В Україні
Чи стало в публічних закупівлях більш ProZorro?
Закупівлі в Україні через систему ProZorro: що змінилося в процедурі проведення тендерів з моменту запровадження нових підходів?
Ми вже звикли до того, що публічні закупівлі в Україні здійснюються через систему ProZorro. Що ж змінилося в процедурі проведення тендерів з моменту запровадження цієї системи?
Візьму сміливість стверджувати, що і до набрання чинності Законом «Про публічні закупівлі» процедура державних закупівель в Україні в цілому була досить прозорою й ефективною. З власного досвіду можу стверджувати, що багато європейських країн мають значно заплутанішу процедуру і численні прогалини в регулюванні, які в нашому законодавстві були враховані та усунені. Але, попри все це, суттєві зміни завдяки запуску ProZorro все ж були.
Одна з них — запуск процедури публічних закупівель енергосервісних договорів через електронну систему ProZorro. Хоча після вступу в силу Закону «Про публічні закупівлі» провести тендер за таким договором з формально-юридичної точки зору було неможливо. Чому? Все просто: не були внесені зміни в інші нормативні акти, які посилалися й діяли за механізмами старої процедури публічних закупівель. На виправлення цієї ситуації знадобився майже рік.
Ще однією ключовою зміною стало впровадження процедури моніторингу, який проводиться за критеріями ризиків, що вираховуються автоматично. В теорії це мало б значно збільшити прозорість процедур та контроль за ними. Як буде насправді — покаже час.
Також був запроваджений механізм малої приватизації, одначе говорити про його ефективність ще зарано. Розвиток цього механізму залежатиме від розвитку самої системи ProZorro, від продажів загалом. Найбільш важливим є те, що це — ефективна й дешева альтернатива реалізації малоцінних активів держави. Для більшості з них повна процедура приватизації — надзвичайна розкіш. Адже адміністративні витрати будуть значно вищими ніж отримана державою сума.
Ще одна ключова перевага — поява відкритої та загальнодоступної інформації про продаж державних активів. Адже часто потенційні інвестори навіть не знають, що держава продає майно, яке могло б їх потенційно зацікавити.
Щодо рівня корупції, то в перший рік роботи ProZorro він дійсно знизився — і це є безумовним досягненням. Всі звикали до роботи нової системи. Але з часом почав спрацьовувати людський фактор та система почала давати збої.
Отже, щоб державні закупівлі почали проводитися кардинально по-новому, потрібні суттєві зміни в підходах у цій сфері загалом та в свідомості учасників процесу зокрема. Для настання реальних результатів ми маємо вдосконалювати не лише законодавство чи систему ProZorro. Ми повинні вдосконалювати наше суспільство. І розпочинати потрібно із себе.
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login