Connect with us

Думка експерта

Інвестиційна привабливість України: законодавчі рішення та ключові фактори для економіки України

Опубліковано

Григорій Мамка – народний депутат IX скликання, доктор юридичних наук

Інвестиційна привабливість України після початку широкомасштабної війни в усіх сферах значно погіршилась через високі ризики і нестабільність прибутковості. Так, за даними InVenture, обсяг анонсованих та завершених угод злиття й поглинання (M&A) в Україні, включаючи корпоративні та венчурні, зокрема в технологічному секторі, за підсумками 2022 року, становив $305 мільйонів. Це в 9 разів менше, ніж у 2021 році ($2,7 мільярда).

Україна є важливим експортером агропродовольчої продукції. За останні роки ми стали другими у світі експортерами зерна після США та найбільшими постачальниками соняшникової олії. Також Україна є потужним постачальником сировини, серед яких зерно, залізна руда і ряд товарів, таких чорні метали, комплекти дротів запалювання та інше, але подальшого вдосконалення й розвитку нових секторів нам потрібні прямі іноземні інвестиції.

Проте, розпочата росією проти України широкомасштабна війна принесла важкі труднощі і для економіки країни. Зокрема, станом на лютий 2023 року загальна сума прямих збитків, завданих економіці України, включаючи руйнування житлових і нежитлових будівель та інфраструктури сягнули $143,8 млрд (станом на лютий 2023), потреби у відновленні України складають $411 млрд (оцінки Світового банку). Загальні потреби у фінансуванні “Українського плану відбудови” оцінюються Урядом України в $750 млрд на 2023-2032 роки.

Проте, під час повномасштабної війни іноземні й українські компанії анонсували багато інвестиційних проектів. Тому інвестиції є одним з ключових елементів розвитку економічної відбудови країни. Прямі іноземні інвестиції важливі зараз для забезпечення стійкого розвитку національної економіки, створення нових робочих місць та забезпечення довгострокової стабільності. Наша держава має значний потенціал для приваблення інвестицій, включаючи розвинену інфраструктуру, доступ до ринків та розвинені технології.

Україна вбачає великий потенціал для інвестицій, особливо у таких секторах економіки як переробка сільськогосподарської продукції, виробництво будівельних матеріалів, логістика, декарбонізація й зелені технології, а також транспортне виробництво й IT галузь. Особливість залучення інвестицій полягає в тому, що нині відбудова має на меті не тільки відновити Україну, але й разом з тим трансформувати та модернізувати виробничі потужності, залучивши в такий спосіб іноземний капітал й сучасні технології. Саме це закладе основу для довгострокового зростання та сприятиме інтеграції України у глобальну економіку. Те, що Україна знаходиться в зоні впливу ЄС, забезпечує доступ до європейських ринків, а також допомагає привернути іноземні інвестиції. Крім того, компанії, які готові інвестувати в Україну та локалізувати тут виробництво, мають усвідомлювати, що йдеться не лише про український ринок, а загалом про ринок ЄС, адже Конституцією України встановлено незворотність європейського курсу України. Своєю чергою, приватні міжнародні інвестиції можуть стати ядром для відбудови України, що відкриває можливості для отримання більшої кількості інвестиційних запитів та масштабування бізнесу.

Джерела відновлення України

Прямі іноземні інвестиції – найбільш необхідна форма капіталовкладень для відбудови України. Альтернативними джерелами фінансування відновлення України після завершення війни також можуть бути конфісковані російські кошти в Україні та світі; кошти міжнародних партнерів, в тому числі міжнародних фінансових організацій; безпосередньо кошти з державного бюджету України, а також кошти міжнародних фондів/організацій та приватного сектору. Тому заохочення та створення умов для інвесторів в Україні завдання, яке зараз на часі.

Ключові фактори для початку інвестиційних проектів

Очевидно, що зараз основний ризик для інвесторів, який заважає направляти кошти в Україну – це широкомасштабна війна. Але є також інший фактор, який виник задовго до війни – корупційні ризики ведення бізнесу в Україні. Для держави зараз ключове – налагодити прозору роботу митниці, податкової, судової та всіх необхідних дозвільних систем. Саме їхнє функціонування є вагомим стимулом для того, аби інвестори планували та розпочинали свою діяльність в Україні. Крім цього, до важливих стимулів заохочення інвесторів є також ефективна діяльність правоохоронних органів.

Страхування воєнних ризиків

Питання страхування зараз вкрай важливе та на часі, адже мало хто інвестуватиме значні гроші у новий завод, куди у будь-який момент може прилетіти російська ракета або дрон. Це поширена міжнародна практика, до прикладу страхування інвестицій від воєнних ризиків доступне в багатьох інших країнах світу, включаючи Велику Британію, Японію, Німеччину, Францію, Канаду, Австралію, Ізраїль тощо. У цих країнах державні установи, що забезпечують страхування інвестицій від воєнних ризиків, як правило, пов’язані з національним міністерством фінансів або є незалежними організаціями, створеними спеціально для цієї мети. Програми зі страхування воєнних ризиків для інвестиційних проектів в Україні. Яскравий приклад багатостороннє агентство з гарантування інвестицій (MIGA), що входить до Групи Світового Банку. Вони готують страхову програму та вже розглядають відповідні інвестиційні проекти. Попередньо там є умова, що страхування можливе лише для іноземних інвесторів, які використовують іноземні кошти та втілюють іноземний проект на території України.

