Connect with us
Гаряча лінія Міноборони 15-12

Документи Міністерства оборони України

Реалізовано в рамках інформаційно-аналітичного порталу

Документи Міністерства оборони України

Наказ №141 від 29.03.2019 Про трансформацію системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України

Тип документу

Наказ

Рік затвердження

2019

Видавець

Міністерство оборони України

Герб України

МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

29.03.2019 № 141

Про трансформацію системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України

Відповідно до Закону України “Про національну безпеку України”, Указу Президента України від 06 червня 2016 року № 240/2016 “Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 20 травня 2016 року “Про Стратегічний оборонний бюлетень України” та Указу Президента України від 22 березня 2017 року № 73/2017 “Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 29 грудня 2016 року “Про Державну програму розвитку Збройних Сил України на період до 2020 року” з метою завершення створення у визначені законодавством строки ефективної системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України на основі принципів і стандартів, прийнятих державами – членами НАТО, наказую:

1. Трансформацію системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України у 2019-2020 роках здійснювати згідно з Основними принципами організації об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України (додаток 1 до наказу) та відповідно до Принципової схеми перспективної системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України (додаток 2 до наказу).

2. Начальнику Генерального штабу – Головнокомандувачу Збройних Сил України:

– забезпечити застосування Основних принципів організації об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України під час опрацювання питань, пов’язаних зі створенням системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України;

– до 10 травня 2019 року подати на затвердження Міністру оборони України кандидатуру керівника програми щодо створення системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України;

– до 20 червня 2019 року розробити та подати в установленому порядку на затвердження проект програми щодо створення системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України, яка включатиме окремі проекти, зокрема стосовно трансформації Генерального штабу Збройних Сил України, формування управлінських вертикалей для процесів підготовки та всебічного забезпечення (генерування) сил, управління їх застосуванням та всебічного забезпечення, реформування органів військового управління оперативного рівня, введення посад Головнокомандувача Збройних Сил України та начальника Генерального штабу Збройних Сил України, розвитку системи пунктів управління тощо;

– розроблення проекту програми (окремих проектів) щодо створення системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України та її реалізації здійснювати з урахуванням Методичних рекомендацій з управління проектами, затверджених Міністром оборони України 20 лютого 2019 року за № 26/з/39;

– під час уточнення Плану утримання та розвитку Збройних Сил України на 2019 рік та розроблення Орієнтовного плану утримання та розвитку Збройних Сил України на 2020 та два подальших роки визначити видатки на реалізацію програми щодо створення системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України;

– до 20 червня 2019 року розробити проект директиви Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України “Про проведення додаткових організаційних заходів у Збройних Силах України у 2019 році”, якою передбачити завершення до 30 вересня 2019 року формування у складі Генерального штабу Збройних Сил України структурних підрозділів з повноцінними функціями, що відповідатимуть Розподілу основних функцій між структурними підрозділами Генерального штабу Збройних Сил України (додаток 3 до наказу). Організаційні заходи провести в рамках встановленої граничної чисельності Генерального штабу Збройних Сил України;

– до 31 жовтня 2019 року розробити нову редакцію Положення про Генеральний штаб Збройних Сил України, в якому передбачити розподіл функцій між його структурними підрозділами, що відповідатиме Основним принципам організації об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України та Розподілу основних функцій між структурними підрозділами Генерального штабу Збройних Сил України;

– до 30 листопада 2019 року на підставі проведеного розподілу функцій між структурними підрозділами Генерального штабу Збройних Сил України та відповідно до Принципової схеми перспективної системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України розробити розподіл функцій в органах управління оперативного рівня;

– до 20 грудня 2019 року завершити реорганізацію та злагодження підрозділів Генерального штабу Збройних Сил України в нових штатних структурах;

– до 31 жовтня 2020 року завершити заходи щодо трансформації системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України згідно з Основними принципами організації об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України;

– 20 грудня 2020 року доповісти про завершення заходів щодо трансформації системи військового керівництва та управління силами оборони згідно з Основними принципами організації об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України, а також про передачу управління Збройними Силами України посадовим особам згідно з розподілом повноважень у новій організаційно-штатній структурі;

– забезпечити стійкість і безперервність управління військами (силами), угрупованнями військ (сил) під час виконання визначених завдань за призначенням під час трансформації системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України;

– про хід виконання заходів програми щодо створення системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України доповідати щомісячно.

