МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
19.12.2024 № 848
Про внесення змін до наказу Міністерства оборони України від 10.08.2015 № 396
Відповідно до Закону України “Про охорону навколишнього природного середовища”, з метою впорядкування діяльності у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення заходів екологічної безпеки, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів на об’єктах системи Міністерства оборони України, НАКАЗУЮ:
1. Внести до наказу Міністерства оборони України від 10 серпня 2015 року № 396 “Про затвердження Положення про організацію екологічної безпеки в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України”, такі зміни:
1) заголовок викласти в такій редакції:
“Про затвердження Інструкції з організації охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки в системі Міністерства оборони України”;
2) пункт 1 наказу викласти в такій редакції:
“1. Затвердити Інструкцію з організації охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки в системі Міністерства оборони України, що додається”.
2. Внести зміни до Положення про організацію екологічної безпеки в Міністерстві оборони України та Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 10 серпня 2015 року № 396, виклавши його в новій редакції, що додається.
3. Наказ розіслати згідно з розрахунком розсилки.
Міністр оборони України | Р. Умєров |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства оборони України
10 серпня 2015 року № 396
(у редакції наказу Міністерства оборони
України від 19.12.2024 № 848
Інструкція
з організації охорони навколишнього природного середовища та забезпечення
екологічної безпеки в системі Міністерства оборони України
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає організацію та здійснення заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки, управління ними, контролю стану охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів у системі Міністерства оборони України.
2. Вимоги цієї Інструкції поширюються на всі об’єкти системи Міноборони, що здійснюють свою діяльність як у пунктах постійної дислокації, так і за їх межами, та є обов’язковими до виконання усіма посадовими (службовими) особами.
3. Посадові (службові) особи, винні у порушенні законодавства про охорону навколишнього природного середовища, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.
4. Охорона навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки в системі Міноборони забезпечується шляхом проведення організаційних, технічних та інших заходів , спрямованих на запобігання і ліквідацію негативного впливу військової (виробничої) діяльності на навколишнє природне середовище, раціональне використання природних ресурсів та зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення.
5. Основними завданнями з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки в системі Міноборони є: виконання вимог законодавства з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки;
– додержання екологічних стандартів, нормативів та лімітів використання природних ресурсів при здійсненні повсякденної діяльності;
– ліквідація забруднення навколишнього природного середовища, що заподіяне військовою (виробничою) діяльністю або надзвичайними ситуаціями;
– відновлення навколишнього природного середовища після проведення будь-яких видів підготовки, військових навчань, тренувань, випробувань, спеціальних робіт тощо;
– підвищення рівня екологічної свідомості та обізнаності підлеглого особового складу з питань охорони навколишнього природного середовища, організація заходів щодо виховання, формування екологічної культури і дбайливого ставлення до довкілля.
II. Організація та здійснення заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки в системі Міноборони
1. Охорона навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки в системі Міноборони здійснюється з метою виконання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища та забезпечення якісного рівня екологічної безпеки на військових об’єктах, впровадження вимог і стандартів Європейського Союзу та НАТО, і містить у собі виконання таких заходів:
– розроблення нормативно-правових та керівних документів з питань охорони навколишнього природного середовища, забезпечення екологічної безпеки в системі Міноборони та відновлення навколишнього природного середовища, що зазнало шкоди внаслідок військової (виробничої) діяльності, стихійних лих тощо;
– запобігання збільшенню рівня забруднення та виснаженню природних ресурсів, зменшення обсягів викидів та скидів забруднюючих речовин, своєчасна ліквідація забруднень навколишнього природного середовища, заподіяних військовою (виробничою) діяльністю;
– організація контролю за дотриманням законодавства про охорону навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки на об’єктах системи Міноборони;
– раціональне використання природних ресурсів;
– належне управління усіма видами відходів;
– здійснення моніторингу навколишнього природного середовища в системі Міноборони;
– впровадження інноваційних екологічних технологій;
– ведення обліку екологічно небезпечних військових об’єктів;
– взаємодія з центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування з питань охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки;
– забезпечення доступу громадськості до інформації про стан навколишнього природного середовища на військових об’єктах;
– підготовка фахівців з питань екологічної безпеки та виховання підлеглого особового складу з питань охорони навколишнього середовища та раціонального природокористування;
– участь у міжнародному співробітництві з питань захисту навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки.
2. Безпосереднє керівництво з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки в системі Міноборони здійснюється Міністром оборони України через заступника Міністра оборони України (згідно з розподілом обов’язків).
