Connect with us

Думка експерта

Атестатна ідея МОНУ. Міносвіти хоче збільшити вагу атестата під час вступу до вищих навчальних закладів. Це зашкодить усім…

Опубліковано

Єгор СТАДНИЙ,
заступник міністра освіти
(вересень 2019 — липень 2020 рр.)

Подібна ідея — ігнорування думки 70% українців, які вважають, що саме ЗНО створює рівні умови для всіх.

«Маємо на меті збільшення ваги атестату при вступі до закладів вищої освіти, а відтак зростання мотивованості учнів до навчання в середній школі», — заявив тимчасовий виконувач обов’язків Міністра освіти і науки України Сергій Шкарлет під час серпневої конференції.

Зазначу, що зараз, згідно із законом, вага атестата в конкурсному балі може бути не більше 10%, а за часів Табачника він «важив» 25%. При тому, що я не вірю в те, що це станеться. Для цього потрібно змінити законодавство та зменшити вагу ЗНО. Для цього народні депутати мають проігнорувати думку 70% українців, які вважають, що ЗНО ставить усіх у рівні умови.

Чому ідея Міносвіти хибна по своїй суті?

Почнемо з оцінки бажаного впливу. Нам пропонують просту формулу: чим більше будемо враховувати бал атестату, тим більшим буде бажання учнів вчитися у школі. Тобто серед таких чинників як майстерність вчителів, шкільні умови, зміст самої програми, стосунки з батьками та друзями на перший план чомусь виставляють саме те, яка «вага» атестату. Мовляв, якщо в школі немає умов до вивчення фізики і її читає вчитель праці, то більша вага атестату при вступі все одно триматиме бажання учня, наприклад, у 8 класі вчити фізику на належному рівні, що виглядає досить сумнівно.

Друге. Гаразд, припустимо, що саме так все і буде. Враховуємо бал атестату більший, ніж зараз, і жага до шкільних знань майже 4-х млн учнів моментально зростає. Але в цій формулі по замовчуванню закладено, що всі діти після школи мають іти до університету. Нагадую, що якраз із цим в Україні явно проблема.

На сьогодні ми маємо найвищий показник вступу до закладів вищої освіти в Європі і така масовізація щонайменше не підкріплюється такими ж великими ресурсами та призводить до знецінення якості вищої освіти. Отже, в будь-якому випадку важливо розвивати альтернативу вищій освіті та стримувати її масовізацію, якщо немає належного забезпечення якості такої освіти. Тут же навпаки — нам пропонують зіграти саме на масовізації вищої освіти.

Якщо вже є ідея «прив’язати» бажання вчитися в школі до оцінок, то це мають бути випускні оцінки (ДПА), а не вступні бали. Принаймні випуск зі школи стосується всіх, а не лише тих випускників, хто вступатиме. Варто послідовно імплементувати стратегію розвитку зовнішнього незалежного оцінювання як форми проведення ДПА, її розробили ще в 2019 році.

Третє. Шкільні оцінки не найкращим чином підходять для рейтигнування вступників. Трійка в ліцеї часто означає вищий рівень знань, ніж п’ятірка в звичайній школі. Чим більше будуть висувати на перший план атестат при вступі, тим меншими будуть шанси дітей, які мають хороші знання, але суворішу школу. І навпаки єдина шкала ЗНО дозволяє зробити об’єктивне рейтингування для всіх.

Про виправлення оцінок укінці навчання, масову купівлю класних журналів (як 2010-го року) та ще більший підрив довіри до шкільної оцінки говорити не буду, це й так дуже добре відчувають 70% українців.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.