3. Першому заступнику Міністра оборони України, заступнику Міністра оборони України з питань європейської інтеграції та начальнику Генерального штабу – Головнокомандувачу Збройних Сил України до 20 грудня 2019 року організувати спільну роботу щодо ініціювання внесення необхідних змін до законодавства України.

4. Державному секретарю Міністерства оборони України забезпечити контроль та координацію виконання програми щодо створення системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України в рамках діяльності підкомітету № 1 Комітету реформ Міністерства оборони України та Збройних Сил України.

5. Директору Департаменту кадрової політики Міністерства оборони України, директору Департаменту військової освіти, науки, соціальної та гуманітарної політики Міністерства оборони України, директору Департаменту воєнної політики, стратегічного планування та міжнародного співробітництва Міністерства оборони України спільно з начальником Національного університету оборони України імені Івана Черняховського та начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України здійснити відбір і організувати протягом 2019- 2020 років підготовку особового складу Збройних Сил України, у тому числі за кордоном, для зайняття керівних (командних) посад в органах військового управління згідно з розподілом повноважень у новій організаційно-штатній структурі.

6. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.

Міністр оборони України С. Полторак

Додаток 1
до наказу Міністерства оборони України
29 березня 2019 року № 141

ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ
організації об’єднаного керівництва силами оборони та
військового управління у Збройних Силах України

1. Демократичний цивільний контроль

Міністр оборони України обіймає політичну посаду, призначається Верховною Радою України за поданням Президента України з числа цивільних осіб, через Міністерство оборони України забезпечує в межах своїх повноважень цивільний контроль за діяльністю Збройних Силах України та Державної спеціальної служби транспорту, створює необхідні умови для здійснення іншими суб’єктами цивільного контролю передбачених законодавством України повноважень, забезпечує об’єктивне і своєчасне інформування Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки і оборони України про стан справ у підпорядкованих органах сектору безпеки і оборони, інформує з цих питань громадськість у визначеному законодавством порядку.

Головнокомандувач Збройних Сил України є найвищою військовою посадовою особою у Збройних Силах України. Він підпорядкований Міністру оборони України з питань досягнення воєнно-стратегічних цілей у сфері оборони військовими силами і засобами, а також підтримання спроможностей цих сил і засобів до застосування.

2. Відокремлення функції з формування державної політики у сфері оборони від функції її реалізації

Міністр оборони України відповідає за формування державної політики у сфері оборони, оборонне планування, програмний та ресурсний менеджмент, військову кадрову політику, ефективне та належне використання оборонних ресурсів, всебічне забезпечення Збройних Сил України. Він здійснює воєнно-політичне та адміністративне керівництво Збройними Силами України через своїх заступників і Головнокомандувача Збройних Сил України.

Головнокомандувач Збройних Сил України в рамках реалізації державної політики у сфері оборони відповідає за готовність Збройних Сил України до виконання покладених на них завдань та здійснює безпосереднє військове керівництво і управління застосуванням Збройних Сил України, а також переданих в його підпорядкування сил і засобів інших складових сил оборони.

3. Відокремлення процесу планування розвитку спроможностей від операційної (поточної) діяльності Генерального штабу Збройних Сил України та органів військового управління Збройних Сил України

Структурний підрозділ з функціями J5 Генерального штабу Збройних Сил України та структурні підрозділи з відповідними функціями органів військового управління оперативного рівня визначають (надають обґрунтовані пропозиції) найбільш оптимальну за критерієм “ефективність – вартість” перспективну модель Збройних Сил України, а також їх спроможності з урахуванням існуючих і майбутніх воєнних загроз національній безпеці, формують вимоги до необхідних (критичних) спроможностей, планують та координують їх розвиток.