3. Організація виконання заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки здійснюється:
– у системі Міноборони – Головним управлінням протимінної діяльності, цивільного захисту та екологічної безпеки (далі – Головне управління);
– в органах військового управління, Адміністрації Державної спеціальної служби транспорту – структурними підрозділами або посадовими особами, на яких покладаються функції з організації виконання та контролю заходів, узагальнення інформації та звітування з питань охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки;
– у військових частинах, вищих військових навчальних закладах, підприємствах, установах та організаціях, що належать до сфери управління Міністерства оборони України, Збройних Сил України, у бригадах, полках, окремих батальйонах, підрозділах охорони, забезпечення, навчальних центрах, закладах, підприємствах та установах, що входять до складу Державної спеціальної служби транспорту (далі – військові частини) – начальником служби екологічної безпеки, а за відсутності її за штатом – посадовою (службовою) особою, яка визначена наказом командира (керівника, начальника) військової частини.
4. Головне управління здійснює:
– координацію виконання заходів щодо зменшення негативного впливу на навколишнє природне середовище під час здійснення на об’єктах Міноборони військової (виробничої) діяльності;
– контроль за дотриманням вимог законодавства з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки на об’єктах Міноборони;
– узагальнення в системі Міноборони інформації про стан навколишнього природного середовища та екологічної безпеки, яка надходить від органів військового управління та Адміністрації Державної спеціальної служби транспорту;
– проведення аналізу дотримання вимог законодавства України щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки на об’єктах Міноборони;
– інформування керівництва Міноборони та відповідних центральних органів виконавчої влади щодо стану дотримання вимог законодавства України з питань охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки на об’єктах Міноборони;
– узагальнення інформації щодо об’єктів Міноборони, що становлять підвищену екологічну небезпеку і ведення відповідної бази даних;
– нагляд за організацією та проведенням природовідновлювальних робіт на об’єктах Міноборони;
– визначення в системі Міноборони пріоритетних напрямів розвитку наукової і науково-технічної діяльності у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки;
– контроль впровадження в системі Міноборони вимог стандартів НАТО з питань охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки;
– у межах повноважень взаємодію з центральними органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, науково-дослідними установами, громадськими організаціями з питань екологічної безпеки військової діяльності.
5. Органи військового управління, Адміністрація Державної спеціальної служби транспорту здійснюють:
– організацію та контроль виконання у підпорядкованих військових частинах завдань та заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки;
– планування заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки у підпорядкованих військових частинах;
– моніторинг навколишнього природного середовища на підпорядкованих військових частин;
узагальнення інформації про стан навколишнього природного середовища та екологічної безпеки у підпорядкованих військових частинах;
– надання звітності про стан екологічної безпеки до Головного управління за підпорядковані військові частини (додаток 1);
– надання до Головного управління розрахунків та обґрунтувань необхідності виділення коштів за бюджетною підпрограмою “Ліквідація забруднень навколишнього природного середовища”;
– організацію та контроль за проведенням заходів з ліквідації забруднень навколишнього природного середовища у підпорядкованих військових частинах, своєчасним та ефективним використанням передбачених на ці заходи коштів.
III. Організація заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки у військовій частині
1. Командир (керівник, начальник) військової частини відповідає за дотримання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища та стан екологічної безпеки на підпорядкованому об’єкті.
У разі виявлення випадків забруднення довкілля, або якщо присутні екологічні ризики та небезпеки, інші ситуації, що призвели або можуть призвести до порушення вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, командир (керівник, начальник) військової частини зобов’язаний вжити необхідних заходів щодо їх усунення та повідомити про зазначені факти за підпорядкуванням та Головне управління.
