Думка експерта
Дистанційне управління та €200 на бухгалтера: як запустити бізнес у ЄС
Глобалізація та діджиталізація впевнено змінюють наш світ і спрощують ведення бізнесу. Зареєструвати бізнес у Євросоюзі, але керувати ним дистанційно з іншої країни? Легко! Так робить сьогодні чимало підприємців. Як стати одним з них – далі в матеріалі.
Визначитися з юрисдикцією
Сьогодні такі держави як Німеччина, Мексика, Велика Британія та інші роблять все, аби бізнес реєстрували саме у їхній юрисдикції. Адже це – обігові кошти, додаткові податки, зовнішньоекономічні зв’язки та робочі місця для місцевих фахівців.
Одна з таких країн – Естонія. Вона має одну з кращих у світі розвинутих інфраструктур електронних послуг, яка суттєво поліпшує життя як власним громадянам (від сплати комунальних послуг до голосування онлайн), так і іноземним бізнесменам (можливість подавати онлайн-звіти, відкривати рахунки тощо, перебуваючи за тисячі кілометрів від банків чи місцевих податкових). Тож там ви не будете витрачати час на паперову тяганину, а корупція зводиться до мінімуму, бо ж комп’ютер не підкупиш.
На додаток саме Естонія першою в світі впровадила e-Residency – систему віртуального резидентства, яка дозволяє будь-якій людині незалежно від місця проживання і національності користуватися ефективними електронними державними сервісами Естонії. Це і захищений цифровий підпис, і онлайн-банкінг, і оформлення юридичних документів, і банківські перекази та інші фінансові операції, і щорічні звіти онлайн…
Е-резидентство – не документ для подорожей, не віза, не посвідка на проживання. Це інструмент для ведення бізнесу. І дуже ефективний. Ним скористалося вже майже 80 тисяч людей зі всього світу. При чому українці відкрили у Естонії найбільшу кількість компаній.
Визначитися з рахунком чи платіжною системою
Для успішного виходу на ринки ЄС потрібно мати рахунок в іноземному банку. Бо в Україні, приміром, не функціонує такий FinTech провайдер як PayPal чи інші відомі платіжні системи. А відкриття рахунку за кордоном потребує, за різними даними юристів і самих підприємців, до року часу на розгляд. Електронні резидентства спрощують ці процедури, даючи можливість компаніям продавати, заробляти та заводити кошти на власний розвиток.
Стартапери, IT-компанії, фрілансери кажуть, що для них саме такі програми – ідеальний варіант. Наприклад, мій знайомий-підприємець Вадим Кізюн, співзасновник бренду Smart Ink. та власник компанії MYFACTORYHUB OÜ, мав основний канал продажів Amazon. Тож ринок ЄС був для нього одним з основних ринків збуту. Але для вільної діяльності у ЄС виникла необхідність зареєструвати там юридичну особу. Він розглядав е-резидентство у Великій Британії (яка на той момент ще була частиною ЄС), Естонії, Чехії та Словаччині. Та естонське виявилося найбільш вигідним варіантом із точки зору відкриття та адміністрування.
Втім, можливість дистанційно керувати бізнесом, який вийшов на європейський ринок – це не єдине, що приваблює людей саме у естонському e-Residency. Перевагою є ще й податкова система Естонії, яка дозволяє більше коштів спрямовувати на розвиток бізнесу. Це особливо важливо для компаній-початківців. Податку на прибуток підприємства нема. А розподілений прибуток (14-20%) платять лише по факту. Тобто, якщо акціонери компанії вирішують не розподіляти прибуток, вони не повинні сплачувати відповідний податок наприкінці кожного фінансового року, як це передбачає законодавство більшості інших країн.
Обслуговування філії
При масштабуванні бізнесу обов’язково розуміти, хто буде займатися бухгалтерією та всіма “паперовими” нюансами. Є кілька шляхів: робити самому (деякі невеликі компанії власноруч покривають ці моменти), найняти українську компанію, яка розуміється на бухгалтерських тонкощах в інших країнах (але це може бути дорого – такий варіант оптимальний, якщо справді є різні колізії з податками чи звітами й дуже складно розбиратися), скористатися послугами місцевих спеціалістів.
В Естонії, до прикладу, обслуговування юридичної адреси обійдеться у 120 євро. Ще десь у середньому 200 євро на рік йде на оплату роботи бухгалтера. Тут вже залежить від того, хто постачальник послуг. А директора у самій Естонії ви можете навіть не винаймати – естонське законодавство не зобов’язує офіційно працевлаштовувати директора компанії, хіба що в окремих випадках.
Зареєструвати бізнес у Естонії можна у порівняно короткі терміни, без зайвої бюрократії і дистанційно.Щоб отримати картку е-резидента, потрібно зробити заявку на сайті https://apply.gov.ee/. З цього моменту управління поліції та прикордонної охорони Естонії має 30 днів на те, аби розглянути цю заявку. А загалом, весь процес після подання заявки займає 4-6 тижнів. Після чого підприємець отримує комплект e-Residency Естонії, який відкриває доступ до цифрових сервісів і локальної незалежності та підвищує довіру до компанії, адже вона діятиме вже в межах законодавства ЄС.
Дмитро Подолєв, засновник iHUB і Mindly