МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
22.04.2019 № 190
Про затвердження Положення про Головну інспекцію Міністерства оборони України
Відповідно до Положення про Міністерство оборони України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 року №671 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 року № 730) (зі змінами), з метою визначення-завдань і функцій Головної інспекції Міністерства оборони України, повноважень та відповідальності її керівника наказую:
1. Затвердити Положення про Головну інспекцію Міністерства оборони України, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства оборони України від 10 лютого 2017 року № 90 “Про затвердження Положення про Головну інспекцію Міністерства оборони України”.
3. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.
Міністр оборони України | С. Полторак |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства оборони України
22 квітня 2019 року № 190
ПОЛОЖЕННЯ
про Головну інспекцію Міністерства оборони України
1. Положення про Головну інспекцію Міністерства оборони України (далі – Головна інспекція) визначає основні завдання і функції, порядок взаємодії з іншими структурними підрозділами та повноваження Головного інспектора Міністерства оборони України (далі – Головний інспектор).
2. Головна інспекція виконує завдання із забезпечення реалізації державної політики з питань національної безпеки у воєнній сфері, сферах оборони і військового будівництва у мирний час та особливий період, а також завдання та функції, покладені на Міністерство оборони України (далі – Міноборони) шляхом здійснення інспекційних заходів у Міноборони, Збройних Силах України, (далі – Збройні Сили), Державній спеціальній службі транспорту (далі – Держспецтрансслужба), а також на підприємствах, установах та організаціях, що належать до сфери управління Міноборони (далі – об’єкти перевірки).
3. Головна інспекція є самостійним структурним підрозділом апарату Міноборони.
4. Головна інспекція підпорядковується Міністру оборони України, який здійснює керівництво її діяльністю.
5. Головна інспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, актами Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, наказами Міноборони, директивами Міноборони та Генерального штабу Збройних Сил України (далі – Генеральний штаб), іншими нормативними актами Міноборони, а також цим Положенням.
6. Основними завданнями Головної інспекції є забезпечення реалізації державної політики з питань національної безпеки у сфері її компетенції на основі постійного аналізу стану справ у мирний час та особливий період щодо:
– перевірки дотримання у Міноборони, Збройних Силах, Держспецтрансслужбі, на підприємствах, установах та організаціях, що належать до сфери управління Міноборони, виконання вимог законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів державної влади, наказів Міноборони, директив Міноборони та Генерального штабу з питань національної безпеки у воєнній сфері, сфері оборони, доручень Міністра оборони України;
– забезпечення в межах повноважень, передбачених законом, реалізації державної політики з оборонних питань, що пов’язані з використанням повітряного простору України та захистом суверенітету держави;
– перевірки стану всебічного забезпечення, бойової та мобілізаційної готовності Збройних Сил і Держспецтрансслужби;
– здійснення контролю за станом мобілізаційної готовності у Збройних Силах та підготовкою підприємств, установ і організацій до виконання мобілізаційних завдань (замовлень) для задоволення потреб Збройних Сил та інших військових формувань;
– вивчення та аналіз стану готовності до переведення на функціонування в умовах особливого періоду військових частин забезпечення Збройних Сил, Держспецтрансслужби, їх підготовки та виконання покладених на них завдань;
– перевірки оперативних (бойових, спеціальних) спроможностей органів військового управління, з’єднань, військових частин і підрозділів (далі – органи військового управління, військові частини) Збройних Сил і Держспецтрансслужби щодо виконання завдань за призначенням;
– здійснення контролю за належним та ефективним використанням оборонних ресурсів, всебічним забезпеченням життєдіяльності Збройних Сил та Держспецтрансслужби;
– здійснення контролю за станом укомплектованості Збройних Сил і Держспецтрансслужби особовим складом, їх оснащеності сучасним озброєнням, військовою і спеціальною технікою, запасами матеріальних засобів і станом готовності до виконання завдань за призначенням у мирний час і в особливий період, надання обґрунтованих пропозицій щодо вирішення виявлених проблем та усунення недоліків;
– здійснення нагляду за безпекою польотів авіації Збройних Сил, проведення технічних розслідувань авіаційних подій, контролю за порядком розслідування серйозних інцидентів, інцидентів, надзвичайних подій та пошкоджень повітряних суден на землі (воді, кораблі);
– контролю за дотриманням вимог щодо якості підготовки військових фахівців та ліцеїстів військових ліцеїв;
– організації заходів з удосконалення внутрішнього контролю та координації управління ризиками в Міноборони;
– перевірки, відповідно до компетенції, заходів щодо забезпечення інформаційної безпеки, кібербезпеки та кіберзахисту в Міноборони, Збройних Силах та Держспецтрансслужбі;
– перевірки стану охорони державної таємниці та забезпечення режиму секретності під час проведення інспекційних заходів у Збройних Силах та Держспецтрансслужбі;
– перевірки дотримання виконання вимог нормативно-правових актів, наказів Міноборони з питань живучості та вибухопожежобезпеки на арсеналах, центрах, базах і складах Збройних Сил;
– створення необхідних умов для здійснення іншими суб’єктами демократичного цивільного контролю, передбачених законом повноважень та інформування із зазначених питань громадськості та засобів масової інформації.
