Беззахисний споживач. Коли держава нарешті подбає про наші права? - LexInform: Правові та юридичні новини, юридична практика, коментарі
Connect with us

В Україні

Беззахисний споживач. Коли держава нарешті подбає про наші права?

Дата публікації:

Наразі власники продуктових супермаркетів, на відміну від покупців, перебувають у чудовому настрої. Тут діє практика: захист потопаючих — справа рук самих потопаючих. Бо, як відомо, умови продажу продуктів харчування, а також іншої аналогічної продукції, перебувають у повній залежності від господарів рітейлу. А в Україні продуктові магазини, ресторани, кіоски з 2014 року не несуть відповідальності перед покупцем за продаж непридатних до вживання продуктів.

Читайте також: Енергетичні характеристики техніки будуть доступні споживачам онлайн

Так, повернення грошей або заміна неякісних продуктів перебуває в абсолютній залежності від доброї волі продавця. І якщо ви придбали зіпсований (зацвілий) йогурт, прострочені ковбаси, гірке масло тощо, то не вправі розраховувати на заміну продукту, бо так пише Закон. Можливість отримати компенсацію тут повністю залежить від бажань і волі продавця. Лише керівник торговельної мережі, або єдиної точки продажів, особисто вирішуватиме в подібному випадку те, чи визнати помилку і рухатись далі разом із клієнтом (покупцем), чи відправити його подалі. Як правило, відбувається друге, адже жодних законодавчих зобов’язань щодо цього не існує. Відтак випадки продажу-купівлі неякісних або непридатних продуктових товарів в Україні непоодинокі.

Читайте також: Споживачів знову звільняють від сплати судового збору у справах про захист їхніх прав

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Безумовно, продавці реагують на скарги, особливо, якщо справа стосується великих мережевих магазинів, а також тих бізнесменів-власників, які піклуються про свою репутацію. Хоча державної статистики з цього приводу не існує. Врешті-решт, у КМУ вирішили виправити дану ситуацію й підготували новий проект закону «Про захист прав споживачів», яким будуть внесені зміни, зокрема, до статті 8 чинного закону, згідно з якими продавці будуть зобов’язані замінювати проданий непридатний для споживання продукт харчування на якісний на вимогу покупця при пред’явленні ним розрахункового документа (чека). Більше того, покупець (клієнт) зможе повернути собі гроші — якщо це неможливо в день повернення, то він зможе це зробити ще протягом 7 днів. За відмову виконувати ці вимоги уряд готовий встановити штраф у десятикратному розмірі від вартості товару (але не менше п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що зараз дорівнює 85 грн). Додам і те, що частина експертів повністю підтримують дану ініціативу влади, але при цьому впевнені, що до реальних змін у сфері захисту прав споживачів продуктів харчування така ініціатива навряд чи призведе.

Уся проблема в тому, що з 2014 року захист прав споживачів в частині захисту від купівлі неякісних продуктів харчування перестав входити до юрисдикції Держпродспоживслужби. Та й загалом це проблемне питання перестало бути предметом будь якої державної інституції. І навіть найактивніші громадські організації зараз не можуть, як це не парадоксально, поскаржитися на продавця, який продав непридатний харчовий продукт, у Державну службу України з питань безпеки харчових продуктів і захисту прав споживачів. Питання відшкодування клієнтові вартості продукту, якщо він виявився непридатним, вирішується між покупцем та продавцем і є предметом приватного цивільного права. Тому в сферу діяльності Держпродспоживслужби такі правочини не входять. Щодо якості і безпеки харчової продукції, то ці питання регулюються законами про харчову безпеку, а сфера продажу продукції — економічні інтереси, відтак страждання покупця нікого не цікавлять.

Читайте також: Обмежено розмір плати за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг

Якщо більше заглибитися в цю тему, то «непридатним», згідно з українським законодавством, вважається харчовий продукт, який містить сторонні речовини або предмети, пошкоджений іншим способом або зіпсований у результаті механічних, хімічних або мікробних чинників. При цьому такий продукт не може завдати шкоди здоров’ю людини. Але якщо продавець відмовляється визнавати провину, спроби довести її, як правило, приречені. На проведення експертизи якості продукту в спеціалізованих лабораторіях тієї ж Держпродспоживслужби потрібно спочатку отримати направлення і така експертиза займає чимало часу. Тим більше, що на її проведення часто існує черга. До того ж, варто розуміти, що така справа в суді розглядатиметься місяцями або навіть роками. Практично неможливо довести вину продавця і в разі харчового отруєння. Для цього потрібно отримати висновок лікаря, що потерпілий отруївся саме цим продуктом харчування.

Згаданий законопроект не має на меті встановлення системи компенсації споживачам. Важливо, що після його впровадження як закону економічні права споживачів будуть віднесені до компетенції Держпродспоживслужби. Тоді, якщо покупець звернеться до продавця із пліснявим продуктом і попросить повернути гроші, а той відмовиться, то покупець може поскаржитися в Держпродспоживслужбу. А в подальшому може з цього щось і «вигорить».

