управління закладом фахової передвищої освіти, узгоджені з його стратегією і передбачають залучення внутрішніх та зовнішніх зацікавлених сторін;
• визначення і послідовне дотримання процедур розроблення освітньо – професійних програм, які забезпечують відповідність їх змісту стандартам фахової передвищої освіти (професійним стандартам – за наявності), декларованим цілям, урахування позицій зацікавлених сторін, чітке визначення кваліфікацій, що присуджуються та/або присвоюються, які мають бути узгоджені з Національною рамкою кваліфікацій;
• здійснення за участю здобувачів освіти моніторингу та періодичного перегляду освітньо-професійних програм з метою гарантування досягнення встановлених для них цілей та їх відповідності потребам здобувачів фахової передвищої освіти і суспільства, включаючи опитування здобувачів фахової передвищої освіти;
• забезпечення дотримання вимог правової визначеності, оприлюднення та послідовного дотримання нормативних документів закладу фахової передвищої освіти, що регулюють усі стадії підготовки здобувачів фахової передвищої освіти (прийом на навчання, організація освітнього процесу, визнання результатів навчання, переведення, відрахування, атестація тощо);
• забезпечення релевантності, надійності, прозорості та об’єктивності оцінювання, що здійснюється у рамках освітнього процесу;
• визначення та послідовне дотримання вимог щодо компетентності педагогічних (науково-педагогічних) працівників, застосовування чесних і прозорих правил прийняття на роботу та безперервного професійного розвитку персоналу;
• забезпечення необхідного фінансування освітньої та викладацької діяльності, а також адекватних та доступних освітніх ресурсів і підтримки здобувачів фахової передвищої освіти за кожною освітньо-професійною програмою;
• забезпечення збирання, аналізу і використання відповідної інформації для ефективного управління освітньо-професійними програмами та іншою діяльністю закладу;
• забезпечення публічної, зрозумілої, точної, об’єктивної, своєчасної та легкодоступної інформації про діяльність закладу та всі освітньо-професійні програми, умови і процедури присвоєння ступеня фахової передвищої освіти та кваліфікацій;
• забезпечення дотримання академічної доброчесності працівниками закладу фахової передвищої освіти та здобувачами фахової передвищої освіти, у тому числі створення і забезпечення функціонування ефективної системи запобігання та виявлення академічного плагіату та інших порушень академічної доброчесності, притягнення порушників до академічної відповідальності;
• періодичне проходження процедури зовнішнього забезпечення якості фахової передвищої освіти;
• залучення здобувачів фахової передвищої освіти та роботодавців як повноправних партнерів до процедур і заходів забезпечення якості освіти;
• забезпечення дотримання студентоорієнтованого навчання в освітньому процесі;
• здійснення інших процедур і заходів, визначених законодавством, установчими документами закладів фахової передвищої освіти або відповідно до них.
Система забезпечення якості освітньої діяльності та якості фахової передвищої освіти закладу фахової передвищої освіти (внутрішня система забезпечення якості освіти) за поданням такого закладу оцінюється центральним органом виконавчої влади із забезпеченням якості освіти або акредитованими ним незалежними установами оцінювання та забезпечення якості фахової передвищої освіти на предмет її відповідності вимогам до системи забезпечення якості фахової передвищої освіти, що затверджується центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки за поданням центрального органу виконавчої влади із забезпеченням якості освіти.
8. Вимоги професійних стандартів
Повна назва професійного стандарту, його реквізити та (або) посилання на документ | Професійний стандарт відсутній у реєстрі професійних стандартів |
Особливості стандарту фахової передвищої освіти, пов’язані з наявністю певного професійного стандарту | Професійний стандарт відсутній |
9. Перелік нормативних документів, на яких базується Стандарт фахової передвищої освіти
1. Закон України “Про освіту” від 05.09.2017 № 2145-VIII
URL: https: //zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
2. Закон України “Про фахову передвищу освіту” від 06.06.2019 № 2745-VIII
URL: https: //zakon.rada.gov. ua/laws/show/2745-19#Text.