2. У військовій частині, зважаючи на конкретні умови екологічного стану об’єктів (джерел забруднення) або екологічно небезпечної діяльності (виробництва), для забезпечення екологічної безпеки здійснюються заходи щодо:
– отримання нормативно-дозвільних документів у сфері охорони навколишнього природного середовища, які необхідні для здійснення господарської та інших видів діяльності;
– зменшення ризиків, пов’язаних із впливом діяльності військової частини на стан навколишнього природного середовища;
– дотримання норм і правил водокористування;
– охорони від забруднення водних джерел, недопущення виснаження запасів підземних вод;
– удосконалення технологічних ліній, виробничих ділянок для скорочення споживання води і зменшення її забруднення;
– забезпечення ефективної експлуатації каналізаційних мереж, колекторів, насосних станцій і очисних споруд для прийому та обробки господарсько- побутових, виробничих, дощових (зливних) та інших забруднених стічних вод, впровадження екологічно чистих сучасних технологій;
– обладнання спеціалізованих місць зберігання і складів пально-мастильних матеріалів, парків техніки і котельних на рідкому пальному (мазуті) очисними пристроями для збору і обробки стічних вод, забруднених нафтопродуктами;
– обладнання водопровідних систем контрольно-вимірювальними приладами для обліку водокористування;
– проведення відповідних лабораторних аналізів води та каналізаційних стоків (при наявності очисних споруд);
– скорочення шкідливих викидів в атмосферу (встановлення пиловловлюючих і газоочисних установок, вжиття заходів щодо зниження токсичності вихлопних газів бойової та іншої техніки);
– надання екологічної звітності до Державної служби статистики України та Державного агентства водних ресурсів України;
– запобігання забрудненню земель (акваторії моря) стічними (лляльними) водами, хімічно-небезпечними речовинами, виробничими та іншими відходами, запобігання водній (вітровій) ерозії ґрунтів, засоленню і заболоченню земель;
– утримання в чистоті та відповідно до діючих санітарних норм територій військових частин;
– утримання пунктів тимчасового розміщення відходів, роздільного збирання побутових відходів з недопущенням їх змішування з іншими відходами або матеріалами, що мають інші властивості (папір та картон, пластик, скло, метал, органічні відходи);
– рекультивації земель при проведенні будівельних, ремонтних та інших робіт, пов’язаних з руйнуванням верхнього шару ґрунту;
– озеленення і впорядкування санітарно-захисних зон, території військових частин;
– раціонального використання природних ресурсів та дотримання правил природокористування і виконання заходів для зменшення негативного впливу на стан полігонів, лісів (лісонасаджень), акваторій морів при проведенні будівельних робіт, занять, військових навчань (маневрів), стрільб тощо;
– захисту територій військових частин, полігонів від самовільних вирубок лісів (лісонасаджень), а також їх своєчасне відтворення;
– надання звітності щодо стану екологічної безпеки (додаток 1);
– виховання підлеглого особового складу з питань охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки відповідно до переліку рекомендованих тем визначених у пункті 3 цього розділу;
– дотримання правил перевезення, зберігання і застосування небезпечних хімічних речовин;
– природовідновлювальних робіт при передачі до місцевих органів самоврядування територій (частин територій) об’єктів, що вивільняються, під час виконання заходів з розформування (ліквідації) військових частин та в разі
– здійснення ліквідації наслідків аварійних розливів нафтопродуктів, небезпечних хімічних речовин тощо.
3. Рекомендованими темами для виховання особового складу з питань охорони навколишнього природного середовища є:
– основи загальної екології;
– керівні документи, які регламентують діяльність військової частини щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки;
– організація виконання заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки у військовій частині;
– організація та проведення природовідновлювальних робіт у військовій частині.
4. Для організації заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки у військовій частині:
– видається наказ командира (керівника, начальника) військової частини про організацію виконання заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки у військовій частині на рік;
– складається перспективний план з охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів у військовій частині (на 5 років) та план основних заходів з охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів у військовій частині на рік, у яких відображаються заходи, спрямовані на зменшення викидів та скидів забруднюючих речовин;
– за результатами роботи внутрішньої перевірочної комісії з питань дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки надається щоквартальний звіт про стан екологічної безпеки;
– розробляється план проведення Дня довкілля (щорічно третя субота квітня) та плани проведення днів захисту навколишнього природного середовища (щомісячно друга та четверта п’ятниця місяця);
– надається щорічне донесення про стан екологічної безпеки джерел забруднення довкілля військової частини (додаток 2);
– здійснюється щомісячне інформування начальником служби екологічної безпеки командира (керівника, начальника) військової частини про стан охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки в районі розташування військової частини;
– видається наказ про підсумки роботи з питань виконання заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки у військовій частині за рік.
5. Інші документи, що безпосередньо впливають на навколишнє природне середовище, розробляються відповідно до вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки.
IV. Контроль стану охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки в системі Міноборони
1. Заходи контролю щодо дотримання військовими частинами вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки (далі – заходи контролю) здійснюються Головним управлінням.
Головне управління може доручати, за необхідності, органам військового управління (органу управління), які мають відповідних фахівців з екологічної безпеки, проведення заходів контролю підпорядкованих їм військових частин з подальшим направленням матеріалів перевірок до Головного управління.