Водночас слід пам’ятати, що рядовий споживач, як правило, не скаржитиметься, а буде намагатися вирішити дане питання прямо в магазині. При тому можливості довести порушення з боку супермаркету у споживачів залишаться мінімальними. Тому всі наші уповання на краще залежатимуть від ефективності діяльності саме згаданої Держпродспоживслужби і часу, за який вона напрацює відповідну практику та механізми допомоги покупцям.

Нагадаємо, в 2014 році Україна взяла на себе зобов’язання гармонізувати своє законодавство з європейським. За минулий час директиви ЄС у частині захисту прав споживачів, які потрібно було імплементувати, втратили актуальність, зокрема, це стосується й захисту прав споживачів громадськими організаціями. Законопроект згадує і про можливість вирішення спорів у досудовому порядку. І це — правильний крок. Як відомо, в Європі більшість таких конфліктів вирішується в добровільному порядку й тільки 2% їх доводяться до суду, кажуть експерти. Нас це теж не омине. Хоча до суду українці звертатися з таких питань, скоріше, не будуть, бо хто ж йому довірить таке важливе питання?

Віктор КОВАЛЬСЬКИЙ

Джерело: Юридичний вісник України

В Україні

Створено контакт-центр для медиків

Опубліковано

on

От

Міністерство охорони здоров’я створило контакт-центр, що надаватиме консультації керівникам медзакладів, медичним працівникам та представникам органів місцевого самоврядування щодо формування спроможної мережі закладів охорони здоров’я, трансформації госпітальних округів та виплат базової заробітної плати. До центру за консультацією можуть звернутися лікарі, медсестри та представники медичної спільноти.

Читайте також: Виплату медикам підвищеної зарплати перевірятиме Держаудитслужба

«Алгоритм роботи контакт-центру буде влаштований таким чином, що кожне звернення від медпрацівників чи представників органів місцевого самоврядування буде зареєстровано та передано в роботу. Після уточнення необхідної інформації, заявнику надаватиметься зворотний зв’язок. Завдяки такому алгоритму медики зможуть максимально швидко отримати вичерпну відповідь», – додали у Міністерстві.

До контакт-центру можна зателефонувати за номером 0 800 60 20 21.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram
Читати далі

В Україні

У закладах освіти з’являться «вихователі з безпеки»

Опубліковано

on

От

Ще три громади Запорізької області долучилися до проекту «Вихователь безпеки» та підписали відповідні меморандуми. В межах акції, учасники домовились, що найближчим часом буде оголошено конкурс на зайняття вакантних посад спеціаліста із безпеки в освітньому середовищі.

Читайте також: Міносвіти підготувало довідки по освітній субвенції на 2022 р.

Спеціалісти будуть закріплені за певними закладами, де вони опікуватимуться широким спектром безпекових питань. За задумом «Вихователь безпеки» – людина, яка має стати комунікатором у громаді між закладом освіти та правоохоронними органами для захисту учнів, батьків і вчителів. Планується, що спеціаліст безпеки сприятиме ранньому виявленню та усуненню негативних явищ в підопічному закладі, співпрацюватиме з поліцейськими, рятувальниками, органами місцевого та батьківського самоврядування.

Читайте також: Майже 3 млрд гривень додатково виділено на освіту та охорону здоров’я

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Додамо, що раніше цей пілотний проект стартував на Харківщині. Меморандум про співпрацю та партнерство підписали керівники Головного управління Національної поліції України в Харківській області, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій та представники Донецької селищної територіальної громади.

Джерело: Юридичний вісник України

Читати далі

В Україні

Куди зникали мільйони роялті, як виправити систему і досягти справедливих виплат: в Києві відбулася пресконференція авторської організації

Опубліковано

on

От

24 січня 2022 року в Українському кризовому медіа-центрі міста Києва за ініціативи авторської організації ГО «УААСП» відбулася гучна пресконференція на тему «Перезапуск сфери зі збору та розподілу роялті за використання музики після прийняття закону України №5572».

Автори та представники українського бізнесу відповіли на гострі питання щодо міфів, що виникли навколо закону про роялті, який відміняє негативні наслідки попередніх конкурсів, перезапускає процедуру акредитації у сферах публічного виконання та публічного сповіщення музичних творів, надає дозвіл зареєстрованим ОКУ (організаціям колективного управління) збирати роялті за твори, що входять до їхнього каталогу, поки не буде проведено новий конкурс по акредитації. А також поділилися баченням майбутніх змін, які наведуть лад у сфері виплат винагород.