Структурний підрозділ з функціями J3 Генерального штабу Збройних Сил України та структурні підрозділи з відповідними функціями органів військового управління оперативного рівня планують застосування наявних сил і засобів в операціях (бойових діях) у найбільш ефективний спосіб, а також уточнюють вимоги до наявних спроможностей.

4. Відокремлення функції генерування сил від функції їх застосування

Процес генерування сил очолює Генеральний штаб Збройних Сил України (у мирний час, особливий період та під час воєнного стану), який визначає вимоги до спроможностей сил оборони, потреби в ресурсах, необхідних для належного виконання завдань Збройними Силами України та іншими складовими сил оборони, здійснює стратегічне планування застосування та розвитку Збройних Сил України, їх технічного оснащення, підготовки та всебічного забезпечення.

Генерування сил є основним змістом діяльності командувачів видів, окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, які підпорядковуються Головнокомандувачу Збройних Сил України та відповідають за розвиток підпорядкованих їм військ (сил), їх технічне оснащення та всебічне забезпечення, підготовку та готовність до виконання покладених завдань.

Командувач об’єднаних сил у межах визначених завдань з оборони держави здійснює застосування переданого в його підпорядкування комплекту військ (сил) через підпорядкований йому Об’єднаний оперативний штаб (Командування об’єднаних сил – у перспективі).

5. Об’єднаний характер операцій (усі операції за своєю суттю є об’єднаними, проводяться об’єднаними силами)

Усі операції в будь-якому оперативному просторі (на морі, на суші, у повітрі та в кіберпросторі) є об’єднаними (міжвидовими) за своєю суттю. Вони проводяться силами і засобами об’єднаних (міжвидових) угруповань із залученням видів і родів військ (сил) Збройних Сил України та інших складових сил оборони.

6. Делегування командних (управлінських) повноважень командувачу (командиру), а не штабу

Командувач (командир) приймає рішення, особисто здійснює управління підпорядкованими силами і засобами та несе персональну відповідальність за виконання поставлених завдань.

Штаб надає підтримку командувачу (командиру) в управлінні підпорядкованими силами і засобами, здійснює планування всебічного забезпечення та контроль виконання поставлених завдань.

7. Єдиноначальність управління

Управління визначеними силами і засобами, у тому числі приданими із складу інших складових сил оборони, здійснюється єдиним командувачем (командиром), наділеним відповідними повноваженнями, функціями та відповідальністю.

8. Безперервність управління

Органи військового управління здатні реагувати на зміни обстановки і постійно впливати на підпорядковані сили і засоби для успішного виконання поставлених завдань у визначені строки.

Зазначене досягається шляхом підтримання взаємодії між органами (структурами) управління, забезпечення безперервного зв’язку та постійного володіння командувачем (командиром) обстановкою (ситуацією).

9. Чітка вертикаль управління

Для забезпечення належного керівництва та управління силами і засобами, що залучаються до проведення об’єднаних операцій, застосовується типова функціональна структура органів військового управління (J-структура). При цьому забезпечуються сумісність органів військового управління, раціональний розподіл завдань, функцій та відповідальності, визначення підпорядкованості та підзвітності, а також встановлюється порядок внутрішньої і зовнішньої взаємодії.

10. Керівництво виконанням поставленого завдання

З метою виконання поставленого завдання в найбільш раціональний спосіб командувачі (командири) надають підпорядкованим командирам можливість проявляти розумну ініціативу та приймати самостійно рішення в рамках замислу вищого командування.

11. Комплексний підхід до організації управління, у тому числі міжвідомча взаємодія

Ефективне керівництво та управління всіма складовими сил оборони з метою досягнення визначених цілей та виконання функцій з оборони держави включають у себе уніфікацію органів управління складових сил оборони, поглиблення міжвідомчої взаємодії та посилення координації діяльності для розвитку спільних спроможностей.

12. Прозорість процесу прийняття рішень

Для виконання Міністерством оборони України, Генеральним штабом Збройних Сил України, командуваннями видів, окремих родів військ (сил) та Об’єднаним оперативним штабом спільних функцій щодо реалізації державної політики у сферах оборони та військового будівництва створюються відповідні інструменти взаємодії (комітети, комісії та робочі групи).