3. Закон України “Про оборону України” від 06.12.1991 № 1932-ХІІ
URL https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12.
4. Указ Президента України “Про Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України” (зі змінами) від 10.12.2008 № 1153/2008
URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1153/2008.
5. Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1341 “Про затвердження Національної рамки кваліфікацій” (зі змінами)
URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1341 -2011-%D0%BF#Text.
6. Постанова Кабінету Міністрів від 29.04.2015 № 266 “Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти”
URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/ru/266-2015-%D0%BF#Text.
7. Наказ Міністерства освіти і науки України від 13.07.2020 № 918 “Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення стандартів фахової передвищої освіти” URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/Fakhova%20peredvyshcha%20osvita/2020/12/28/Nakaz%20918%20vid%2013.07 .2020.pdf.
8. Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.12.2018 № 1385 “Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 254 “Забезпечення військ (сил)” для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти”URL:
https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2022/Standarty.Vyshchoyi.Osvity/Zatverdzheni.Standarty/01/31/254-Zabezp.viysk-bak. 31.01.22.pdf
Директор Департаменту військової освіти і науки Міністерства оборони України |
В. Мірненко |
Пояснювальна записка
до стандарту фахової передвищої освіти
за спеціальністю 254 “Забезпечення військ (сил)”
Стандарти фахової передвищої освіти розробляються для кожної спеціальності відповідно до Національної рамки кваліфікацій і використовуються для визначення змісту та оцінювання результатів освітньої діяльності за освітньо-професійними програмами фахової передвищої освіти.
Стандарт фахової передвищої освіти містить сукупність вимог до освітньо-професійних програм фахової передвищої освіти, які є спільними для всіх освітньо-професійних програм у межах певної спеціальності, що визначають специфіку підготовки фахових молодших бакалаврів зі спеціальності 254 Забезпечення військ (сил) та результати навчання, які виражають, що саме здобувач фахової передвищої освіти повинен знати, розуміти та бути здатним виконувати після успішного завершення освітньо- професійної програми. Вони узгоджені між собою та відповідають дескрипторам Національної рамки кваліфікацій.
Відповідність визначених стандартом компетентностей та дескрипторів Національної рамки кваліфікації надано в таблиці 1 додатка до цієї пояснювальної записки.
Відповідність програмних результатів навчання та компетентностей надано в таблиці 2 додатка до цієї пояснювальної записки.
Наведений у стандарті перелік компетентностей і результатів навчання не є вичерпним. Заклади фахової передвищої освіти під час формування профілю освітньо-професійних програм можуть вказувати додаткові компетентності та результати навчання.
Заклад фахової передвищої освіти має право вводити додаткові форми атестації здобувачів освіти.
Корисні посилання
1. Проєкт ЄС TUNING (приклади результатів навчання, компетентностей)
URL: http://www.unideusto.org/tuningeu/.
2. Розроблення освітніх програм: методичні рекомендації.
URL: http://erasmusphis.org.ua/korysna-infomiatsiia/korysni-materialy/category/3-materialy-natsionalnoi-komandy-ekspertiv-shchodo-zaprovadzhennia- instrumentiv-bolonskoho-protsesu.htm.
3. ESG 2015 (Стандарти та рекомендації із забезпечення якості в ЄПВО).
URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2018/10/04 2016 ESG 2015.pdf
4. EQF 2017 (Європейська рамка кваліфікацій).
URL: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/ceead970-518f-11е7-a5ca-01aa75ed71al/language-en;
https://ec.europa.eu/ploteus/content/descriptors-page
5. QF EHEA 2018 (Рамка кваліфікацій ЄПВО).
URL: http://www.ehea.info/Upload/document/ministerial declarations/EHEAParis 2018 Com munique AppendixIII-952778.pdf.
6. ISCED (Міжнародна стандартна класифікація освіти, МСКО) 2011.
URL: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011 -en.pdf;
http://uis.unesco. org/en/topic/intemational-standard-classification-education-isced20.
