Connect with us

Думка експерта

По лезу Конституції: як депутати хочуть обійти поправки до «антиколомойського закону»

Опубліковано

Олег САВИЧУК, аналітик Центру спільних дій

Народні обранці придумали, як не розглядати 16 тисяч поправок до так званого «антиколомойського» законопроекту.

Депутати комітету Верховної Ради України з питань фінансів пропонують розглядати проект «антиколомойського» закону розділами, посилаючись на 119 статтю регламенту. Мовляв, це дозволить відсіювати поправки «цілими пачками». Але такий механізм у регламенті відсутній, а тому закон, прийнятий у такий спосіб, у будь­який момент зможуть визнати неконституційним.

Так званий «антиколомойський» законопроект є надважливим для України. Від нього залежить не лише отримання чергового траншу від МВФ, але й майбутнє нашої фінансової та банківської системи. Тому, аби не створити підстав для його скасування, не можна робити жодних порушень при його ухваленні.

У регламенті відсутні механізми, якими пропонують скористатися при прийнятті цього закону депутати. Та ж стаття 119 регламенту, на яку посилаються автори ідеї, дозволяє лише змінювати порядок обговорення і голосування, а саме:

— постатейне обговорення і голосування. У разі необхідності — обговорення й голосування окремих частин, пунктів, підпунктів, речень або статей;

— розгляд не усього закону, а спочатку окремих його розділів або частин;

— обговорення і голосування перш за все основних, вирішальних або зумовлюючих положень законопроекту.

Зрозуміло, що єдиною метою тих народних обранців, які подали таку велику кількість поправок, є зірвати роботу парламенту, аби унеможливити прийняття вказаного закону. Це — чисте зловживання, з яким треба боротися. Але в умовах чинної редакції Конституції подібна боротьба з «поправковим спамом» є небезпечною.

По-­перше, проголосований у такий спосіб закон можуть визнати неконституційним. Відповідно до Конституції, кожен народний депутат має право законодавчої ініціативи, яка полягає, в тому числі, й у праві подати поправку й поставити її на голосування. Пропозиція відкидати поправки «пачками» буде обмежувати права народних обранців, а тому стане зручною підставою для оскарження ними закону в Конституційному Суді. Думаю, така стратегія теж не відкидалася.

По-­друге, подібна ініціатива обмежить вплив опозиційних фракцій на процес прийняття рішень у парламенті. Більшість їхніх ініціатив почнуть ігнорувати, а опозиційні народні депутати не зможуть на це вплинути.

Загалом, варто зазначити, що практика подання величезної кількості поправок так само загрожує парламентаризму в Україні, як і порушення Конституції. Недоброчесні народні обранці таким чином можуть саботувати роботу надважливої для країни інституції, і з цим треба боротися. Але єдиний шлях — це напрацювати зважені, розумні та обговорені з суспільством зміни до Конституції й регламенту роботи Верховної Ради, а не пошук лазівок у самому регламенті.

***

Згідно з останньою інформацією, Верховна Рада прийме в цілому закон про банки 22— 23 квітня.

Про це в інтерв’ю журналістам перед позачерговим засіданням парламенту розповів народний депутат фракції «Слуга народу» Олександр Качура. «Наступного тижня, після Великодня, ми розглянемо банківський законопроект. Думаю, в середу — четвер приймемо його», — сказав він.

Як було зазначено, після внесення змін до регламенту, що планувалося зробити у четвер, 16 квітня, на позачерговому засіданні Ради, буде прискорено процес розгляду законопроекту про банки й скоротиться рекордна кількість поданих поправок до другого читання. «Кредит МВФ буде після прийняття банківського закону. Наші переговорні позиції відразу посиляться. За моєю інформацією, після прийняття закону ми отримаємо кілька мільярдів траншу. А загалом ідеться про близько $10 млрд на рік. Не тільки від МВФ, але й включаючи інших міжнародних донорів… Це дозволить нам не повернутися в 90­ті роки і не втратити нашу економіку», — додав депутат.

Нагадаємо, раніше повідомляли, що Комітет Ради переніс засідання щодо правок до законопроекту про банки на 21 квітня. А голова фракції «Слуга народу» Давид Арахамія прогнозував прийняття «банківського» закону та перший транш МВФ на травень.

Крім того, у четвер, 16 квітня, Рада ухвалила в другому читанні Закон «Про внесення змін до регламенту ВРУ щодо протидії зловживанням прав народних депутатів у ході законодавчої процедури» (№ 1043). Документ підтримали 242 народних депутати.

Згідно із законопроектом, регламент Верховної Ради доповнюється статтею «Особлива процедура розгляду законопроектів у другому читанні». Вона передбачає, що законопроект може розглядатися за особливою процедурою в разі подання до його другого читання пропозицій, поправок у кількості, що в п’ять або більше разів перевищує кількість статей проекту первинного законодавчого акта чи кількість пунктів проекту про внесення змін до первинних законодавчих актів, але не менш як 500 пропозицій чи поправок. Водночас така процедура не застосовується до проектів кодексів і законопроектів, що розглядаються за спеціальною процедурою.

Особлива процедура застосовується за пропозицією, підписаною не менш як 150 депутатами й підтриманою не менш як 226 голосами на пленарному засіданні Верховної Ради та за умови надання народним депутатам порівняльної таблиці й супровідних документів до неї. «У разі прийняття Верховною Радою рішення про застосування особливої процедури у дводенний строк з дня прийняття такого рішення кожна депутатська фракція (депутатська група) має право визначити не більше п’яти пропозицій, поправок, не врахованих головним комітетом, на яких вона наполягає, та надіслати на адресу профільного комітету лист із зазначенням номерів та ініціаторів таких пропозицій, поправок у порівняльній таблиці законопроекту, підготовленого до другого читання», — йдеться в тексті закону.

Кожен позафракційний народний депутат, пропозиції чи поправки якого не враховані профільним комітетом, має право визначити не більше однієї своєї неврахованої пропозиції, поправки, на якій він наполягає. Після цього головний комітет ВРУ у дводенний строк узагальнює отримані пропозиції і поправки й готує уточнену порівняльну таблицю для розгляду законопроекту в другому читанні, до якої включає також усі враховані профільним комітетом пропозиції і поправки. На пленарному засіданні під час розгляду законопроекту в другому читанні за особливою процедурою передбачається обговорення пропозицій, поправок, включених до уточненої порівняльної таблиці законопроекту, із можливим наступним голосуванням щодо врахування відхилених або щодо підтвердження врахованих профільним комітетом пропозицій і поправок. Ініціатору відхиленої поправки буде надаватися виступ тривалістю до 2 хвилин, народному депутату, який вимагає поставити на голосування (для її підтвердження) пропозицію, поправку, враховану головним комітетом, — до 1 хвилини.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.