7. Головна інспекція відповідно до наданих повноважень:
– організовує виконання Конституції та законів України, указів Президента України та постанов Верховної Ради України, актів Кабінету Міністрів України, інших актів законодавства, наказів Міноборони та цього положення та здійснює контроль за їх реалізацією;
– забезпечує в межах своїх повноважень формування, реалізацію державної політики у визначеній сфері;
– розробляє проекти законів та інших нормативно-правових актів відповідно до напрямку діяльності, здійснює в установленому порядку їх погодження та супроводження;
– формує пропозиції до проектів законодавчих та інших нормативних актів з питань національної безпеки у воєнній сфері, сфері оборони та військового будівництва, державних програм розвитку Збройних Сил, розвитку озброєння І військової техніки, та погоджує їх в межах компетенції;
– надає Міністру оборони України інформацію стосовно стану органів військового управління, військових частин Збройних Сил та Держспецтрансслужби, їх здатності виконати визначені Конституцією і законами України функції та завдання, пропозиції щодо вирішення існуючих проблем;
– бере участь в об’єктивному і своєчасному інформуванні Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Ради національної безпеки і оборони про стан справ у Збройних Силах і Держспецтрансслужбі;
– бере участь в розробці Стратегії воєнної безпеки України і змін до неї, підготовці і періодичному уточненні Стратегії національної безпеки України, доктрин, концепцій, стратегій і програм у сфері національної безпеки;
– бере участь у розробці “Білої книги” з метою інформування громадськості про діяльність Міноборони та Збройних Сил;
– здійснює перевірку органів військового управління, військових частин і підрозділів Збройних Сил з організації та несення бойового чергування з протиповітряної оборони України;
– надає обґрунтовані пропозиції щодо покращення стану протиповітряної оборони України;
– перевіряє у військових організаційних структурах усіх рівнів планування, організацію та стан всебічного забезпечення відповідно до визначених норм;
– вивчає стан бойової та мобілізаційної готовності в органах військового управління, військових частинах, включених до бойового складу Збройних Сил та Держспецтрансслужби, їх здатність до управління підпорядкованими військовими частинами (підрозділами), рівень укомплектованості, забезпеченості матеріально-технічними засобами, озброєнням, стан навченості особового складу та ресурсів у військових комісаріатах, на підприємствах, установах та організаціях, розміщених на території їх відповідальності;
– вивчає діяльність органів військового управління щодо реалізації гуманітарної і соціальної політики у Міноборони та Збройних Силах, дотримання соціальних і правових гарантій військовослужбовців, членів їх сімей та працівників Збройних Сил, організацію морально-психологічного забезпечення підготовки та застосування Збройних Сил, організацію військово-патріотичного виховання особового складу;
– перевіряє організацію заходів щодо підготовки громадян України до військової служби, їх призову на військову службу або прийняття на військову службу за контрактом;
– здійснює контроль планування і виконання заходів щодо розробки мобілізаційних планів на державних підприємствах, що належать до сфери управління Міноборони, які залучені та спроможні виконувати державне оборонне замовлення, контракти (договори) з виготовлення, постачання, розробки та монтажу продукції оборонного призначення в інтересах Міноборони, Збройних Сил та Держспецтрансслужби, підготовки до виконання покладених на такі підприємства мобілізаційних завдань (замовлень) і забезпечення поставки продукції згідно з укладеними договорами (контрактами);
– перевіряє готовність органів військового управління, військових частин забезпечення життєдіяльності, закладів, установ, організацій Міноборони, Збройних Сил і Держспецтрансслужби до переведення на функціонування в умовах особливого періоду за показниками, що визначені наказами Міноборони та Генерального штабу;
– здійснює контроль за дотриманням військових стандартів, обов’язкових до застосування у Міноборони, Збройних Силах та Держспецтрансслужбі;
– здійснює незалежне оцінювання військовослужбовців під час проведення планових, підсумкових та за окремим планом інспекційних заходів або для підготовки кадрових рішень із призначень на окремі посади номенклатури Міністра оборони України;
