Connect with us

Судова практика

Військова служба правопорядку є спеціальним формуванням у складі ЗСУ, а тому поширення відомостей про її розташування охоплюється складом злочину, передбаченого ч. 2 ст. 114-2 КК України

Опубліковано

23 жовтня 2025 р. Верховний Суд колегією суддів Третьої судової палати Касаційного кримінального суду у справі № 725/4553/24 залишив без задоволення касаційні скарги захисників, які посилались на відсутність у діях засудженої складу злочину, передбаченого ч. 2 ст. 114-2 КК.

Обвинувачена здійснила відеофіксацію розташування відділу Військової служби правопорядку, озвучуючи і вказуючи на місцевість розташування об’єкта, розмістила цей відеозапис на особистому каналі відеохостингу «Youtube», на який підписано 12,7 тис. користувачів, і в соціальній мережі «TikTok».

Вироком районного суду, залишеним без змін ухвалою апеляційного суду, її засуджено за ч. 2 ст. 114-2 КК до покарання у виді позбавлення волі на строк 5 років.

У касаційних скаргах захисники зазначали, що відділ Військової служби правопорядку – це правоохоронний орган, спеціалізується на підтриманні внутрішнього порядку, його військовослужбовці не беруть участі у бойових діях, тобто не є військовим формуванням у розумінні ст. 1 Закону України «Про оборону України».

Читайте також: Поширення відомостей про розташування підрозділів Державної прикордонної служби України охоплюється складом злочину, передбаченого ч. 2 ст. 114-2 КК

Верховний Суд вказав, що відповідно до Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 64/2022 від 24 лютого 2022 р., Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Закону України «Про інформацію», наказу Головнокомандувача ЗСУ № 73 від 03 березня 2022 р. встановлено заборону на розповсюдження інформації, розголошення якої може призвести до обізнаності противника про дії ЗСУ, інших складових сил оборони, негативно вплинути на хід виконання завдань за призначенням під час дії правового режиму воєнного стану.

До того ж згідно з листа ГУ Військової служби правопорядку ЗСУ від 13 листопада 2023 р. вбачається, що відповідно до Закону України «Про військову службу правопорядку у Збройних Силах України» Військова служба правопорядку у ЗСУ є спеціальним правоохоронним формуванням у складі ЗСУ. Розміщення інформації у відкритому доступі про розташування зазначеного відділу не підлягає і на офіційних веб-порталах Міністерства оброни України та Генерального штабу ЗСУ не оприлюднювалось.

Твердження сторони захисту про те, що місце розташування зазначеного відділу є загально відомим, суперечить здобутим доказам у справі, оскільки у відкритих джерелах за адресою, де засуджена здійснювала відеозапис із прив’язкою до місцевості, будь-яких даних про розташування відповідного військового формування не міститься.

Читайте також: Передача особою інформації представнику ворожої держави свідчить про її прагнення до активної підривної діяльності і кваліфікується як державна зрада

Більше того, колегія суддів звернула увагу, що саме здійснення відеозйомки розташування військового об’єкту, фіксування перебування в ньому або біля нього військових, чи військової техніки, тобто підтвердження, що такий об’єкт функціонує у штатному режимі, може створити загрозу такому об’єкту шляхом подальшого поширення відповідної інформації, незалежно від його способу (опублікування в пресі, передання по радіо, телебаченню, з використанням інших засобів масової інформації, через мережу Інтернет, через соціальні мережі, або інші засоби телекомунікаційного зв’язку).

Безпідставними визнала колегія суддів також доводи захисту про те, що Військова служба правопорядку не є бойовим підрозділом чи військовим формуванням, а тому поширення інформації про її розташування не підпадає під ознаки складу злочину, передбаченого ст. 114-2 КК.

Такі твердження сторони захисту фактично зводяться до довільного трактування диспозиції ч. 2 згаданої статті, зважаючи, що її положення стосуються поширення інформації про переміщення, рух або розташування ЗСУ чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, за можливості їх ідентифікації на місцевості, тобто охоплюють всі структури, які становлять або мають відношення до системи ЗСУ без будь-якої конкретизації або виключень, до яких відноситься у томі числі й Військова служба правопорядку.

Підготував Леонід Лазебний

Повний текст рішення

З іншими правовими позиціями Верховного Суду, яких вже налічується понад 19 000, можна ознайомитися в аналітично-правовій системі LEX.

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2025
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.