Connect with us

Думка експерта

Стажування й підвищення кваліфікації: сенси та підходи

Опубліковано

Сергій Пєтков, правознавець, доктор юридичних наук, професор

В освітньо-науковій сфері призначенню на посаду обов’язково має передувати стажування, а кожен вид науково-дослідної роботи повинен зараховуватися як підвищення кваліфікації. Щодо кафедр, то вони мають бути освітніми та інноваційними хабами.

Загалом по темі

Кожна країна, яка дбає про своє майбутнє, хоче мати якщо не першокласну систему освіти, то принаймні один або кілька навчальних закладів світового рівня. Очевидно, що для їхнього визначення може використовуватися не тільки словосполучення «навчальний заклад світового рівня», а й інші, які зазвичай вказують на досконалість і престиж установи, наприклад, «передовий», «провідний», «відомий у світі», «визнаний у світі» тощо.

Читайте також: Обмін працівниками між підприємствами (підприємцями) на підставі договорів про співробітництво є неприпустимим і може свідчити про обхід вимог трудового законодавства

У 90-х роках на теренах України функціонувала сформована система середніх та вищих навчальних закладів: училищ, технікумів, інститутів, університетів. Усі навчальні заклади були державними й кожен із них виконував державне замовлення для підготовки фахівців для відповідної галузі «народного господарства». При тому, кожен такий заклад перебував у тісному зв’язку з підприємством, яке потребувало спеціалістів відповідного рівня. Майстер, який навчав студентів, мав відповідну кваліфікацію на заводі, де ці студенти в майбутньому працевлаштовувалися. На цьому ж підприємстві його майбутні працівники проходили й практику, тобто вивчали всі складові механізму функціонування виробництва. А потім і стажувалися, тобто поступово засвоювали знання та навички на тій посаді на якій вони в майбутньому будуть працювати.

Освітньо-кваліфікаційні рівні і стажування

На сьогодні в Україні визначені освітньо-кваліфікаційні рівні та ступені: кваліфікований робітник, молодший спеціаліст, молодший бакалавр, бакалавр, магістр (спеціаліст), доктор філософії (кандидат наук), доктор наук. Доктор філософії – це освітній і водночас перший науковий ступінь, що здобувається на третьому рівні вищої освіти на основі ступеня магістра. Стажування здійснюється з метою формування й закріплення на практиці професійних компетентностей, здобутих у результаті теоретичної підготовки, щодо виконання завдань та обов’язків на займаній посаді або посаді вищого рівня; формування особистісних якостей для виконання професійних завдань на новому, більш високому, якісному рівні в межах певної спеціальності.

Основними посадами науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти третього й четвертого рівнів акредитації є: асистент, викладач, старший викладач, доцент, професор, завідувач кафедри, декан, проректор та ректор.

Наприклад, стажування асистента кафедри або викладача – це робота, коли він певний час під керівництвом доцента чи професора проводить заняття, готує матеріали до друку, керує науковою роботою студентів, проводить лабораторні дослідження, організовує практику тощо на посаді, яку він буде обіймати за умови успішного проходження стажування, приміром, старшого викладача або доцента, за умови наявності відповідного наукового ступеня. Стажування працівників Університету може здійснюватися в іншому закладі освіти або науковій установі, організаціях та на підприємствах.

Читайте також: Умови оплати праці в трудовому договорі не можуть бути гіршими, ніж ті, що передбачено колективним договором

Фахівець який керує стажуванням повинен мати високий рівень знань та практичних навичок у цій сфері, а також педагогічну освіту й досвід роботи, аби ефективно передати, навчити, підготувати свого стажиста. В деяких вищих навчальних закладах досі заходять до аудиторії і стають за викладацьку кафедру фахівці, які не мають базової, підкреслю базової, педагогічної освіти. Одна, дві дисципліни педагогічного спрямування під час навчання ніколи не дадуть навіть уявлення про педагогіку. А в українських реаліях дистанційно-заочної освіти є й такі викладачі, які просто бояться заходити в аудиторію і спілкуватися зі студентами. Керівники окремих навчальних закладів ніколи не готували методичні матеріали та не викладали жодної навчальної дисципліни.

Відтак виникає запитання, а чи розуміють подібні керівники, які направляють або підписують документи про стажування, який сенс вкладається в цю діяльність. Наприклад, вимога для науково-педагогічних працівників пройти стажування (міжнародне стажування) один раз на три або п’ять років виглядає дещо абсурдною, в тому вигляді як це відбувається зараз. Бо поїздка у закордонний ВНЗ – це не стажування, а переймання досвіду викладання, організації навчання, проведення наукової роботи, але аж ніяк не стажування. Тобто мова в даному випадку не про стажування, а про підвищення кваліфікації, переймання передового досвіду, отримання фахівцем нових знань, компетенцій тощо.

