Судова практика
Податкові правопорушення, виявлені в рамках однієї перевірки, можуть визнаватися повторними
21 січня 2020 р. Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду у справі № 820/11382/15 задовольнив касаційну скаргу Офісу великих платників податків ДФС, який наполягав на повторності правопорушень платника податків.
Комунальне підприємство звернулося до суду з адміністративним позовом про скасування податкового повідомлення-рішення про застосування штрафних (фінансових) санкцій на підставі ст.ст. 127, 129 ПК України.
Позовні вимоги обґрунтовано безпідставністю прийняття відповідачем оскаржуваного податкового повідомлення-рішення, яким нараховано штраф в розмірі 50% та 75 %, як за повторне порушення вчинене протягом 1095 днів. Позивач доводив, що кожний факт несплати податку на доходи фізичних осіб до або під час виплати заробітної плати за період з 01.07.2013 по 31.12.2014, який встановлений в межах однієї перевірки не може розцінюватись як окреме порушенням, а наступний факт – як повторність такого порушення. Повторність може мати місце лише у випадку, якщо після проведеної перевірки прийнято податкове повідомлення-рішення, після якої знову за інший період в межах 1095 днів буде проведена перевірка та встановлено аналогічне порушення, яке розцінюється як повторність.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив про протиправність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення у зв’язку з помилковим притягненням платника податків до відповідальності на підставі ст. 127 ПКУ, оскільки відповідальність мала визначатися на підставі ст. 126 ПКУ як несвоєчасне перерахування платником податків до бюджету нарахованих сум податку на доходи фізичних осіб.
Апеляційний суд скасував це рішення та ухвалив постанову, якою позов задовольнив частково, зазначивши, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача штраф у розмірі 75 відсотків суми податку, оскільки протягом 1095 днів не застосовував до позивача штрафних санкцій відповідно до абз. 2 п. 127.1 ст. 127 Податкового кодексу України, що виключає можливість вважати порушення, встановлені одним актом перевірки, такими, що були вчинені послідовно вдруге та втретє.
У касаційній скарзі відповідач наполягав на правомірності застосування штрафу в розмірі 50 та 75 відсотків суми податку на підставі п. 127.1 ст. 127 ПКУ за неодноразове вчинення позивачем порушення, незалежно від того, чи було виявлено ці порушення під час однієї перевірки контролюючого органу.
Верховний Суд, задовольняючи касаційну скаргу, зазначив, що кожен встановлений контролюючим органом факт несплати податку до або під час виплати доходу є податковим правопорушенням.
Верховний Суд зазначив, що податковим правопорушенням відповідно до ст. 126 Податкового кодексу України є вчинення дії (платником податку) щодо фактичної сплати узгодженої суми грошового зобов’язання, але з затримкою (несвоєчасно).
Відповідно до ст. 127 Податкового кодексу України таким порушенням є бездіяльність податкового агента, тобто ненарахування, неутримання, несплата, неперерахування податку на доходи фізичних осіб до або під час виплати доходу.
Кваліфікуючою ознакою для застосування відповідальності відповідно до ст. 127 Податкового кодексу України в цьому спорі є порушення саме податковим агентом встановлених правил щодо утримання податку в джерела виплати доходу.
Джерелом виплати доходу є заробітна плата, з якої податковий агент утримав податок на доходи фізичних осіб, але не перерахував у встановлені терміни до бюджету.
Висновок щодо застосування норми права в подібних правовідносинах викладено в рішенні Верховного Суду України від 22 березня 2016 р. у справі № 813/6774/13-а, у якому зазначено, що положення ст. 126 ПК щодо застосування штрафної санкції застосовується у випадку, коли відбувається несвоєчасність сплати платником податків узгодженої суми грошового зобов’язання.
Стаття 127 Податкового кодексу України встановлює міру відповідальності, яка покладається на платника податків, зокрема на податкового агента, саме за несплату (неперерахування) податків до або під час виплати доходу на користь іншого платника податків.
Розмір штрафних санкцій визначається з урахуванням кількості разів допущених податкових правопорушень, незалежно від того, чи виявлено такі порушення контролюючим органом в межах однієї перевірки.
Підготував Леонід Лазебний