Connect with us

Думка експерта

ШІ під контролем: шанс на краще законодавство та ефективнішу адміністрацію (польський досвід)

Опубліковано

У світлі динамічного розвитку технологій, заснованих на штучному інтелекті, виникає безліч питань щодо ефективності чинного правового регулювання. Чи захист персональних даних це тільки «бетонний бункер», що гальмує інновації, чи все ще «парасоля», яка може охопити нові виклики цифрової епохи? Незалежно від інтерпретацій, є очевидним — ШІ може стати не лише об’єктом регулювання, а також його союзником.

ШІ як охоронець персональних даних

Хоча такі правові акти, як GDPR (Загальний регламент захисту персональних даних), були створені в іншому технологічному контексті, їхня мета — захист персональних даних — залишається актуальною. Парадоксально, але саме штучний інтелект може ефективніше реалізовувати цю мету. Системи ШІ сьогодні здатні аналізувати джерела витоку даних, виявляти порушення конфіденційності та автоматично анонімізувати інформацію. Інструменти ШІ можуть не лише підтримувати відповідність принципам захисту, а й активно захищати права громадян.

Більше того, інтелектуальні алгоритми можна від підстав проектувати так, щоб вони поважали, наприклад, право на забуття. Якщо ж стверджується, що певна технологія не має можливості обслужити базовий механізм захисту прав особи — чи ми маємо справу зі справжнім «інтелектом», чи, скоріш, з черговою маркетинговою бульбашкою?

Мартін Марущак (Marcin Maruszczak), юрист, юридична фірма YLS, Варшава

Зіткнення інтересів — бізнес, суспільство та політика

Розвиток ШІ, як і будь-яке інше нововведення, є грою інтересів:

  • Технологічні компанії прагнуть збільшити продажі та свою ринкову вартість. Створення з цією метою бачення «революційних», «розповсюджених» та «незамінних на будь-якому етапі життя» рішень, збігається з цим інтересом і навіть реалізує його. Тому до цього варто ставитися критично і з дистанцією, не піддаватися емоціям. Багато проєктів, скоріш за все, можуть бути формою інвестиційних зловживань ШІ— подібно як Amber Gold використала золото, чи як у випадку численних зловживань у сфері криптовалют, що не мають з ними нічого спільного.
  • Бізнес-клієнти шукають економію та автоматизацію, щоб швидше отримувати прибутки при менших витратах. Тут також виробники ШІ-рішень ідентифікують ці потреби й пропонують свої продукти для організацій як спосіб значного скорочення витрат. Але ризик полягає у занадто поспішному та необдуманому впровадженні в подальшій перспективі нових рішень.
  • Суспільство очікує сучасних послуг, але без втрати контролю та етичних цінностей. На жаль, дієвість тут відмічається тільки виключно в рамках здійснення політичного вибору (теми технологій рідко обговорюються під час передвиборчих кампаній) та індивідуальних дій — наприклад, через скарги до Установи з захисту прав споживачів (PUOKIK – Prezes Urzędu Ochrony Konkurecji i Konsumentów) або установи захисту даних (PUODO – Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych), які, нажаль, мають дуже незначний вплив, а якщо мають, то дуже повільно боряться із некористними впровадженими рішеннями.   Прикладом є тривалий шлях боротьби клієнтів, які отримали кредити у франках.

Чи встигає законодавство за ШІ? А може, саме ШІ має підтримувати законодавство?

На мою думку, чинне законодавство є цілком достатнім для ефективного впровадження ШІ. Проблема — в його застосуванні та виконанні. Прикладом є алгоритми динамічного ціноутворення (наприклад, популярна система у готельному чи авіабронюванні) або рекрутингові системи (наприклад,  Amazon, який дискримінував жінок) — що можуть впроваджувати приховані форми  дискримінації або необґрунтовану класифікацію клієнтів. Дії такого типу заборонені, але все ж застосовуються. Лише реальна політична сила може змусити технологічних гігантів дотримуватись закону і контролювати таки дії. Застосування матеріального права неможливе без глибокого аналізу коду та вхідних даних. Відповідаючи на  закономірне питання, яке з’являється: чи мають наглядові органи, такі як Антимонопольний комітет або установа із захисту даних, технічні можливості для реального контролю алгоритмів? На практиці — ні. Але саме ШІ може тут відіграти ключову роль — не лише як об’єкт нагляду, але і як інструмент підтримки аналізу ризиків, моніторингу дотримання та прогнозування загроз принаймні без аналізу даних можна перевірити обсяг дій, які у масштабі показують невідповідні дії.

ШІ в адміністрації — реальна потреба чи PR-мода?

У контексті публічної адміністрації ШІ — це не просто модне слово. Це відповідь на реальні потреби громадян:

  • Покращення якості державних послуг — швидші, персоналізовані рішення.
  • Ефективніше переслідування злочинів — використання великих масивів даних для виявлення патернів.
  • Зменшення витрат — нижчі податки завдяки автоматизації.
  • Краще управління простором та енергією — урбаністичне планування на основі прогнозних даних.

Без застосування ШІ ми не зможемо контролювати саму ШІ. Адміністрація, якщо хоче бути партнером цифрової трансформації, має користуватися тими ж інструментами, що й приватний сектор — але з іншою метою: не задля прибутку, а задля суспільного інтересу.

Емпатія чи автоматизація? А може, обидва варіанти?

Критики побоюються, що автоматизація рішень знищить «людський підхід». Але чи нинішня адміністративна система є емпатійною? Приклади помилок через буквальне застосування норм показують, що відсутність емпатії — це системна проблема, а не наслідок автоматизації.

Добре запроєктовані системи підтримки рішень можуть бути як допоміжними, так і замінюючими — за однієї умови: завжди має існувати можливість звернення до людини. ШІ не замінить людину, але може стати її продовженням: логічним, точним і несприйнятливим до упереджень — якщо буде належним чином навчений.

Висновок: Нам потрібна ШІ — але також потрібна мудрість і сміливість

Штучний інтелект — це не лише технологія, а й дзеркало, яке показує слабкості наших інституцій. Надмірна довіра може призвести до повторення старих помилок, а надмірний страх перед новим — до паралічу розвитку. Справжній виклик — це не ШІ, а наша здатність її контролювати та використовувати на користь суспільного інтересу.

Мартін Марущак (Marcin Maruszczak), юрист, юридична фірма YLS, Варшава

Якщо Ви зіткнулися з юридичними труднощами в Польщі, команда YLS готова запропонувати Вам комплексну підтримку та знайти найефективніші рішення. Зв’яжіться з нами, щоб обговорити Вашу ситуацію та дізнатися, як ми можемо допомогти.

Давайте разом захистимо Ваші права та відстоїмо Ваші інтереси!

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.