2. Заходи контролю стану військових частин щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки можуть здійснюватися планово або позапланово.
3. Планові заходи контролю стану об’єктів системи Міноборони щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки організовуються та здійснюються відповідно до річного плану проведення заходів контролю об’єктів системи Міноборони, який розробляється Головним управлінням щороку (не пізніше 25 грудня поточного року) та затверджується заступником Міністра оборони України (згідно з розподілом обов’язків ).
Військові частини включаються до плану проведення заходів контролю об’єктів системи Міноборони відповідно до ступеню ризику, провадження господарської діяльності та інших видів діяльності та можуть перевірятися з такою періодичністю:
• з високим ступенем ризику – не частіше одного разу на два роки;
• із середнім ступенем ризику – не частіше одного разу на три роки;
• з незначним ступенем ризику – не частіше одного разу на п’ять років.
Ступені ризику визначаються згідно з вимогами постанови Кабінету Міністрів України від 06 березня 2019 року № 182 “Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів Державною екологічною інспекцією”.
4. Позапланові заходи контролю здійснюються у разі:
– неподання обов’язкової звітності у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів військовою частиною;
– виявлення та підтвердження недостовірності даних у документах обов’язкової звітності у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки військової частини;
– неусунення військовою частиною порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів за результатами проведення попередніх заходів контролю;
– звернення фізичних та юридичних осіб або правоохоронних органів щодо порушення військовою частиною вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища;
– виникнення аварій та катастроф у військовій частині, які призвели чи потенційно можуть завдати шкоди навколишньому природному середовищу.
5. Проведення планових (позапланових) заходів з контролю військових частин з питань дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки під час дії правового режиму воєнного стану не здійснюється, а розпочаті заходи призупиняються до його припинення чи скасування.
6. Під час підготовки до планового (позапланового) заходу контролю вивчається об’єкт перевірки та за результатами вивчення складається план роботи з проведення заходу контролю з урахуванням особливостей діяльності об’єкта перевірки.
Посадові особи, які здійснюють перевірку, зобов’язані ознайомитися з матеріалами (актами) попередніх перевірок щодо виконання заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки.
Строк проведення планового (позапланового) заходу контролю не може перевищувати десяти робочих днів.
У разі необхідності, визначення рівнів забруднення навколишнього природного середовища здійснюється Центром досконалості протимінної діяльності та екологічної безпеки шляхом відбору проб та подальшого проведення їх досліджень (вимірювань) у лабораторних умовах. Найбільш складні (специфічні) дослідження проб можуть здійснюватися іншими сертифікованими спеціалізованими лабораторіями.
7. За результатами роботи складається Акт проведення планового (позапланового) заходу контролю щодо дотримання суб’єктом господарювання Міноборони вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки (далі – Акт) (додаток 3).
Акт складається у трьох примірниках: один – залишається у військовій частині, другий – у Головному управлінні, третій – надсилається органу військового управління (Адміністрації Державної спеціальної службі транспорту), якому підпорядкована військова частина.
Якщо командир (керівник, начальник) військової частини не погоджується з висновками Акта, він підписує його із зауваженнями та зазначає їх обґрунтування.
8. Командир (керівник, начальник) військової частини протягом трьох робочих днів з дня підписання Акта затверджує план організаційних та практичних заходів із усунення недоліків (у разі їх виявлення) та організовує його виконання.
Про виконання визначених планом заходів у десятиденний строк інформує про усунення недоліків і вжиті заходи реагування орган військового управління за підпорядкованістю (Адміністрації Державної спеціальної службі транспорту) та Головне управління.
9. Стан дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки у військовій частині оцінюється відповідно до Акта шляхом складання індикаторів виконання граф 3 та 4 таблиці Переліку питань з перевірки дотриманням у військовій частині вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки та визначається як:
“дотримується” – якщо під час проведення заходу контролю відсоток виконаних заходів відносно загальної кількості перевірених знаходиться в межах від 66% до 100%;
“частково дотримується” – якщо під час проведення заходу контролю відсоток виконаних заходів відносно загальної кількості перевірених знаходиться в межах від 33% до 66%;
“недотримується” – якщо під час проведення заходу контролю відсоток виконаних заходів відносно загальної кількості перевірених знаходиться в межах від 0% до 33%, або на військовому об’єкті не вживається належних заходів з ліквідації наявних забруднень навколишнього природного середовища.
10. Особи, які здійснюють заходи контролю, в разі необхідності, можуть надавати методичну допомогу щодо дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки.
