В Україні
Долю автофіксації вирішить КСУ
Зараз штрафи з перевищення швидкості накладаються на власника автомобіля (який може навіть не мати водійських прав), а не на водія-порушника. Конституційний Суд має вирішити, чи відповідає ця норма основному Закону України?
У Конституційному Суді оскаржено положення Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) про автофіксацію. Постійний представник Верховної Ради в Конституційному Суді повідомила про початок процесу.
Суть проблеми в тому, що особа, за якою зареєстровано транспортний засіб та, яка вчинила правопорушення, можуть бути різними, але відповідальність все одно покладається на людину, за якою зареєстровано транспортний засіб. Таким чином, зараз порушуються: принцип індивідуального характеру юридичної відповідальності; презумпція невинуватості особи та право на професійну правничу допомогу (постанова про накладення адміністративного стягнення може виноситися без участі особи, яка притягається до адміністративної відповідальності).
Аргументи захисту:
— обмеження прав є пропорційним тій меті, яку планується досягти: забезпечення безпеки дорожнього руху, захист життя і здоров’я громадян;
— у справі «Фальк проти Нідерландів» Європейський суд з прав людини визнав правомірною відповідальність саме власників транспортних засобів;
— КУпАП встановлює не презумпцію винуватості власника транспортного засобу, як вказують автори скарги, а презумпцію володіння транспортним засобом у момент вчинення правопорушення саме його законним володільцем (власником). При цьому ця презумпція може бути спростована. Встановлення презумпцій такого роду не суперечить практиці ЄСПЛ (рішення у справі «Салабіаку проти Франції»);
Утім вірогідність відміни автофіксації — мінімальна. Адже за два місяці роботи автофіксації лише в Києві та області автовласники заплатили 73 мільйони гривень штрафів. При цьому за перший місяць роботи системи, як стверджується, аварійність у Київський області зросла на 26 відсотків.
Джерело: Юридичний вісник України