– бере участь у побудові ефективної прозорої системи бюджетного планування та управління фінансовими ресурсами у Міноборони, спрямованої на досягнення цілей розвитку Збройних Сил та Держспецтрансслужби;
– вивчає та аналізує порядок комплектування особовим складом Збройних Сил та Держспецтрансслужби, національних контингентів, що беруть участь в міжнародних операціях з підтримання миру та безпеки;
– вивчає забезпеченість військ (сил) матеріально-технічними засобами, їх відповідність реальним потребам, надає пропозиції щодо їх ефективного використання;
– перевіряє стан квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил;
– бере участь у встановленні правил та порядку організації польотів повітряних суден Збройних Сил (здійснення нагляду за станом безпеки польотів, розслідування авіаційних подій та інцидентів);
– бере участь у регулюванні питань державної авіації в частині реєстрації та допуску державних повітряних суден та літальних апаратів, аеродромів і злітно-посадкових майданчиків, підтримання льотної придатності державних повітряних суден, допуску авіаційного персоналу до виконання польотів і проведення робіт із забезпечення польотів, охорони повітряних суден, виконання та забезпечення польотів, пошуку та рятування, випробування та прийняття в експлуатацію нових типів повітряних суден, призначених для використання в державній авіації, здійснення нормативно- правового регулювання зазначених питань за погодженням із заінтересованими центральними органами виконавчої влади, які експлуатують державні повітряні судна;
– бере участь у визначенні пріоритетних напрямів розвитку наукової і науково-технічної діяльності у воєнній сфері;
– перевіряє та аналізує дотримання вимог законодавства України та відомчих керівних документів Міноборони з питань військової освіти у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти Міноборони та Збройних Сил;
– розробляє організаційні та функціональні засади внутрішнього контролю в системі Міноборони;
– здійснює моніторинг та інформаційне забезпечення функціонування внутрішнього контролю та управління ризиками в Міноборони;
– організовує взаємодію з уповноваженими центральними органами виконавчої влади з питань удосконалення внутрішнього контролю та управління ризиками;
– перевіряє та здійснює оцінку стану організації внутрішнього контролю та управління ризиками в системі у Міноборони, надає відповідний звіт до Міністерства фінансів України;
– у межах повноважень перевіряє заходи щодо забезпечення інформаційної безпеки, кібербезпеки та кіберзахисту в Міноборони, Збройних Силах та Держспецтрансслужбі;
– реалізує в межах своїх повноважень комплекс заходів щодо охорони державної таємниці, захисту інформації з обмеженим доступом, інформаційної безпеки та кібербезпеки, а також технічного захисту інформації, контролю за її збереженням;
– перевіряє повноту та ефективність виконання заходів забезпечення живучості, вибухопожежобезпеки арсеналів, баз, складів озброєння та боєприпасів, інших матеріально-технічних засобів;
– розробляє методичні рекомендації щодо порядку проведення інспекційних заходів;
– у межах повноважень приймає участь у заходах міжнародного співробітництва за напрямами діяльності з відповідними органами збройних сил іноземних держав;
– вивчає, аналізує та впроваджує у свою діяльність досвід інспекційних органів збройних сил іноземних держав;
– у межах повноважень здійснює заходи щодо запобігання і протидії корупції та реалізації державної програми з виконання Антикорупційної стратегії;
– здійснює розгляд звернень громадян з питань, пов’язаних з діяльністю Головної інспекції, а за дорученнями Міністра оборони України – й інших питань, забезпечує в установленому порядку доступ до публічної інформації, розпорядником якої є Головна інспекція;
– здійснює в межах повноважень, передбачених законом, демократичний цивільний контроль за діяльністю Збройних Сил та Держспецтрансслужби;
– забезпечує представництво Міноборони в судових та інших органах у межах повноважень Головної інспекції;
– здійснює перспективне і поточне планування інспекційної діяльності;
– організовує виконання заходів повсякденної діяльності;
– організовує роботу з документування управлінської діяльності та архівного зберігання документів відповідно до встановлених правил;
– за рішенням Міністра оборони України може залучатися до виконання інших функцій, покладених на Міноборони.