Начальник Головного управління протимінної діяльності, цивільного захисту та екологічної безпеки полковник |
Р. Берегуля |
Додаток 1
до Інструкції з організації охорони
навколишнього природного середовища
та забезпечення екологічної безпеки в
системі Міністерства оборони України
(пункт 5 розділу ІІ, пункт 2 розділу ІІІ)
Звітність
щодо стану екологічної безпеки
№ з/п | Виконавець | Короткий зміст | Кому надається | Термін виконання |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Головне управління протимінної діяльності, цивільного захисту та екологічної безпеки (ГУПМД, ЦЗ та ЕБ) | Аналіз стану екологічної безпеки та виконання заходів з відновлення територій, забруднених унаслідок військової діяльності у системі Міністерства оборони України за рік | Заступнику Міністра оборони України (згідно з розподілом обов’язків) | Щорічно до 10 лютого |
2 | Органи військового управління, Адміністрація Держспецтрансслужби | Аналіз стану екологічної безпеки за квартал (півроку, рік) | ГУПМД, ЦЗ та ЕБ | Щоквартально, до 1 числа першого місяця кварталу, за попередній квартал |
3 | Військові частини | Звіт про стан екологічної безпеки за квартал (півроку, рік) | Органу військового управління, якому безпосередньо підпорядковані, Адміністрації Держспецтрансслужби | Щоквартально, до 25 числа останнього місяця кварталу |
Донесення про стан екологічної безпеки джерел забруднення довкілля військової частини | ГУПМД, ЦЗ та ЕБ, органу військового управління, якому безпосередньо підпорядковані, Адміністрації Держспецтрансслужби | Щорічно до 10 січня станом на 01 січня |
Примітка:
Аналіз стану екологічної безпеки повинен містити матеріали щодо стану екологічної безпеки порівняно з минулим періодом, з додаванням графіків, діаграм, таблиць. В аналізі вказуються випадки порушення законодавства з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки, вжиті заходи та результати проведення природовідновлювальних робіт, інформацію та матеріали щодо позовів органів виконавчої влади, а також випадків застосування штрафних санкцій за порушення законодавства з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки, проблемні питання, прогноз оцінки екологічної ситуації i пропозиції щодо її вирішення.
Аналіз може складатися з розділів: організація та дотримання вимог законодавства з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки; виконання заходів щодо зменшення впливу на довкілля та використання природних ресурсів; організація виконання заходів з ліквідації забруднень навколишнього природного середовища; проблемні питання та шляхи їх вирішення, пріоритетні напрями щодо поліпшення стану довкілля.
Додаток 2
до Інструкції з організації охорони
навколишнього природного середовища
та забезпечення екологічної безпеки в
системі Міністерства оборони України
(пункт 4 розділу ІІІ)
Донесення
про стан екологічної безпеки джерел забруднення довкілля
військової частини А0000
(командування, виду, оперативного (повітряного) командування, роду військ, закладу, установи, організації, підприємства)
1. Дозвільні документів у сфері охорони навколишнього природного середовища
№ з/п | Найменування документа | Номер документа | Дата видачі | Строк дії | Інформація про анулювання, переоформлення, зупинення або поновлення дозвільного документа |
1 | Правовстановлюючі документи на користування земельною ділянкою | ||||
2 | Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами | ||||
3 | Дозвіл на спеціальне водокористування | ||||
4 | ……………………… |
2. Природоохоронні споруди, джерела забруднення та їх характеристики
№ з/п | Найменування | Од. вимір. | Кількість |
1 | 2 | 3 | 4 |
1 | Котельні | ||
усього | шт. | ||
з них: | |||
працюють на газі; | шт. | ||
працюють на мазуті; | шт. | ||
працюють на твердому паливі | шт. | ||
Обладнані очисними установками | шт. | ||
Обсяг річної потреби у паливі: | |||
газ; | тис. м3 | ||
мазут; | тис. т. | ||
тверде паливо | тис. т. | ||
Загальний об’єм викидів забруднюючих речовин | тис. т | ||
Платня за нормативні викидати (екологічний збір) | тис. грн | ||
Штрафи | тис. грн | ||
2 | Каналізаційні очисні споруди (КОС) | ||
усього КОС | шт. | ||
з них: | |||
КОС біологічного очищення; | шт. | ||
КОС механічного очищення | шт. | ||
Не забезпечують нормативного очищення | шт. | ||
Потребують реконструювання та капітального ремонту | шт. | ||
Потрібно будівництво КОС | шт. | ||
Військові містечка, каналізовані на вигріб | шт. | ||
Загальний об’ємом скидів | тис. м3/рік | ||
У тому числі: | |||
вивіз асенізаторським транспортом; | тис. м3/рік | ||
скидаються на рельєф | тис. м3/рік | ||
Платня за нормативні скиди | тис. грн | ||
Штрафи | тис. грн | ||
3 | Каналізаційні насосні станції (КНС) | ||
Усього КНС | шт. | ||