Підвищення кваліфікації

Говорячи про підвищення кваліфікації слід декілька слів сказати про кафедру – базовий структурний підрозділ вищого навчального закладу (його філій, інститутів, факультетів), що проводить навчально-виховну і методичну діяльність з однієї або кількох споріднених спеціальностей, спеціалізацій чи навчальних дисциплін і здійснює наукову, науково-дослідну та науково-технічну діяльність за певним напрямом. Кафедра є головною організаційною структурою для підвищення кваліфікації фахівців за цим напрямом. Її філії можуть існувати і в інших закладах, установах, організаціях тощо.

Наприклад філії кафедри травми коліна, можуть функціонувати в обласній, міській лікарнях, а фахівці з районних лікарень приїжджати до медичного інституту або до цих філій, щоб на практиці вивчати передові технології з операцій на коліні. Так само кафедра військової політології має бути центром методології, науки, освіти, місцем підвищення кваліфікації для всіх військових політологів.

Спадок минулого

Кваліфікаційну систему в науці, що дозволяє ранжувати наукових діячів і науково-педагогічних працівників на окремих етапах академічної кар’єри, разом із порядком присудження наукових ступенів «кандидата» та «доктора наук» з 26-ти галузей наук Україна успадкувала від срср. Наявність відповідного наукового ступеня або вченого звання є кваліфікаційною вимогою для зайняття науковим працівником відповідної посади. Найвищий кваліфікаційний рівень в Україні, який засвідчує ступінь знань, підготовки, компетенції, володіння всім наявним інструментарієм – «доктор наук», в інших країнах – габілітований доктор, повний доктор тощо.

Коли йдеться про професійний рівень у викладацькій діяльності, то слід нагадати що вченими званнями є: старший науковий співробітник; доцент; професор. Тобто науково-педагогічні працівники які мають великий досвід і досягли високого професіоналізму в певній галузі отримують вчене звання «доцент» (викладачі) та «старший науковий співробітник» (вчені). А вчені, котрі передають свій досвід наступним поколінням, готують аспірантів (ад’юнктів), очолюють спеціалізовані ради із захисту дисертацій, працюють у складі редколегій фахових журналів, пишуть навчальні посібники тощо. Вчені звання «старший науковий співробітник», «доцент», «професор» присвоюються на основі рішень вчених рад вищих закладів освіти, наукових установ та організацій у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Читайте також: При незаконному призупиненні дії трудового договору роботодавець зобов’язаний виплатити працівнику середній заробіток за час вимушеного прогулу, як і при звільненні

Кваліфікаційною роботою, що засвідчує високий рівень підготовки фахівця, який може проводити дослідження відповідно до професійної підготовки, є магістерська робота. А вже кандидатське дослідження підтверджує високий кваліфікаційний рівень фахівця, котрий здійснює наукову розробку, опис якої міститься в кандидатській дисертації виконаній під керівництвом та в руслі наукових досліджень наукового керівника. Статті, тези конференцій – публікації в яких молодий вчений проводить апробацію своїх досягнень, доносить до наукової спільноти власні здобутки. Найвищу наукову вагу має докторська дисертація або більш формально – дисертація на здобуття наукового ступеня доктора наук, яка представляє собою кваліфікаційну працю, в якій відображено матеріал і результати досліджень докторанта (здобувача ступеня доктора наук), що мають особливе значення в розвитку певної галузі науки.

Як післяслово

Виходячи з викладеного, наразі в підході до розуміння сутності стажування і підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників найвищого рівня підготовки існує велика прогалина. Фахівці, які мають наукові ступені і вчені звання мають підвищувати свій рівень підготовки за відповідною сучасною методологією та формалізувати у вигляді передових форм, брати участь у тематичних семінарах, конференціях, круглих столах, дискусіях. Кожен вид науково-дослідної роботи виражений у публікаціях, виступах, участі в розробці нових дисциплін, програм, курсів, особливо – написанні монографій та колективних монографій, підручників, навчальних і практичних посібників має зараховуватися як підвищення кваліфікації. Наголошу, нових, бо саме інноваційність, новизна сучасність, актуальність і засвідчує підвищення рівня науково-педагогічного працівника.

Тисячолітнє існування навчальних закладів у всьому світі є підтвердженням їхнього внеску в розвиток суспільства, незважаючи на значні розходження в політичному устрої, культурному та економічному розвиткові різних країн. Завдяки своїй різноманітній діяльності, основою якої завжди залишаються освіта, виховання молоді й науково-дослідна діяльність, освітні установи скрізь визнані важливими суспільними інститутами. І сьогодні як ніколи освітні заклади, а особливо кафедри, мають бути освітніми та інноваційними хабами, в яких проводиться наукова діяльність та розробляються передові технічні й соціальні моделі.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.