В умовах особливого періоду Головна інспекція виконує завдання, визначені Міністром оборони України та цим Положенням.
Головна інспекція може виконувати зазначені завдання і функції самостійно або у взаємодії з іншими структурними підрозділами Міноборони та Генерального штабу, видів ЗС України, військ (сил).
8. Головна інспекція для здійснення визначених повноважень та виконання завдань має право:
– одержувати в установленому порядку від посадових осіб структурних підрозділів Міноборони, Генерального штабу, Держспецтрансслужби, органів військового управління, військових частин, державних підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Міноборони, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти Міноборони та Збройних Сил інформацію, документи, матеріали та залучати в установленому порядку їх фахівців для здійснення заходів, що проводяться Головною інспекцією;
– ініціювати скликання нарад, створення комісій, робочих груп, проводити наукові конференції та семінари з питань, що належать до компетенції Міноборони;
– у разі виявлення порушень безпеки польотів авіації Збройних Сил – припиняти експлуатацію повітряних суден, аеродромів та їх обладнання, засобів забезпечення та управління польотами на аеродромах, полігонах, пунктах управління авіації. Усувати від виконання обов’язків авіаційний персонал, якщо виявлені порушення встановлених правил його допуску;
– залучати в установленому порядку до інспекційних перевірок, для польотів як контрольні цілі, повітряні судна Збройних Сил;
– за дорученням представляти інтереси Міністерства оборони в державних органах, органах місцевого самоврядування, міжнародних організаціях за напрямом діяльності Головної інспекції.
9. Головна інспекція у процесі виконання покладених на неї завдань у встановленому законодавством порядку та в межах повноважень, взаємодіє зі структурними підрозділами Міноборони, Генерального штабу та Адміністрації Держспецтрансслужби.
10. Головну інспекцію очолює Головний інспектор, який призначається та звільняється з посади в установленому законодавством порядку. Головний інспектор підпорядковується Міністру оборони України.