Потребують реконструювання (капремонту) | шт. | ||
Потрібно будівництво КНС | шт. | ||
Водопостачання | |||
Усього | тис.м3/рік | ||
У тому числі: | |||
з артезіанських свердловин; | тис.м3/рік | ||
з міськводомереж | тис.м3/рік | ||
Усього артезіанських свердловин | шт. | ||
З них: | |||
отримано дозвіл на спец водокористування; | шт. | ||
недіючих (потребують тампонування) | шт. | ||
Платня за воду | тис. грн | ||
Штрафи | тис. грн | ||
5 | Склади та бази ПММ | ||
Усього | шт. | ||
З них: | |||
мають сітку спостережних свердловин; | шт. | ||
обладнані дощовою каналізацією; | шт. | ||
мають технічне освідчення | шт. |
_________ (повне найменування посади командира (начальника), який підписує донесення) ___________
________________ _______________ _______________
(військове звання) (підпис) (ім’я та прізвище)
Додаток 3
до Інструкції з організації охорони
навколишнього природного середовища
та забезпечення екологічної безпеки в
системі Міністерства оборони України
(пункт 7 розділу ІV)
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
АКТ
від _____________________ № ________
(дата складення акта)
проведення планового (позапланового) заходу контролю щодо дотримання суб’єктом господарювання Міноборони вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки
_________ __________ номер в/ч, назва підприємства, військове звання, власне ім’я та по батькові командира (керівника, начальника) в/ч, _________________________________ код згідно з ЄДРПОУ адреса, номер телефону, код СЕДО
Загальна інформація про проведення заходу контролю:
Розпорядчий документ, на виконання якого проводиться захід контролю
_______________________ від __ _________ 20 __ року № ___ Посвідчення (направлення) від __ _________ 20 __ року |
Тип заходу контролю:
• плановий • позаплановий |
Форма заходу контролю:
• перевірка • обстеження • огляд • інша форма, визначена законом (назва форми заходу) |
Строк проведення заходу контролю:
Початок “____” _____________ 20 _____ року, _____ год ____ хв.
Завершення “____” _____________ 20 _____ року, _____ год ____ хв.
Дані про останній проведений захід контролю:
Плановий | Позаплановий |
• не було | • не було |
• був з _____.______.20___ по _____.______.20___
Акт перевірки № _______________ Припис щодо усунення порушень: • не видавався; • видавався; |
• був з _____.______.20___ по _____.______.20___
Акт перевірки № _______________ Припис щодо усунення порушень: • не видавався; • видавався; |
Короткий опис виявлених порушень, стан їх усунення: ______________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Перелік питань з перевірки дотриманням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки
Порядковий номер | Питання щодо дотримання суб’єктом господарювання вимог законодавства | Відповіді на питання | Примітка | ||
так | ні | ні не вимагається | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1. Планування та виконання заходів екологічної безпеки | |||||
1.1 | Організаційний наказ командира (начальника, керівника) військової частини “Про організацію виконання заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки у ____________ на 20__ рік” (для окремого підрозділу – витяг з наказу) в наявності | ||||
1.2 | Перспективний план заходів з охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів у ____________ на 20__ – 20__ роки (для окремого підрозділу – витяг з плану) в наявності | ||||
1.3 | План основних заходів з охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів у ________ на 20__ рік (для окремого підрозділу – витяг з плану) в наявності | ||||
1.4 | Звіт про стан екологічної безпеки надано | ||||
1.5 | План проведення Дня довкілля в наявності | ||||
1.6 | Плани проведення днів захисту навколишнього природного середовища (друга та четверта п’ятниця кожного місяця) в наявності | ||||
1.7 | Донесення про стан екологічної безпеки джерел забруднення довкілля надано | ||||
1.8 | Підсумковий (річний) наказ командира (начальника) військової частини “Про підсумки роботи з питань виконання заходів з охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки у _____ за 20__ рік” (для окремого підрозділу – витяг з наказу) в наявності | ||||
1.9 | Вимоги щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у визначені строки виконано | ||||
2. В частині землекористування | |||||
2.1 | Правовстановлюючі документи на користування земельною ділянкою в наявності | ||||
2.2 | Власником чи землекористувачем, в тому числі орендарем, земельних ділянок при здійсненні діяльності: | ||||
забезпечується захист земель від забруднення, засмічення; | |||||
уживаються заходи щодо запобігання та ліквідації наслідків такого впливу | |||||
2.3 | Режим використання територій, що підлягають особливій охороні дотримується | ||||
