Судова практика
Зменшення розміру щорічної разової грошової допомоги до Дня Незалежності України за 2023 рік є правомірним: Велика Палата ВС скасувала рішення у зразковій справі

Як ми раніше повідомляли раніше, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у зразковій справі № 440/14216/23 дійшов висновку, що для визначення розміру щорічної разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни до Дня Незалежності України у 2023 р. застосовується не Порядок № 754, а Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» № 3551-XII.
Однак 14 травня 2025 р. Велика Палата, розглянувши апеляційну скаргу, у своїй постанові констатувала правомірність дій Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України щодо зменшення розміру щорічної разової грошової допомоги до Дня Незалежності України за 2023 р. в умовах воєнного стану.
Велика Палата вказала, що в умовах війни пріоритетним є спрямування обмежених фінансових ресурсів держави на фінансування Збройних Сил України та інших військових формувань, які безпосередньо беруть участь у бойових діях (членів їхніх сімей), а відповідно, на захист суверенітету і територіальної цілісності України, а не на інші цілі, що може вплинути на збалансованість державного бюджету.
Читайте також: Підставою для призначення пенсії є стаж роботи, а не дотримання формальних вимог заповнення трудової книжки
З огляду на це, зменшення розміру одноразової грошової виплати, передбаченої ч. 5 ст. 13 Закону № 3551-XII, викликане об’єктивними причинами, а саме: прагненням збалансувати державний бюджет з метою належного фінансування Збройних Сил України та інших військових формувань, які своїми безпосередніми діями здійснюють захист суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності України.
Щорічна разова грошова виплата особам з інвалідністю внаслідок війни є додатковою державною допомогою, має допоміжний та стимулюючий характер і не є основним джерелом для існування громадян. Виплата цієї державної допомоги встановлена законом і не належить до складових конституційного права громадян на соціальний захист, визначених у ч. 1 ст. 46 Конституції України, які не можуть бути скасовані законом, а тому Верховна Рада України як єдиний законодавчий орган влади в Україні, з огляду на існуючі фінансово-економічні можливості, шляхом ухвалення законів може змінити умови та порядок виплати такої соціальної пільги за умови дотримання конституційних норм та принципів.
Читайте також: Судді, призваному на військову службу під час мобілізації, суддівська винагорода в період проходження служби не виплачується
Прийнявши Закон № 2983-IX, Верховна Рада України делегувала Кабінету Міністрів України право встановлювати порядок та визначати розмір разової грошової виплати особам з інвалідністю внаслідок війни, яка здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, що узгоджується з повноваженнями Уряду України, визначеними в п. 2, 3 ст. 116 Конституції України.
Велика Палата, аналізуючи наявність відповідних повноважень Кабінету Міністрів України, зважила також на те, що зміни в правовому регулюванні відбулися в умовах повномасштабного вторгнення, і делегування цих повноважень органу виконавчої влади забезпечує потрібну у цей період гнучкість, беручи до уваги надмірний фінансовий тягар на державу, який виник у зв’язку з необхідністю відсічі зовнішній агресії.
Ураховуючи наведене, Велика Палата дійшла висновку, що оскільки щорічна разова грошова виплата особам з інвалідністю внаслідок війни не передбачена в Конституції України, тому на неї не поширюються й визначені ст. 22 Основного Закону України гарантії щодо заборони скасування чи звуження змісту та обсягу прав, передбачених, зокрема, у її ст. 46.
Таким чином, Велика Палата рішення Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду скасувала і ухвалила нове, яким відмовила у задоволенні позову.
Підготував Леонід Лазебний
З іншими правовими позиціями Верховного Суду, яких вже налічується понад 17 000, можна ознайомитися в аналітично-правовій системі LEX.