Connect with us

В Україні

Безсилля держінститутів, або Хто допомагає боротися з корупцією на місцях?

Дата публікації:

Іван ОМЕЛЯН,
консультант з розвитку інституційної спроможності
регіональних коаліцій РПР

В ідеальному світі, боротися з корупцією повинні працюючі інститути поліції, прокуратури та суддів. В Україні з цим проблема.

Майже щодня ми бачимо картинку великої корупції на екранах наших гаджетів. Як правило, більшість розслідувальних програм говорять про розкрадання мільярдів та зловживання політичною владою, незаконні будівництва в центрі Києва чи в природоохоронних зонах. Але про те, як механізм боротьби з корупцією працює в регіонах силами громадських активістів, всеукраїнські медіа говорять мало, хоч це не менш важливий пункт на шляху до більш правової держави.

Розслідування в регіонах дуже сильно відрізняється від гучних журналістських програм з телевізора. Там не копаються у спальній білизні підозрюваних, і навіть не роблять відео з висоти польоту власності місцевих політиків. У більшості випадків активісти просто аналізують прозорі закупівлі, які в реальності «клуб українських любителів відмивання грошей» перетворює на темні.

З останнього для себе виділив три доволі успішних кейси боротьби з корупцією в регіонах: Львів, Кропивницький та Рівне. Ці міста вже тривалий час демонструють, що громадський контроль може працювати, більше того, може працювати ще й якісно — зупиняти схеми та повертати гроші в бюджет, а не просто спричиняти галас.

У Львові контролем та розслідуваннями активно займається громадська організація «Центр громадського моніторингу та досліджень». Одним з останніх кейсів центру було розслідування закупівель 25-ти комунальних підприємств, власником яких є Львівська міська рада. Активісти проаналізували всі закупівлі, виявивши, що 60% із них проігнорували ProZorro. Перевірені комунальні підприємства отримали 290,6 млн грн шляхом укладання прямих договорів, тоді як лише 193,5 млн грн було отримано через торги. Також активісти відслідкували те, що за останні чотири роки топ-5 покупців не змінювалася. Не треба мати неабиякий розум, аби зрозуміти, що прозорі закупівлі у щось вляпалися й стали не такими вже й прозорими.

У Кропивницькому головним борцем з корупцією стало об’єднання громадських організацій міста «Рада експертів». І, на відміну від Львова, активістам тут не було що аналізувати, бо системи закупівель через інтернет-аукціони в місті просто не було.

Кропивницький не виняток із решти міст, доволі часто місцева влада в різних регіонах не хотіла переходити на ProZorro. Ще б пак, інтернет-закупівлі змушують їх змінювати правила гри й створюють шалений ризик втратити можливість купувати в кума чи брата. Так от, активісти з Кропивницького все ж змусили владу перейти на більш прозору систему закупівель. Також «Рада експертів» приєднала своє місто до порталу «Відкритий бюджет» — ресурс, який висвітлює основні пункти місцевого бюджету в простій візуалізований формі. Таким чином, кожен зацікавлений громадянин зможе подивитися, на що витрачаються гроші в місті.

У попередніх двох містах активісти реагували на проблеми, які вже з’явилися, тоді як у Рівному об’єднання громадських активістів «Рада реформ Рівного» вирішили присікти можливе зародження схем у зародку та припинити безцільне використання коштів. Вони впровадили в місті практику публічних консультацій. Завдяки чому при затвердженні бюджету громадський сектор не просто слухає й подумки бурчить, а й може вносити реальні зміни та пропозиції.

Так на перших публічних консультаціях громадяни порушили проблему безпритульних собак, а також зініціювали озеленення міста. Раніше ж, значну частину коштів виділяли на однорічні квітники. Погодьтесь, це не зовсім раціонально, маючи можливість ті ж гроші витрачати на догляд за багаторічною зеленню.

Так, епатажу в цих розслідуваннях мінімум, проте результати від цього не стають менш цінними. Історії, які я розповів, показують, що антикорупційний рух у регіонах є майже громадським явищем. Активісти успішно визволяють своє місто з полону так званих «бруківщиків»: мерів та адміністрацій, які «закопують» гроші, які дала їм податкова децентралізація, в нову бруківку, дороги, лавочки, парки та ремонти під’їздів. І так вони створюють собі чималу підтримку в населення, бо раніше й такого не було.

Тим часом, багато хто з мерів обласних центрів мають свої підприємства з виготовлення бруківки чи вивозу та сортування сміття. Багато корупції знаходять громадські активісти в ремонтах шкіл, будівництві дитячих та спортивних майданчиків. Ще ласішим шматком для корупціонерів стають виділення землі, дозволи на будівництво та реконструкцію, здача майна в оренду. Так вимивалися мільйони.

Хто може все це зупинити? В ідеальному світі боротися з корупцію має працюючий інститут поліції, прокуратури та суддів. В Україні зараз цього всього немає. Проте є небайдужі люди, бізнеси, які помічають та викривають корупцію. Їх багато і з кожним днем стає ще більше. Вони здатні стати замовником створення нової політичної еліти в регіонах. І якщо ця еліта прийде до влади, то вона точно зможе допомогти реформувати інститут і справді знизити рівень корупції на місцях.

Джерело: Юридичний вісник України

В Україні

Для боротьби з нелегальним ринком нафтопродуктів створять робочі групи

Опубліковано

on

Прем’єр-міністр Денис Шмигаль доручив створити робочі групи на рівні кожної області із боротьби з нелегальним ринком нафтопродуктів, а також провести перевірки автозаправних станцій.

В кожній області будуть створені комісії, куди увійдуть представники ДСНС, Держпраці, Держпродспоживслужби, а також Держекоінспекції, чиїм завданням буде перевірка дотримання природоохоронного законодавства, зокрема якості нафтопродуктів з погляду екології.

Читати далі

В Україні

Інструкція Мінцифри із запису в чергу на вакцинацію проти COVID-19

Опубліковано

on

Міністерство цифрової трансформації України оприлюднило інструкції щодо запису до листа очікування вакцинації від COVID-19, а саме:

інструкція для порталу Дія;

інструкція для застосунку Дія;

– 0 800 60 20 19 – для запису через національний контакт-центр МОЗ.

Зазначається, що станом на сьогодні понад 45 тисяч українців вже записалися до листа очікування вакцинації від COVID-19: у застосунку Дія – 39 153 осіб, а на порталі Дія – 5 344.

Читати далі

В Україні

Визначення бази оподаткування ПДВ операцій з надання послуг оренди державного нерухомого майна під час карантину

Опубліковано

on

Наказом Міністерства фінансів України затверджено Узагальнюючу податкову консультацію щодо окремих питань оподаткування податком на додану вартість (ПДВ) операцій з постачання послуг з надання в оренду нерухомого державного майна на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Консультація надає відповідь на питання визначення бази оподаткування ПДВ операцій з надання послуг оренди державного нерухомого майна у зв’язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання сплати орендної плати за державне майно під час дії карантину» від 15 липня 2020 р. № 611.

Зокрема, роз’яснено, що для операцій з надання в оренду державного майна у період дії карантину, вартість яких визначається згідно з положенням постанови № 611, база оподаткування ПДВ визначається за договірною вартістю такої оренди, встановленої із застосуванням механізмів державного регулювання, а саме граничної ціни.

З текстом УПК можна ознайомитися за посиланням.

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Facebook

TWITTER

Календар юриста

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2020
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Telegram