2.4 | Вимоги щодо заборони провадження у межах зон санітарної охорони діяльності, яка може призвести до завдання шкоди підземним та відкритим джерелам водопостачання, водозабірним і водоочисним спорудам, водоводам, об’єктам оздоровчого призначення, навколо яких вони створені дотримуються | ||||
2.5 | Вимоги щодо заборони розміщення у межах санітарно-захисних зон об’єктів, пов’язаних з постійним перебуванням людей дотримуються | ||||
2.6 | Забруднень земель і ґрунтів, зумовлених господарською та іншою діяльністю суб’єкта господарювання, понад встановлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин не виявлено | ||||
3. В частині охорони атмосферного повітря | |||||
3.1 | Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря в наявності | ||||
3.2 | Документи в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами в наявності | ||||
3.3 | Документи щодо взяття на державний облік об’єкта, який справляє (може справити) шкідливий вплив на здоров’я людей і стан атмосферного повітря (для об’єктів першої категорії) в наявності | ||||
3.4 | Об’єктами, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря: | ||||
вимоги, передбачені дозволами на викиди забруднюючих речовин виконуються; | |||||
нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин дотримуються; | |||||
заходи щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин вживаються | |||||
3.5 | Спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру розроблено | ||||
3.6 | Заходи для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря вживаються | ||||
3.7 | Оснащення споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення здійснюється | ||||
3.8 | Контроль за експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин здійснюється | ||||
3.9 | Контроль за охороною атмосферного повітря в процесі усіх видів діяльності інструментально-лабораторними вимірюваннями параметрів викидів забруднюючих речовин: | ||||
стаціонарних джерел здійснюється; | |||||
пересувних джерел здійснюється; | |||||
ефективності роботи газоочисних установок забезпечується | |||||
3.10 | Призначено осіб, відповідальних за: | ||||
технічний стан, обслуговування і безпечну експлуатацію установок очистки газу; | |||||
належне розташування та обладнання місць відбору проб та вимірювання параметрів газопилового потоку; | |||||
ведення журналу обліку робочого часу установок очистки газу | |||||
3.11 | Технічне навчання і перевірка знань з правил технічної експлуатації установок очистки газу: | ||||
інженерно-технічного персоналу(не менше 1 разу на три роки) проводиться; | |||||
обслуговуючого персоналу, залученого до експлуатації установок очистки газу (не менше 1 разу на рік) проводиться | |||||
3.12 | Інструкція з експлуатації установок очистки газів відповідно до умов їх роботи розроблена | ||||
3.13 | Паспорт на кожну установку очистки газу в наявності | ||||
3.14 | Акти перевірок технічного стану установку очистки газу на джерелі викиду (утворення) в наявності | ||||
3.15 | Заходи щодо скорочення обсягів викидів передбачених в дозволі на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами виконуються | ||||
3.16 | Нормативи вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах транспортних та інших пересувних засобів дотримуються | ||||
3.17 | Державну статистичну звітність за встановленою формою подано | ||||
4. У частині водопостачання та водовідведення | |||||
4.1 | Спеціальний дозвіл (ліцензія) на користування надрами в наявності | ||||
4.2 | Дозвіл на спеціальне водокористування (якщо використовується вода в об’ємі від п’яти кубічних метрів на добу крім тієї, що використовується для виробництва в наявності | ||||
4.3 | Договір на постачання води (у разі центрального водопостачання) в наявності | ||||
4.4 | Умови дозволу та правила спеціального водокористування дотримуються | ||||
4.5 | Паспорт водного об’єкта в наявності | ||||
4.6 | Вода (водні об’єкти) використовуються відповідно до цілей та умов їх надання | ||||
4.7 | Зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання утримуються в належному стані | ||||
4.8 | Нормативи гранично допустимого скидання забруднюючих речовин дотримуються | ||||
4.9 | Заходи щодо запобігання забрудненню водних об’єктів стічними (дощовими, сніговими) водами, що відводяться з території здійснюються | ||||
4.10 | Облік забору та використання вод засобами вимірювальної техніки, у тому числі автоматизованими, здійснюється | ||||
4.11 | Заходи щодо охорони внутрішніх морських вод і територіального моря від забруднення та засмічення дотримуються | ||||
4.12 | Контроль за якістю і кількістю скинутих у водні об’єкти зворотних вод і забруднюючих речовин здійснюється | ||||
