Події
Стажування майбутніх суддів: німецький досвід
Шістнадцятого липня в Національній школі суддів України відбувся українсько-німецький консультативно-тренінговий семінар «Актуальні питання стажування в судах з вивченням досвіду Німеччини».
Його було організовано в рамках співпраці з Німецьким фонду міжнародного правового співробітництва. Відкриваючи тренінг, ректор Національної школи суддів України Микола Оніщук наголосив, що теми стажування та наставництва є особливо актуальними з огляду на те, що вже незабаром НШСУ розпочне спеціальну підготовку кандидатів на посаду судді, які не мають значного досвіду роботи в судах. Практична складова спеціальної підготовки — стажування — закладе підґрунтя для подальшого ефективного відправлення правосуддя новими суддями. Цьому елементу в програмі спеціальної підготовки присвячена майже половина строку, відведеного на всю підготовку. При цьому роль наставників є визначальною в ході проходження кандидатами на посаду судді стажувань у судах.
Ректор подякував Німецькому фонду міжнародного правового співробітництва за можливість вивчити відповідний німецький досвід з тим, щоб імплементувати його найбільш ефективні елементи в первинну підготовку українських суддів.
У свою чергу юридичний радник Німецького фонду міжнародного правового співробітництва Геннадій Рижков висловив сподівання, що результатом консультативно-тренінгового семінару стануть орієнтири для подальшого вдосконалення інструментів суддівської освіти. А експерт фонду, суддя Вищого суду в землі Північний Рейн-Вестфалія Мартін Кессен, який уже багато років є суддею-керівником стажування, представив досвід функціонування в Німеччині інституту так званих «референдарів»-практикантів в судах, зокрема майбутніх суддів.
У ході семінару Мартін Кессен спільно з українськими колегами проаналізували: правовий статус референдарів у ході проходження їх практики в судах та його законодавче врегулювання; їх процесуальні компетенції в ході проходження практики в німецьких судах і завдання, які вони виконують у судах в рамках здійснення правосуддя; методики та порядок проходження відповідної практики; сфери навчання та очікувані результати; відносини референдарів з їх «опікуном» — суддею відповідного суду; порядок оцінки референдарів з боку судді — «опікуна» та її закріплення в офіційних документах; вплив такої оцінки на подальшу професійну юридичну кар’єру практиканта та порядок і сфери підготовки самих суддів-«опікунів» для керівництва відповідною практикою референдарів у судах.
Крім того, учасники семінару спільно обговорили вітчизняне нормативно-правове регулювання порядку стажування. Окремо дискутувалися психологічні особливості взаємовідносин стажиста та наставника.
Відбувся також обмін думок щодо порядку і форм підготовки суддів-керівників, заходів із підвищення їхньої кваліфікації. У підсумку семінару констатувалося, що проведений обмін досвідом — був цікавим для обох сторін, а представлення німецької моделі проходження стажування — важливий чинник та можливість для вдосконалення інституту первинної підготовки суддів в Україні.
Підготував Ілля Мороз,
спеціально для ЮВУ
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login