11. Головний Інспектор:
– здійснює керівництво Головною інспекцією, несе персональну відповідальність за організацію та результати її діяльності, сприяє створенню належних умов праці підпорядкованого особового складу;
– бере участь у виконанні завдань, пов’язаних із забезпеченням формування, реалізації державної політики з питань національної безпеки у воєнній сфері, сфері оборони і військового будівництва в мирний час та особливий період;
– бере участь у прийнятті рішень щодо формування оборонного бюджету під час роботи в бюджетній комісії Міноборони;
– за дорученням Міністра оборони України представляє структурний підрозділ у публічно-правових відносинах з іншими органами, підприємствами, установами та організаціями в Україні та за її межами;
– визначає пріоритети роботи Головної інспекції і шляхи виконання покладених на неї завдань, підписує та затверджує у Міністра оборони України плани діяльності Головної інспекції на рік, затверджує плани діяльності Головної інспекції на місяць, плани інспекційних заходів;
– здійснює контроль за своєчасним доведенням до командувачів, командирів (начальників) об’єктів перевірки планів і програм інспекційних заходів;
– керує проведенням інспекційних заходів та виконанням окремих доручень Міністра оборони України;
– доповідає Міністру оборони України реальний стан справ з питань, які перевірялися під час інспекційних заходів;
– організовує підготовку проектів наказів Міноборони та доручень Міністра оборони України за результатами інспекційних заходів;
– приймає рішення щодо відбору та розгляду в установленому порядку кандидатів для призначення на посади до Головної інспекції;
– підписує подання на присвоєння військових звань військовослужбовцям і рангів державним службовцям Головної інспекції, затверджує їх атестаційні висновки (атестації);
– організовує індивідуальну підготовку військовослужбовців, підвищення кваліфікації державних службовців, аналізує і контролює стан військової, трудової та виконавської дисципліни, вживає заходів щодо їх покращення;
– своєчасно вживає заходів для забезпечення режиму секретності, захисту службової та конфіденційної інформації, технічного захисту інформації, спрямовує роботу службових осіб Головної інспекції на безумовне виконання вимог законодавства України з цих питань;
– забезпечує регулярну оцінку корупційних ризиків у діяльності Головної інспекції і здійснює відповідні антикорупційні заходи;
– здійснює переведення Головної інспекції на функціонування в умовах особливого періоду;
– затверджує функціональні обов’язки військовослужбовців та подає на затвердження державному секретарю Міністерства оборони України посадові інструкції державних службовців Головної інспекції;
– здійснює розгляд звернень громадян, проводить особистий прийом громадян, у межах повноважень організовує, забезпечує та контролює надання та оприлюднення публічної інформації;
– здійснює повноваження щодо самостійного прийняття рішень за напрямом діяльності;
– здійснює інші повноваження відповідно до законів та інших нормативно-правових актів.
12. Головний Інспектор здійснює керівництво діяльністю Головної інспекції та відповідає за:
– успішне виконання Головною інспекцію завдань, підготовку, виховання, дисципліну, морально-психологічний стан особового складу, всебічне забезпечення її діяльності;
– забезпечення охорони державної таємниці та захист інформації у Головній інспекції;
– організацію ведення в Головній інспекції службового діловодства і електронного документообігу;
– переведення Головної інспекції на функціонування в умовах особливого періоду;
– організацію внутрішнього контролю у Головній інспекції.
13. Головний інспектор в межах своїх повноважень видає накази з основної діяльності, з адміністративно-господарської діяльності та накази по стройовій частині, а також організовує і контролює їх виконання та здійснює інші заходи, спрямовані на виконання підрозділом покладених на нього завдань і функцій.
З метою ефективного і якісного виконання завдань Головний інспектор має право:
– створювати комісії та робочі групи для проведення планових і позапланових інспекційних заходів, перевірок стану усунення недоліків за їх результатами;
– вимагати від керівників об’єктів перевірки усунення порушень вимог нормативно-правових актів і виявлених недоліків у ході проведення інспекційних заходів та за їх результатами;
– здійснювати контроль усунення недоліків за результатами проведених інспекційних заходів, відповідно до наданих командирами (начальниками) об’єктів перевірки доповідей, або шляхом повторних перевірок (за необхідності);
– коригувати перелік об’єктів перевірок (визначати нові) та уточнювати терміни їх проведення;
– застосовувати заохочення та накладати дисциплінарні стягнення відповідно до положень Дисциплінарного статуту ЗС України;
– скасовувати видані ним накази.
14. Головний інспектор має першого заступника та заступника.
Заступники Головного інспектора призначаються і звільняються з посад у порядку, передбаченому законодавством.
Функціональні обов’язки заступників Головного інспектора та розподіл повноважень між ними визначаються Головним інспектором.
У разі відсутності Головного інспектора його обов’язки виконує один із заступників або призначена керівником інша посадова особа.
15. Забезпечення діяльності Головної інспекції здійснюється в установленому порядку відповідним підрозділом.
16. Положення про Головну інспекцію та її структура затверджується Міністром оборони України.
Головна інспекція має печатку встановленого зразка зі своїм найменуванням, а також інші печатки та штампи, необхідні для забезпечення діяльності Головної інспекції.
Головний інспектор Міністерства оборони України генерал-лейтенант | Р. Хомчак |