7. ISCED-F (Міжнародна стандартна класифікація освіти – Галузі, МСКО-Г) 2013.
URL: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/international-standard-classification-of-education-fields-of-education-and-training- 2013-detailed-field descriptions-2015-en.pdf
8. Наказ Держспоживстандарту від 28.10.2010 № 327 “Національний класифікатор України. Класифікатор професій ДК 003:2010”.
URL: https://zakon.rada. gov.ua/rada/show/va327609-10#Text.
Додаток
до пояснювальної записки
Таблиця 1
Матриця відповідності
визначених Стандартом компетентностей Національній рамці кваліфікацій
Класифікація компетентностей (результатів навчання)за НРК | Знання
Зн1 Всебічні спеціалізовані емпіричні та теоретичні знання у сфері навчання та/або професійної діяльності, усвідомлення меж цих знань |
Уміння/навички
Ум1 Широкий спектр когнітивних та практичних умінь/навичок, необхідних для розв’язання складних задач у спеці авізованих сферах професійної діяльності та/або навчання Ум2 Знаходження творчих рішень або відповідей на чітко визначені конкретні та абстрактні проблеми на основі ідентифікації та застосування даних Ум3 Планування, аналіз, контроль та оцінювання власної роботи та роботи інших осіб у спеціалізованому контексті |
Комунікація
К1 Взаємодія з колегами, керівниками та клієнтами у питаннях, що стосуються розуміння, навичок та діяльності у професійній сфері та/або у сфері навчання К2 Донесення до широкого кола осіб (колеги, керівники, клієнти) власного розуміння, знань, суджень, досвіду, зокрема у сфері професійної діяльності |
Відповідальність та автономія
ВА1 Організація та нагляд (управління) в контекстах професійної діяльності або навчання в умовах непередбачуваних змін ВА2 покращення результатів власної діяльності і роботи інших ВА3 Здатність продовжувати навчання з деяким ступенем автономії |
Загальні компетентності | ||||
ЗК 1 | Зн1 | К2 | ||
ЗК 2 | Зн1 | К2 | ВА3 | |
ЗК 3 | Зн1 | Ум1,2,3 | К1,2 | ВА1,2,3 |
ЗК 4 | Зн1 | Ум1,2 | К1,2 | ВА1 |
ЗК 5 | Зн1 | Ум1,2 | К1 | ВА1,3 |
ЗК 6 | Зн1 | Ум3 | К1 | ВА2 |
ЗК 7 | Зн1 | Ум1 | К1,2 | ВА3 |
ЗК 8 | Зн1 | Ум1 | К1,2 | ВА3 |
Спеціальні компетентності | ||||
СК 1 | Зн1 | Ум1,2,3 | К1,2 | ВА1 |
СК 2 | Зн1 | Ум1 | ВА1,2 | |
СК 3 | Зн1 | Ум1 | ВА1,2 | |
СК 4 | Зн1 | Ум2 | К1,2 | ВА1 |
СК 5 | Ум3 | К2 | ВА1,2 | |
СК 6 | Зн1 | Ум1,3 | К1 | ВА1 |
СК 7 | Зн1 | Ум1 | К2 | ВА3 |
СК 8 | Ум3 | ВА2 | ||
СК 9 | Зн1 | Ум1,2,3 | К1,2 | ВА1,2,3 |
Таблиця 2
Матриця відповідності
визначених Стандартом результатів навчання та компетентностей
Результати навчання | Компетентності | ||||||||||||||||
Загальні компетентності | Спеціальні компетентності | ||||||||||||||||
ЗК 1 | ЗК 2 | ЗК 3 | ЗК 4 | ЗК 5 | ЗК 6 | ЗК 7 | ЗК 8 | СК 1 | СК 2 | СК 3 | СК 4 | СК 5 | СК 6 | СК 7 | СК 8 | СК 9 | |
РН 1 | + | + | + | ||||||||||||||
РН 2 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 3 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 4 | + | + | + | ||||||||||||||
РН 5 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 6 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 7 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 8 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 9 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 10 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 11 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 12 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 13 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 14 | + | + | + | + | |||||||||||||
РН 15 | + | + | + | + | + |