Законопроектна діяльність

Держава в рамках законотворчої діяльності повинна приймати конкретні кроки для покращення бізнес-клімату та залучення світових  інвесторів. Створення сприятливого правового середовища, зниження бюрократичних перешкод, корупційної складової, та вдосконалення інвестиційного законодавства –  одні з них. Верховна Рада України 10 квітня 2023 році прийняла у першому читанні за основу проект Закону про внесення змін до Закону України «Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні», за реєстраційним номером 8138. Законопроектом передбачається зменшення мінімально необхідного обсягу значних інвестицій, безпосередньо з з 20 до 12 млн євро. Також зменшення мінімально необхідного створення нових робочих місць (з 80 до 50). Передбачається можливість заявнику та інвестору із значними інвестиціями бути однією юридичною особою. Крім цього, можливість включення плати за приєднання до мереж електро-, газопостачання, тощо до обсягу значних інвестицій. Тобто, проект Закону спрямований на вдосконалення законодавства щодо надання державної підтримки інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні. Зараз гостро постає питання щодо удосконалення законодавство щодо надання державної підтримки інвестиційних проектів із значними інвестиціями, а також усунення труднощів для реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями та отримання державної підтримки.  Також, проект про внесення змін до Закону «Про фінансові механізми стимулювання експортної діяльності» розроблений з метою забезпечення необхідних умов для масштабування інвестицій в Україні в умовах військових дій та повоєнного відновлення. Страхування інвестицій від воєнних ризиків є важливим інструментом сприяння інвестиціям та економічному зростанню в багатьох країнах світу. Оскільки, надаючи інвесторам захист від втрат через військові дії, уряди допомагають створити більш стабільне та безпечне середовище для інвестицій, що в кінцевому підсумку приносить користь економічному розвитку країни в цілому. Як свідчить міжнародний досвід, уряди багатьох країн забезпечують страхування інвестицій від воєнних ризиків через спеціалізовані установи.

В нашій країні також функціонує Закон “Про індустріальні парки”, що передбачає фінансові, інфраструктурні та інституційні стимули для створення та розвитку створює фінансові, інфраструктурні та інституційні стимули для створення та розвитку індустріальних парків, що своєю чергою значно посилює економіку українських регіонів. Закон про індустріальні парки регулює низку питань, зокрема: право на створення індустріального парку, вимоги до земельних ділянок, на яких вони можуть розміщуватися, та до об’єктів на їх території, порядок створення та ліквідації таких парків, права та обов’язки сторін у процесі створення індустріальних парків, провадження господарської діяльності у складі індустріальних парків та їхня державна підтримка у процесі створення.

Отже, інвестиції відіграють ключову роль у зміцненні економіки України та забезпеченні її зростання. До основних складових інвестицій після закінчення воєнних дій, на мою думку, ми можемо віднести такі фактори:

По перше, це стратегія регіонального розвитку. В Україні існує Державна стратегія регіонального розвитку на 2021- 2027 роки. Стратегія має стати основою для планування різних публічних інвестицій, враховуючи особливості регіонах і територій. Вона за своєю суттю виконує координуючу роль, що передбачає узгодження секторальних інвестицій, інтересів держави з інтересами і потребами регіонів. В рамках цього необхідні чітко зафіксовані територіальні громади в Україні.

По-друге, необхідна податкова реформа, яка має бути направлена на те аби зробити Україну конкурентною серед інших країн Східної Європи, зокрема, в контексті боротьби за іноземних інвесторів. Українська влада активно наразі обговорює модель оподаткування, так звану «10-10-10», яка передбачатиме впровадження єдиної ставки для трьох основних податків: на прибуток, на доходи фізичних осіб і на додану вартість. На мою думку, нам не потрібно чекати закінчення війни, приймаючи цю податкову реформу. Вкрай необхідно почати діяти вже зараз.

По-третє,  це гарантії держави. В даному контексті, я маю на увазі так зване “плече держави”, що включає в себе дієву судову систему та правоохоронні органи, а також додаткові стимули. Саме функціонування зв’язки правоохоронні органи – суд є потужним стимулом для інвестиційної привабливості України, планування та початку залучення інвестицій в Україну та є запобіжником від рейдерського захоплення бізнесу.

Крім цього, важливим фактором залишаються також законодавчі ініціативи та пільги від держави в рамках комплексного підходи для формування інвестиційного клімату України.

Григорій Мамка – народний депутат IX скликання,
доктор юридичних наук

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.