Connect with us

Судова практика

Обмеження щодо оприлюднення актів органів місцевого самоврядування у період дії воєнного стану не стосуються громадського обговорення проектів рішень про зупинення діяльності закладів освіти

Опубліковано

13 лютого 2024 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у справі № 320/5934/22 залишив без задоволення касаційну скаргу сільради, яка не провела громадських слухань щодо рішення про зупинення роботи школи.

Особа звернулася до суду з позовом до сільської ради, відділу освіти, культури, молоді, спорту та туризму сільської ради та виконавчого комітету сільради, в якому просила визнати протиправним та скасувати:

– рішення виконкому сільради «Про призупинення діяльності на рівні базової середньої освіти закладу загальної середньої освіти (ЗЗСО) у 2022-2023 навчальному році»;

– наказ відділу освіти «Про попередження і вивільнення працівників ЗЗСО».

Позивачка стверджувала, що виконком сільради вийшов за межі своїх повноважень, оскільки рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) ЗЗСО приймає його засновник виключно на пленарних засіданнях відповідної ради. Тобто, на думку позивачки, таке рішення могла б прийняти відповідна рада, а не виконком.

Читайте також: Зменшення кількості пацієнтів санаторію після введення воєнного стану не свідчить про неможливість його власника забезпечити працівника санаторію роботою

Також під час прийняття спірних рішень, за твердженням позивачки, не враховано думку територіальної громади, оскільки за змістом ч. 2 ст. 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» № 463-IX реорганізація і ліквідація ЗЗСО у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника.

Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, частково задовольнив позовні вимоги з тих мотивів, що рішення про реорганізацію або ліквідацію навчального закладу відповідно до приписів ч. 1 ст. 11 Закону № 463-IX має право приймати виключно засновник, яким у спірних правовідносинах є сільрада.

Суди також дійшли висновку, що у порушення вимог абз. 2 ч. 2 ст. 32 Закону № 463-IX відповідач прийняв спірне рішення без проведення громадського обговорення, а проект вказаного рішення не був опублікований заздалегідь (за 1 рік до прийняття).

Розглянувши касаційну скаргу сільради, Верховний Суд, проаналізувавши приписи абз. 2 п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ч. 1 ст. 32 Закону № 463-IX, ч. 2 ст. 25 Закону України «Про освіту», вказав, що рішення про ліквідацію, реорганізацію, інші зміни організаційного характеру щодо навчального закладу приймається його засновником або уповноваженим ним органом після попереднього обговорення проекту відповідного рішення.

Читайте також: Сам лише факт уведення воєнного стану не є підставою для визнання поважними причин пропуску процесуального строку органом державної влади

Щодо непроведення громадських слухань, оскільки вказане рішення приймалося у складних умовах воєнного стану, під час якого діє заборона на проведення масових зібрань, Верховний Суд зазначив, що консультації з громадськістю проводяться в обов’язковому порядку, зокрема з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку, зокрема, якщо рішення впливає на таке важливе конституційне право, як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.

Правова позиція щодо необхідності проведення консультацій з громадськістю у разі вирішення питання про ліквідацію, створення, реорганізацію навчальних закладів викладена Верховним Судом у постановах від 14 серпня 2018 р. у справі № 359/6814/17, від 6 лютого 2019 р. у справі № 720/1536/16-а, від 27 лютого 2018 р. у справі № 495/7147/16-а, від 12 грудня 2019 р. у справі № 200/13942/18-а, від 7 квітня 2020 р. у справі № 2140/1730/18, від 13 травня 2020 р. у справі № 324/1296/16-а та від 8 серпня 2023 р. у справі № 460/25721/22.

Читайте також: Вчинення злочину в умовах воєнного стану як кваліфікуюча ознака не є тотожним поняттям до обставин вчинення злочину з використанням умов воєнного стану

У період дії воєнного стану на акти органів місцевого самоврядування поширюються деякі обмеження щодо оприлюднення таких актів у порядку, визначеному ч. 4 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації», а також щодо виконання вимог законів України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та «Про державну допомогу суб’єктам господарювання».

Проте, відповідні обмеження не стосуються виконання органами місцевого самоврядування вимог ст. 13 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та ст. 32 Закону № 463-IX. До того ж проведення консультацій з громадськістю не обмежується необхідністю оприлюднення проектів відповідних рішень, а включає також інші форми роз’яснень, у тому числі Інтернет-конференції, відеоконференції тощо.

Крім того, відповідно до вимог ч. 2 ст. 32 Закону України № 463-IX проект спірного рішення повинен опубліковуватися за 1 рік до його прийняття, тобто громадські обговорення мали розпочатися з 6 червня 2021 р. – до запровадження правового режиму воєнного стану на території України шляхом оприлюднення проекту спірного рішення, а тому посилання скаржника на запровадження в Україні відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64/2022 правового режиму воєнного стану, не спростовують недотримання останнім вимог ч. 2 ст. 32 Закону № 463-IX.

Підготував Леонід Лазебний

Повний текст рішення

З іншими правовими позиціями Верховного Суду, яких вже налічується понад 16 000, можна ознайомитися в аналітично-правовій системі LEX.

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.