Досягається чітке розуміння підпорядкованими органами військового управління намірів та завдань, визначених військовим і політичним керівництвом, а також шляхів їх досягнення.

З використанням інструментів демократичного цивільного контролю підтримується необхідна обізнаність суспільства щодо оборонних завдань та шляхів використання оборонних ресурсів.

Директор Департаменту воєнної політики, стратегічного
планування та міжнародного співробітництва
Міністерства оборони України
О. Меліхов

Додаток 2
до наказу Міністерства оборони України
29 березня 2019 року № 141

ПРИНЦИПОВА СХЕМА
перспективної системи об’єднаного керівництва силами оборони та військового управління у Збройних Силах України

Директор Департаменту воєнної політики, стратегічного
планування та міжнародного співробітництва
Міністерства оборони України
О. Меліхов

Додаток 3
до наказу Міністерства оборони України
29 березня 2019 року № 141

РОЗПОДІЛ
основних функцій між структурними підрозділами Генерального штабу Збройних Сил України

№ з/п Структурний підрозділ Основні функції структурних підрозділів
1 2 3
1 J1 Управління персоналом (кадри) Визначення потреб у людських ресурсах;

організація комплектування Збройних Сил України;

організація кадрового забезпечення Збройних Сил України;

визначення вимог та потреб з питань військової освіти та підготовки персоналу Збройних Сил України;

організація військово-патріотичного виховання, культурно-виховної та просвітницької роботи;

ведення питань мобілізації (планування заходів зі створення мобілізаційного резерву людських ресурсів);

планування та управління кар’єрою військовослужбовців Збройних Сил України;

організація забезпечення соціального захисту військовослужбовців і членів їх сімей;

створення та підтримання мотиваційних чинників для військової служби;

розроблення доктрин, наказів, концепцій, інших нормативних актів та документів з питань управління персоналом

2 J2 Розвідка Забезпечення розвідувальною інформацією (збір, узагальнення, аналіз та надання розвідувальних зведень та аналітичних матеріалів керівництву);

підготовка висновків з оцінки поточної воєнно-політичної та воєнно-стратегічної обстановки та прогнозування їх розвитку;

участь у визначенні рівня воєнних загроз;

організація оцінки безпекового середовища та прогнозування можливих сценаріїв виникнення воєнних конфліктів (опис майбутнього безпекового середовища та визначення сценаріїв для оборонного планування);

планування розвідувальних заходів у рамках стратегічного планування застосування Збройних Сил України та інших складових сил оборони

3 J3 Операції Поточне та кризове планування застосування Збройних Сил України та інших складових сил оборони (Стратегічний замисел застосування та План оборони держави);

визначення оперативно-стратегічної побудови і складу угруповань військ (сил) та їх завдань згідно із стратегічним замислом оборони держави;

планування стратегічного розгортання та територіальної оборони;

організація забезпечення виконання заходів реалізації Плану оборони держави;

розроблення доктрин, наказів, концепцій, інших нормативних актів та документів з оперативного планування, бойового застосування та управління військами (силами)

4 J4 Логістика Визначення потреб та планування заходів логістичного забезпечення на стратегічному рівні (у тому числі щодо створення непорушних запасів);

розроблення доктрин, наказів, інших нормативних актів та документів з питань логістичного забезпечення та технічного оснащення військ (сил)

5 J5 Планування Аналіз та прогноз тенденцій розвитку засобів збройної боротьби, форм і способів її ведення;

планування майбутніх операцій сил оборони у довгостроковій перспективі (Об’єднана оперативна концепція);

визначення основних військових завдань у майбутніх сценаріях застосування сил оборони (Перелік основних військових завдань стратегічного, оперативного та тактичного рівнів);

визначення вимог до перспективних спроможностей (з використанням Переліку (каталогу) типових спроможностей) та ведення бази даних (каталогу) носіїв спроможностей сил оборони (поточних і майбутніх);

формування варіантів перспективної моделі (структури, складу та чисельності, інших параметрів) Збройних Сил України;

планування розвитку спроможностей Збройних Сил України (Комплексна програма розвитку Збройних Сил України);

координація та узгодження програм і проектів розвитку спроможностей інших складових сил оборони;

