Connect with us

В Україні

Чи стало в публічних закупівлях більш ProZorro?

Опубліковано

Олексій Кот, керуючий партнер ЮФ «АНТІКА», член Ради з питань судової реформи, доктор юридичних наук, адвокат

Закупівлі в Україні через систему ProZorro: що змінилося в процедурі проведення тендерів з моменту запровадження нових підходів?

Ми вже звикли до того, що публічні закупівлі в Україні здійснюються через систему ProZorro. Що ж змінилося в процедурі проведення тендерів з моменту запровадження цієї системи?

Візьму сміливість стверджувати, що і до набрання чинності Законом «Про публічні закупівлі» процедура державних закупівель в Україні в цілому була досить прозорою й ефективною. З власного досвіду можу стверджувати, що багато європейських країн мають значно заплутанішу процедуру і численні прогалини в регулюванні, які в нашому законодавстві були враховані та усунені. Але, попри все це, суттєві зміни завдяки запуску ProZorro все ж були.

Одна з них — запуск процедури публічних закупівель енергосервісних договорів через електронну систему ProZorro. Хоча після вступу в силу Закону «Про публічні закупівлі» провести тендер за таким договором з формально-юридичної точки зору було неможливо. Чому? Все просто: не були внесені зміни в інші нормативні акти, які посилалися й діяли за механізмами старої процедури публічних закупівель. На виправлення цієї ситуації знадобився майже рік.

Ще однією ключовою зміною стало впровадження процедури моніторингу, який проводиться за критеріями ризиків, що вираховуються автоматично. В теорії це мало б значно збільшити прозорість процедур та контроль за ними. Як буде насправді — покаже час.

Також був запроваджений механізм малої приватизації, одначе говорити про його ефективність ще зарано. Розвиток цього механізму залежатиме від розвитку самої системи ProZorro, від продажів загалом. Найбільш важливим є те, що це — ефективна й дешева альтернатива реалізації малоцінних активів держави. Для більшості з них повна процедура приватизації — надзвичайна розкіш. Адже адміністративні витрати будуть значно вищими ніж отримана державою сума.

Ще одна ключова перевага — поява відкритої та загальнодоступної інформації про продаж державних активів. Адже часто потенційні інвестори навіть не знають, що держава продає майно, яке могло б їх потенційно зацікавити.

Щодо рівня корупції, то в перший рік роботи ProZorro він дійсно знизився — і це є безумовним досягненням. Всі звикали до роботи нової системи. Але з часом почав спрацьовувати людський фактор та система почала давати збої.

Отже, щоб державні закупівлі почали проводитися кардинально по-новому, потрібні суттєві зміни в підходах у цій сфері загалом та в свідомості учасників процесу зокрема. Для настання реальних результатів ми маємо вдосконалювати не лише законодавство чи систему ProZorro. Ми повинні вдосконалювати наше суспільство. І розпочинати потрібно із себе.

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →
Натисніть, щоб прокоментувати

You must be logged in to post a comment Login

Leave a Reply

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.