Судова практика
Оскаржувати рішення владних органів щодо розміру грошової компенсації за належне особі з інвалідністю житло слід в адміністративному суді
9 грудня 2020 р. Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду у справі № 323/2244/20 відмовив у задоволенні касаційної скарги позивача, який звернувся до суду з вимогою про скасування рішення органу влади у порядку цивільного судочинства.
Особа звернулась до суду з позовом до районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування рішення.
Рішенням селищної ради позивача було взято на квартирний облік як особу з інвалідністю І групи, учасника бойових дій.
Районна робоча комісія щодо розгляду заяв членів сімей загиблих військовослужбовців та інвалідів І-ІІ груп з числа військовослужбовців, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції, прийняла рішення про призначення йому грошової компенсації за належне житло.
У зв’язку зі зміною опосередкованої вартості 1 кв. м житла комісія спочатку збільшила розмір призначеної позивачу грошової компенсації, а пізніше, у зв’язку зі зміною законодавства, зменшила його.
Ухвалою районного суду, залишеною без змін апеляційним судом, у відкритті провадження відмовлено та роз’яснено позивачу його право на звернення до адміністративного суду у порядку, передбаченому КАС України.
У касаційній скарзі позивач зазначав, що у спірних правовідносинах відповідач, як суб`єкт владних повноважень, реалізує свої повноваження розпорядника бюджетних коштів та органу, який забезпечує отримання інвалідом І групи безоплатно у власність житлове приміщення, тобто перебуває з позивачем не у публічно-правових, а у приватно-правових відносинах. Таким чином, спір, пов`язаний з визначенням розміру грошової компенсації на купівлю житла, підлягає вирішенню у порядку цивільного судочинства.
Верховний Суд вказав, що у спірних правовідносинах відповідач у межах та у порядку, встановлених законом, наділений повноваженнями приймати рішення, що впливають на можливість реалізації позивачем права на соціальну гарантію – пільгу, надану йому в силу особливого статусу, визначеного Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 263 КАС України справи щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Крім того, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема з приводу проходження публічної служби (п. 2 ч. 1 ст. 19 КАС України). А за змістом п. 17 ч. 1 ст. 4 КАС України військова служба належить до служби публічної.
Позивач, мотивуючи позов положеннями Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», оскаржив рішення районної робочої комісії районної державної адміністрації у частині визначення розміру грошової компенсації за належне йому житло. Така гарантія соціального захисту як компенсація є однією з передбачених зазначеним законом пільг для осіб, які проходили військову, тобто публічну службу, та набули статус особи з інвалідністю внаслідок війни.
Тому Верховний Суд визначив. Що цей спір є публічно-правовим і його слід розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Підготував Леонід Лазебний