організація військового співробітництва

6 J6 Управління та зв’язок Планування та організація розгортання та забезпечення функціонування системи управління (автоматизованої системи управління військами) та зв’язку згідно зі стратегічним планом застосування Збройних Сил України та інших складових сил оборони;

організація забезпечення інформаційної безпеки та захисту інформації в інформаційних технічних системах;

розроблення доктрин, наказів, концепцій, інших нормативних актів та документів з питань організації та функціонування комунікаційних та інформаційних систем у Збройних Силах України;

організація скритого управління військами (силами)

7 J7 Підготовка Організація розроблення та оновлення доктринальних документів із підготовки та застосування Збройних Сил України та інших складових сил оборони;

організація, планування та контроль за проведенням заходів з підготовки військ (сил);

участь в оцінюванні спроможностей (груп спроможностей) та формуванні пропозицій керівництву для прийняття комплексних рішень щодо їх удосконалення;

розроблення доктрин, наказів, концепцій, стандартів, інших нормативних актів та документів з питань підготовки (навчань) військ (сил);

вивчення та узагальнення досвіду бойових дій Збройних Сил України для врахування його в системі військової освіти та підготовки військ (сил);

організація та планування підготовки військовозобов’язаних та резервістів;

організація оцінювання (стандарти, форми та методики) готовності військових частин та підрозділів до виконання завдань за призначенням

8 J8 Ресурси та фінанси Ресурсне обґрунтування перспективної структури, організація організаційно-штатної роботи у Збройних Силах України;

планування ресурсів для розвитку спроможностей (орієнтовний план утримання та розвитку, бюджетний запит, план утримання та розвитку);

визначення потреб у ресурсах для розвитку спроможностей з урахуванням їх життєвого циклу;

моніторинг реалізації бюджетних (оборонних) програм та проектів розвитку спроможностей, формування пропозицій щодо перерозподілу видатків (за необхідності);

організація та супроводження проведення оцінювань окремих спроможностей (груп спроможностей) та формування пропозицій керівництву для прийняття комплексних рішень щодо їх удосконалення;

формування пропозицій до показників бюджету (за напрямами утримання персоналу, ОВТ, інфраструктури та операційних видатків);

організація внутрішнього контролю та системи управління ризиками під час виконання бюджетних (оборонних) програм та проектів розвитку спроможностей

9 J9 Цивільно- військове співробітництво Організація, планування та контроль за здійсненням заходів цивільно-військового співробітництва в інтересах виконання завдань з оборони держави;

планування проектів з відновлення цивільної інфраструктури в районах виконання завдань;

організація цивільно-військової взаємодії з органами місцевої влади, громадянським суспільством, урядовими та неурядовими організаціями на всій території держави, у тому числі в районах проведення операцій (виконання завдань)

Директор Департаменту воєнної політики, стратегічного
планування та міжнародного співробітництва
Міністерства оборони України
О. Меліхов

Задати питання

    Застереження щодо юридичної консультації: Інформація та документи, доступні на платформі, призначені виключно для інформаційних цілей і не повинні тлумачитись як правова консультація. Користувачі повинні звертатися до кваліфікованих юридичних фахівців за консультаціями, що специфічні для їхніх ситуацій.

    Застереження щодо регуляторних актів: Офіційні регуляторні акти та документи, доступні на платформі, походять безпосередньо від відповідного міністерства або авторитетних джерел. Однак користувачі повинні незалежно перевіряти ці акти на наявність оновлень чи поправок, які можуть не бути негайно відображені на цій платформі.

    Обмеження відповідальності: ТОВ «АКТИВЛЕКС» не несе відповідальності за будь-які збитки чи втрати, що виникли в результаті використання платформи та/або використання інформації та/або документів, доступних на платформі. Це включає прямі, непрямі, випадкові або наслідкові збитки.

    Застереження щодо зовнішніх джерел: Посилання на сторонні джерела або веб-сайти не означають підтвердження або схвалення ТОВ «АКТИВЛЕКС» їхнього змісту. Ми не несемо відповідальності за зміст, точність або доступність будь-яких зовнішніх джерел або веб-сайтів