Міф про те, що користувачі не хочуть платити гроші, розвінчала виконавча директорка Національної асоціації медіа, що представляє понад 150 електронних національних і регіональних медіа, Катерина Мяснікова: «Нам потрібна зрозуміла ціна і спокій. Для нас дуже важливо, щоби система була прозорою і ми були впевнені, що сплачені нами гроші були справедливо розподілені та дійшли до авторів. І ми раді, що зараз є організації авторів, які прагнуть відкритого партнерства». Також Катерина поділилася амбіційним планом медіа індустрії на 2022 рік: виплатити авторам винагороду у розмірі 3,5 млн гривень, про що був підписаний меморандум прямо під час пресконференції. Це на 60% більше, порівняно з обсягом винагороди за суміжні права, які сплатили телерадіоорганізації відповідно до останнього опублікованого звіту акредитованої у цій сфері організації.

До підписання меморандуму приєдналася представниця фестивалю Atlas Weekend, GR-менеджерка Мар’яна Мокринська, і теж зазначила, що організатори фестивалів готові сплачувати чесні роялті, але тим ОКУ, діяльність яких буде дійсно прозора, з необхідними звітами, підтвердженнями надходження коштів правовласникам, та головне, які мають договори з міжнародними організаціями. Керуючий партнер Stereo Plaza Максим Шульженко та представник фестивалю «Західфест» Данило Почтарьов також висловилися у підтримку змін, передбачених законом №5572, та заявили про свою готовність до чесної співпраці та оголосили про підписані меморандуми.

Найважливіші юридичні новини. Підписуйтесь на LexInform в Telegram

Тарас Тополя, віце-президент Авторської ради ГО «УААСП» та лідер гурту «Антитіла», розповів про значні досягнення об’єднаної креативної індустрії з моменту проведення останньої пресконференції, зокрема про прийняття законопроекту №5572 у другому читанні наприкінці минулого року всупереч значному спротиву певних гравців ринку. Також розповів про тісну співпрацю з Мінцифри та з Мінекономіки щодо створення єдиного цифрового вікна для користувачів з можливим використанням додатку «Дія» та впровадження сучасних технологій з моніторингу звучання музики у закладах за принципом «Shazam». Дані дії направлені на цифровізацію процесу збору та розподілу роялті, що виключить людський фактор, і створить можливість прямого надходження винагород правовласникам на їхні рахунки від користувачів. Також ця система усуне існуючі фірми-прокладки і унеможливить тіньові схеми.

Ще один  міф про авторські права видавців та субвидавців на 80% музики, що використовується в Україні. «За світовою практикою видавці та субвидавці не володіють авторськими правами на музичні твори, а мають право на отримання частки роялті. Право надавати дозвіл на використання музичних творів шляхом публічного виконання та публічного сповіщення, а також збирати, розподіляти та виплачувати роялті передається між ОКУ відповідних країн за договорами про взаємне представництво інтересів» – наголосив Тарас Тополя. Ці договори є фундаментом захисту прав авторів у всьому світі.

Маніпуляції про не зібранні або не виплачені роялті у розмірі 100 млн гривень впродовж 9 місяців блокування ринку. Насправді винагорода збиралася і виплачувалася, хоча й з порушенням законодавства, про що свідчать звіти на сайтах відповідних ОКУ.

«Ми, як учасники креативної індустрії, сподіваємося, що законопроект №5572 буде підписано Президентом найближчим часом, і процедуру перезапуску сфери буде розпочато. Відзначаємо вирішальну роль Мінекономіки в організації та проведенні нових прозорих конкурсів з акредитації у сфері публічного виконання та публічного сповіщення музичних недраматичних творів відповідно до букви Закону про ефективне управління від 2018 року. Представники об’єднаної креативної індустрії України, а також міжнародна спільнота, буде надзвичайно пильно слідкувати за процесом акредитації», – зазначив Валерій Харчишин, генеральний директор ГО «УААСП» і лідер гурту «Друга Ріка».

У підсумку конференції організатори визначили, що необхідно зробити, щоб налагодити систему виплат роялті. Перед усім провести прозорий конкурс  з акредитації ОКУ новим складом членів комісії, яка складатиметься з компетентних осіб без конфліктів інтересів. Після вибору дійсно репрезативної ОКУ, що представляє найбільшу кількість авторів та творів України й світу, запустити цифрову систему збору та розподілу роялті між авторами.

Варто додати, що депутати Верховної Ради України втретє підтримали Закон №5572, тепер вже не проголосувавши за постанову Людмили Буймістер «Про скасування рішення ВРУ від 15.12.2021 відносного даного законопроекту». До запуску важливих і необхідних змін в сфері виплати роялті авторам залишився останній крок – підпис Президента України Володимира Зеленського.

Переглянути пресконференцію повністю можна за посиланням

Читати далі

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

В тренді

© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2022
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.

Вже йдете? Перш ніж Ви підете ...

Запрошуємо до нашого каналу Telegram

Не варто пропускати жодної актуальної новини ;)
close-link