Connect with us

В світі

Шахи з елементами зоології: як Додон та Санду б’ються за владу в Молдові

Опубліковано

Пані президент, Європа — на вашому боці. Процвітання, стабільність і свобода — наша спільна мета. Можете на нас розраховувати». Ця заява голови Європейської ради Шарля Мішеля за підсумками його зустрічі з Маєю Санду у деталях є дивною, адже стабільність — це саме те, проти чого бореться Санду, прозахідна президентка Молдови, яка торік здобула приголомшливу перемогу. А от для її опонента, проросійського екс-президента Ігоря Додона, та сама стабільність стала головним активом, що дозволяє йому зберігати контроль над процесами в країні. Мая Санду нині робить усе залежне від неї, аби провести дострокові парламентські вибори. Навіть у разі, якщо для цього доводиться нехтувати конституційними нормами, навіть попри загрозу імпічменту. Один з її козирів — це міжнародна підтримка, якої Додон не мав. І саме для підтримки цього козиря до Молдови приїхав очільник Європейської ради. Єдиний зовнішньополітичний козир Додона — це підтримка Путіна. Але він володіє іншими, звичнішими та потужнішими козирями: контролює парламентську більшість, має певний вплив на уряд та інші органи влади, включно із системою правосуддя. При цьому Додон волів би зацементувати поточний стан і призначити повністю підконтрольний йому уряд. Голоси для цього є. Немає лише згоди Санду подати кандидатуру додонівського прем’єра.

Майже патова ситуація

Описуючи ситуацію в Молдові, оглядачі часто-густо вживають шахову термінологію. Ігорю Додону, який є не лише екс-президентом країни, але й президентом національної Федерації шахів, подібне порівняння мало б лестити. Проте сам він для характеристики опонентки вважає за краще занурюватися у світ фауни.

Додон у своїх заявах постійно порівнює Маю Санду то з сорокою (приказка «краще голуб у руці, ніж сорока на паркані»), то із самкою богомола (натякаючи на небезпеку політичних альянсів із Санду для лідерів-чоловіків). І хоча після подібних зоологічних екскурсів екс-президент зазвичай стає героєм мемів та фотожаб, це його, здається, не бентежить.

Насправді ж ситуацію, в якій опинилася наразі Санду, можна назвати патовою. Тобто хід за нею, проте здійснити його вона не може. От тільки, на відміну від шахів, ця партія не може закінчитися нічиєю. Питання дострокових виборів постало одразу ж після обрання Санду президентом. Попри ейфорію від її перемоги, було зрозуміло, що в умовах парламентської республіки, якою є Молдова, повноваження проєвропейської президентки — геть обмежені. Щось реально здійснити можна, лише спираючись на парламентську більшість та сформований нею уряд. А для цього потрібні дострокові вибори.

За Конституцією Молдови, президент отримує право розпустити парламент у двох випадках:

а) у разі неможливості формування уряду або блокування протягом трьох місяців прийняття законів;

б) якщо парламент як мінімум двічі відхилив запропонований йому склад уряду в 45-денний термін після внесення відповідної пропозиції. Перша підстава для розпуску звучить дещо нечітко. І саме ця неоднозначність може визначити майбутнє Молдови. Та про це далі наразі важливо наголосити, що торік усі політичні гравці погоджувалися, що парламент Молдови потребує «перезапуску». Аби це сталося, напередодні інавгурації Санду подав у відставку прем’єр-міністр Іон Кіку. Санду розраховувала, що двічі подасть кандидатуру прем’єра, парламент її двічі відхилить — і вибори стануть реальністю. Втім, цей задум був не ідеальним.

Коаліція з крадіями

У парламенті Молдови достатньо депутатів, які в разі дострокових виборів точно залишаться без мандата. Їм краще голосувати за будь-яку кандидатуру.

Санду це розуміла, тому депутати від пропрезидентської партії «Дія та солідарність» (PAS) навіть звернулися до Конституційного суду за роз’ясненням, чи не може парламент саморозпуститися. Відповідь була негативною. То ж довелося діяти за процедурою.

