В Україні
Бюро економічної безпеки – час для перезавантаження
Як відбуватиметься призначення нового керівника БЕБ і добір кадрів, щоб якісно перезапустити відомство?
Як відомо, 11 квітня уряд прийняв важливе рішення про звільнення першого директора БЕБ. Цій події передувало 16 місяців відвертого розчарування українського суспільства в роботі відомства, від якого чекали справжньої ліквідації податкової міліції. Втім, на жаль, головними негативними ознаками роботи нового державного органу за цей час стала хіба що зміна вивіски або «політика дверей, відчинених лише для своїх» та критичний стан справ у HR-політиці. На 1 січня цього року особовий склад бюро був укомплектований лише на 17% від затвердженої штатної чисельності, при тому більшість із них – колишні співробітники ДФС/податкової міліції.
Читайте також: Стратегія державної безпеки України як прикладна проблема
Виразним є й інший факт – навколонульові результати роботи. За даними Офісу Генерального прокурора України (Єдиний звіт про кримінальні правопорушення по державі за грудень 2022 року), лише 12 кримінальних проваджень з обвинувальним актом направлено до суду, а відшкодування збитків сягнуло 33,3 млн грн (цифри говорять самі за себе). Закидалося керівництву БЕБ і недотримання базових принципів підзвітності та прозорості («новини замість звітування»). Поряд із надвисокою медійною активністю, не поданий звіт за 2021 рік, передбачений статтею 35 закону про Бюро економічної безпеки, а перший комплексний документ про результати роботи відомства побачив світ лише в лютому поточного року.
Спостерігався стійкий конфлікт очільників БЕБ з Радою громадського контролю бюро – через непрозорість та порушення під час проведення кадрових конкурсів (приклади, рішення РГК від 18 липня 2022 року про призупинення повноважень делегатів у конкурсних комісіях Бюро економічних злочинів та протокол засідання РГК № 8 від 18.08.2022 року).
Чому «не помічають» роботи БЕБ
Природньо, що все це, зокрема й чисельні повідомлення в ЗМІ про можливі вчинення корупційних та інших правопорушень посадовими особами БЕБ, призвело до появи в минулому році відповідної слідчої комісії українського парламенту (постанова 2838-IX від 13.12.2022 р.), а згодом, на початку березня цього року, й депутатського законопроекту № 9080.
Саме останній документ, разом із кадровим рішенням про звільнення директора Бюро економічної безпеки, започаткував процес переформатування БЕБ, тому приділимо йому більше уваги.
Сім кроків перезавантаження БЕБ
Головна мета законопроєкту № 9080 – не повторити прикрі помилки та провести «комплексне (на законодавчому та виконавчому рівнях) перезавантаження діяльності Бюро економічної безпеки». Для цього пропонується застосувати наступний інструментарій – назвемо його «7 кроків з перезавантаження БЕБ»:
– 7 кроків з перезавантаження БЕБ (базові норми проекту № 9080);
– якісна перебудова складу та змісту конкурсної комісії з призначення нового Директора Бюро. Тепер про 7 кроків та їх суть:
- Конкурс не вдасться зробити політично керованим та непрозорим: до складу комісії (9 осіб) будуть включені 5 досвідчених іноземних експертів, їх запропонують уряду міжнародні організації, які протягом останніх 3 років надавали країні таку необхідну нам технічну допомогу.
- Комісія буде професійною: з’являються додаткові вимоги її до майбутніх членів, а саме досвід роботи у сферах права/запобігання і протидії корупції не менше 5 років.
- Комісія стане мобільною та фінансово незалежною від уряду: створено можливість дистанційної роботи у засіданнях (в режимі відеоконференцій), водночас фінансування діяльності конкурсної комісії може здійснюватися за рахунок міжнародної допомоги. Таким чином, дійсно будується відомство з новими обличчям та ідеологією.
- Поточний топ-менеджмент БЕБ буде звільнений: повноваження директора, його першого заступника та інших заступників припиняються достроково.
- До лав БЕБ більше не рекрутуватимуть нових «колишніх». Діятиме законодавче обмеження щодо призначення на посади в бюро осіб, які до 1 січня 2023-го не менше року обіймали будь-яку слідчу або оперативну посади в податковій міліції, прокуратурі, СБУ, Державному бюро розслідувань, Нацполіції (міліції).
- «Старі» кадри залишать відомство – всі працівники БЕБ пройдуть позапланову атестацію.
- Контроль суспільства буде посилений. Щороку буде проводитися зовнішня незалежна оцінка/аудит ефективності діяльності бюро.
Таким чином, запропонований законопроектом № 9080 сценарій виглядає цілком збалансованим та прагматичним. Спочатку формування незалежної комісії, що проведе прозорий професійний конкурс.
Читайте також: Працівники податкової міліції не працюватимуть в Бюро економічної безпеки
Це дозволить відомству отримати гідного керівника, який отримає можливість провести швидкий та радикальний restart державного органу, що підлягатиме більш щільному контролю з боку уряду та українського суспільства. Лише після цього Бюро економічної безпеки нарешті зможе запрацювати належним чином та в повному обсязі.
Джерело: Юридичний вісник України