4.13 | Договір на водовідведення (у разі скиду у міську каналізацію) в наявності | ||||
4.14 | Очисні та інші водогосподарські споруди і технічні пристрої утримуються в належному стані | ||||
4.15 | Своєчасне інформування центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, про виникнення аварійних забруднень здійснюється | ||||
4.16 | Роботи, пов’язані з ліквідацією наслідків аварій, які можуть спричинити погіршення якості води здійснюються | ||||
4.17 | Звіт про водокористування за формою № 2ТП-водгосп (річна) подано | ||||
4.18 | Заходи щодо попередження забруднення підземних вод здійснюються | ||||
4.19 | Локальні мережі спостережних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод обладнані | ||||
4.20 | Паспорти артезіанських свердловин в наявності | ||||
4.21 | Акти проведення тампонажу свердловин, які не придатні до використання в наявності | ||||
5. У сфері управління відходами | |||||
5.1 | Не допускається змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені | ||||
5.2 | Забезпечено об’єкти системи Міноборони контейнерами для побутових відходів і відходів як вторинної сировини, які мають бути пофарбовані у кольори: жовтий — для пластику;
зелений — для скла; синій — для паперу; блакитний — для відходів як вторинної сировини; коричневий — для органічних побутових відходів; сірий — для залишкових побутових відходів; червоний — для небезпечних відходів у складі побутових відходів |
||||
5.3 | Забезпечено роздільне збирання медичних відходів як мінімум на три потоки: безпечні відходи, аналогічні твердим побутовим відходам; інфекційні відходи і гострі предмети; фармацевтичні відходи з можливістю їх ідентифікації (збереженням упаковок) | ||||
5.4 | Умови щодо запобігання утворення та зменшення обсягів утворення відходів створені | ||||
5.5 | Забезпечено класифікацію своїх відходів відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів | ||||
5.6 | Обробляються відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передаються для оброблення суб’єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл | ||||
5.7 | Укладено договір про надання послуги з управління побутовими відходами з виконавцем відповідної послуги | ||||
5.8 | Забезпечено утримання в належному санітарному і технічному стані місць утворення та зберігання відходів, а також забезпечено дотримання встановлених правил техніки безпеки та пожежної безпеки у таких місцях | ||||
5.9 | Призначено відповідальних осіб у сфері управління відходами | ||||
5.10 | Ведеться облік відходів, що утворилися в результаті їхньої діяльності, та подано відповідну звітність | ||||
5.11 | Власниками відходів, діяльність яких призводить до утворення небезпечних відходів, або власники відходів, що не є небезпечними, річний обсяг утворення яких перевищує 50 тонн, один раз на рік подано декларацію про відходи |
Стан дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення екологічної безпеки оцінюється _________________________
_____________________________________________________________________________
ОПИС
виявлених порушень вимог законодавства
За результатами проведення заходу контролю встановлено:
• відсутність порушень вимог законодавства;
• наявність порушень вимог законодавства.
№ з/п | Вимоги законодавства, які було порушено, із зазначенням відповідних статей (частин, пунктів, абзаців тощо) | Опис фактичних обставин та відповідних доказів (письмових, речових, електронних або інших), що підтверджують наявність порушення вимог законодавства | Опис негативних наслідків, що настали в результаті порушення вимог законодавства (за наявності) | Ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності (зазначається згідно з формою визначення ризиків настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності) |
Особи, що беруть участь у проведенні заходу контролю:
Посадові особи органу контролю:
_________________ (найменування посади) _______________ (підпис) _______________ (ім’я та прізвище)
_________________ (найменування посади) _______________ (підпис) _______________ (ім’я та прізвище)
Командир (керівник, начальник) військової частини або уповноважена ним особа:
_________________ (найменування посади) _______________ (підпис) _______________ (ім’я та прізвище)
Відповідальна особа за дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища:
_________________ (найменування посади) _______________ (підпис) _______________ (ім’я та прізвище)
Примірник цього акта на _______сторінках отримано “___” _______________ 20___ року
_________________ (найменування посади) _______________ (підпис) _______________ (ім’я та прізвище)
Відмітка про відмову від підписання керівником суб’єкта господарювання або уповноваженою ним особою, третіми особами цього акта