Ми вже розповідали, що формальним кандидатом у прем’єри стала екс-очільниця Мінфіну Наталія Гавріліца, яка не приховувала, що не хоче, аби парламент її підтримав. Власне, це й сталося. Гавріліца отримала в парламенті нуль голосів. Здавалося, лишається ще один крок — запропонувати її неприйнятну кандидатуру ще раз. Але тут на шахівницю вийшов Додон. У день голосування щодо уряду Гавріліци він оголосив, що з’явилася нова кандидатка в прем’єри, — Маріана Дурлештяну. Підписи під документом про її висування поставили 54 депутати від фракцій ПСРМ та «Шор», групи Pentru Moldova (складається з депутатів-перебіжчиків) та трьох позафракційних депутатів (всього в парламенті Молдови — 101 депутат). Тобто під кандидатку в прем’єри від Додона наперед зібрали більшість голосів.

Слід зазначити, що донедавна Додон неодноразово висловлювався на користь дострокових виборів. Але ці обіцянки пішли у минуле. Доказом, що Додон дійсно працює на зрив дострокових виборів та призначення уряду, а не просто блефує, стало входження в «ситуативну коаліцію» фракції «Шор». Річ у тім, що лідер цієї партії Ілан Шор є одним із головних фігурантів справи про крадіжку з банківської системи мільярда доларів. Через іміджеві загрози такого союзу раніше Додон неодноразово відкидав можливість створення також коаліції.

Складна дорога до імпічменту

Далі в Молдові почалася напружена політична боротьба на межі фолу. Санду проігнорувала бажання «ситуативної більшості» й повторно висунула кандидатуру Наталії Гавріліци. Натомість соціалісти заявили про узурпацію влади й звернулися до Конституційного суду, який визнав рішення президентки неконституційним. Санду ж, своєю чергою, фактично відмовилася виконувати рішення КС, заявивши, що народ вирішить долю країни «на дострокових виборах або на референдумі».

До чого тут референдум? Річ у тім, що відмова виконати рішення КС дає підстави розпочати проти неї процедуру імпічменту. А за законодавством Молдови для усунення президента з посади мають бути виконані дві умови. Спершу імпічмент мають підтримати дві третини депутатів. Невідомо, чи знайдеться така кількість у нинішньому парламенті, адже для цього проти Санду має піти частина нещодавніх соратників, але в Молдові, яка має добрий досвід «перекупки» парламентарів, цього не можна виключити. Але наступним кроком має стати референдум, на якому потрібно, аби проти президентки проголосувало більше виборців, ніж віддали свої голоси за неї під час виборів. Зважаючи на те, що на виборах Санду здобула історичну перемогу, другу умову в принципі неможливо виконати. Тобто референдум може перетворитися на тріумф Санду. Звісно, що Додон не став робити їй такого подарунка і наприкінці минулого тижня публічно відмовився від оголошення імпічменту. Принаймні, поки що. Також ситуація стала патовою для всіх.

Наразі ж Мая Санду заявила, що взагалі відмовляється висувати кандидатуру прем’єра, а ще — оголосила дату, коли планує розпустити парламент, хай там що. В якості такої дати вона визначила 23 березня, бо тоді виповниться три місяці з часу відставки попереднього уряду. Якщо читати конституцію Молдови дослівно, то цей день не має якогось символічного значення. Втім на початку статті ми не дарма наголошували на тому, що конституція Молдови містить неоднозначність щодо можливих причин розпуску парламенту — а отже, дає підстави для її «творчого прочитання». У патовій ситуації, в який опинилася Санду, ця для неї може стати порятунком. За три тижні вона планує оголосити про «неможливість формування уряду» через неподану нею кандидатуру прем’єр-міністра. А раз так, то парламент треба розпускати.

Тепер хід за Додоном і він також не гає часу. Соцпартія знову звинуватила Санду в узурпації влади й оголосила, що планує довести неконституційність такого розпуску. Соціалісти стверджують, що мають план дій, який, нібито, має зупинити цей крок і перетворити Санду на «англійську королеву без повноважень».

Артем ФИЛИПЕНКО,
Національний інститут стратегічних досліджень

Сергій СИДОРЕНКО,
редактор «ЄП»

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.