Думка експерта
Закон України «Про адміністративну процедуру» — шлях до подальшої розбудови сучасної європейської держави
17 лютого 2022 року Верховна Рада України прийняла законопроєкт про адміністративну процедуру (№3475), який повинен забезпечувати належний баланс між інтересами людини, суспільства та обов’язками держави щодо дотримання безпечних умов життєдіяльності й добробуту громадян.
Першочерговим і основним завданням Закону є реалізація прав та інтересів фізичних і юридичних осіб у публічно-правових відносинах з органами державної влади й місцевого самоврядування та їх посадових осіб.
У Законі передбачена низка понять і новел, зокрема: адміністративний орган, адміністративна процедура і провадження, дискреційні повноваження, заінтересовані особи, адміністративний акт.
Завдяки цьому Закону органи державної влади й місцевого самоврядування та їх посадові особи, які порушили право, свободу чи законний інтерес особи, зобов’язані за власною ініціативою протягом розумного строку з дня виявлення порушення поновити порушене право та інтерес особи, не чекаючи подання скарги чи пред’явлення позову та запобігаючи повторенню порушення у майбутньому.
Положеннями Закону передбачено, що справи вирішуються протягом розумного строку, але не більше 30 календарних днів, а у разі проведення слухання у справі — не більше 45 днів з дня реєстрації заяви адміністративним органом. Строк перегляду справи за скаргою не повинен перевищувати 30 календарних днів. Адміністративне провадження розпочинається за заявою особи чи за ініціативою адміністративного органу. Заява подається в усній або письмовій формі. Окремо слід зазначити, що розгляд справи здійснюється адміністративним органом, до компетенції якого належить вирішення порушеного у заяві особи питання.
Завдяки цьому Закону громадяни отримали право бути заслуханими, надавати пояснення та/або заперечення, знайомитись із матеріалами справи, витребувати та/або надавати документи з метою відновлення порушеного права.
За результатами розгляду справи адміністративний орган, у межах своїх повноважень, приймає адміністративний акт, що набирає чинності з дня доведення його до відома особи, якщо інший строк не передбачено самим адміністративним актом.
Також у Законі «Про адміністративну процедуру» передбачено право особи подати скаргу на адміністративний акт до адміністративного органу вищого рівня протягом 30 календарних днів з дня доведення його до відома особи, яка була учасником адміністративного провадження щодо прийняття зазначеного акту. Нормами відповідного Закону визначені дієві механізми для належного виконання адміністративного акту шляхом застосування заходів впливу.
Враховуючи зазначене, можна зробити висновок, що прийняття Закону «Про адміністративну процедуру» суттєво змінює взаємодію фізичних і юридичних осіб із державним управлінням, полегшить життя та підвищить якість послуг для кожного громадянина, зменшить корупційні ризики, чиновники будуть захищені від тиску та маніпуляцій для прийняття рішення, а рішення органів стануть зрозумілими та обґрунтованими.
Прикінцевими та перехідними положеннями Закону регламентовано, що він набуває чинності через 18 місяців з дня його опублікування, що наразі зумовить безліч змін до низки нормативних актів України.
Тому з нетерпінням чекаємо на його застосування.
Артем Фокін,
член Ради Комітету АПУ з конституційного права, адміністративного права та прав людини