Connect with us

В Україні

Колабораціонізм – яке покарання передбачає нове законодавство? Пресконференція керуючого партнера ЮА «Абсолют» Олександра Бондарчука

Опубліковано

В березні 2022 року Кримінальний кодекс України доповнився новою статтею – 111-1 «Колабораціонізм». Вона передбачає декілька форм колабораціонізму та відповідальність для кожної з них.

Детально про нове законодавство під час пресконференції телеканалу «Відкритий» розповів керуючий партнер юридичного агентства «Абсолют» Олександр Бондарчук:

«На жаль, кримінальна відповідальність за дії на користь ворога з’явилась лише в березні 2022 року, хоча збройна агресія проти України та часткова окупація триває вже вісім років.

На мою думку, важливо говорити зараз на цю тему, щоб громадяни розуміли всі можливі негативні наслідки співпраці з ворогом. Законодавство нове, нас ще очікує судова практика, дуже великий діапазон як дій, що підпадають під поняття “колабораціозм”, так і покарань. Напрацювання цієї судової практики нас чекає в майбутньому”, – підкреслив Олександр.

Відтепер, визнаються злочинними наступні діяння:

  • публічне заперечення громадянином України здійснення збройної агресії проти України, встановлення та утвердження тимчасової окупації частини території України;
  • публічні заклики громадянином України до: підтримки рішень та/або дій держави-агресора, підтримки збройних формувань та/або окупаційної адміністрації держави-агресора,
  • співпраця з державою-агресором, співпраця зі збройними формуваннями та/або окупаційною адміністрацією держави-агресора, невизнання поширення державного суверенітету України на тимчасово окуповані території України, незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території;
  • здійснення громадянином України пропаганди у закладах освіти з метою: сприяння здійсненню збройної агресії проти України, встановлення та утвердження тимчасової окупації частини території України, уникнення відповідальності за здійснення державою-агресором збройної агресії проти України;
  • здійснення громадянином України дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти;
  • передача матеріальних ресурсів незаконним збройним чи воєнізованим формуванням, створеним на тимчасово окупованій території, та/або збройним чи воєнізованим формуванням держави-агресора;
  • провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора;
  • організація та проведення заходів політичного характеру, здійснення інформаційної діяльності у співпраці з державою-агресором та/або його окупаційною адміністрацією, спрямованих на підтримку держави-агресора, її окупаційної адміністрації чи збройних формувань та/або на уникнення нею відповідальності за збройну агресію проти України, за відсутності ознак державної зради, активна участь у таких заходах;
  • добровільне зайняття громадянином України посади, пов’язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора, або добровільне обрання до таких органів, а також участь в організації та проведенні незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території або публічні заклики до проведення таких незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території;
  • добровільне зайняття громадянином України посади в незаконних судових або правоохоронних органах, створених на тимчасово окупованій території, а також добровільна участь громадянина України в незаконних збройних чи воєнізованих формуваннях, створених на тимчасово окупованій території, та/або в збройних формуваннях держави-агресора чи надання таким формуванням допомоги у веденні бойових дій проти Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізовувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України.

Якщо дії або рішення громадянина України, які підпадають під дію статті КК 111-1 «Колабораціонізм» призвели до загибелі людей або настання інших тяжких наслідків, вони караються позбавленням волі на строк п’ятнадцять років або довічним позбавленням волі, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.

У разі вчинення злочину уповноваженою особою від імені юридичної особи, до юридичної особи може бути застосовано такий захід кримінально-правового характеру як ліквідація юридичної особи.

Олександр Бондарчук наголосив, що в правовій державі Україні не може бути несправедливо засуджених.

«Таких справ буде багато, але наша правова система вистоїть, і в підсумку не буде несправедливих вироків. Особисто наше юридичне агентство ЮА “Абсолют” готове братися за такі непрості справи, адже це наша робота», – наголосив юрист.

Також на пресконференції йшла мова про такі поняття, як державна зрада та диверсії. Анна Попкова, провідна адвокатка практики судового урегулювання спорів ЮА «Абсолют» розповіла, що ці статті вже існували в Кримінальному кодексі України ще з 2014 року. Проте до суду доходила лише третина обвинувальний актів з тих, що були розслідувані:

«Можливо, схожа ситуація буде й зі статтею «Колабораціонізм». Адже є проблема саме з розслідуваннями – необхідно ретельно збирати доказову базу, опрацьовувати ті матеріали, які надходять. І я вважаю, що на цю проблему треба звертати увагу», – підкреслила адвокатка.

Відмітимо, що державна зрада – це діяння, умисно вчинене громадянином України на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України. Наприклад: перехід на бік ворога в період збройного конфлікту, шпигунство, надання іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України. Такі дії караються позбавленням волі на строк від дванадцяти до п’ятнадцяти років з конфіскацією майна або без такої.

Ті самі діяння, вчинені в умовах воєнного стану, – караються позбавленням волі на строк п’ятнадцять років або довічним позбавленням волі, з конфіскацію майна.

Диверсія ж – це вчинення вибухів, підпалів або інших дій з метою ослаблення держави, спрямованих на масове знищення людей, заподіяння тілесних ушкоджень чи іншої шкоди їхньому здоров’ю, на зруйнування або пошкодження об’єктів, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення. А також вчинення з тією самою метою дій, спрямованих на радіоактивне забруднення, масове отруєння, поширення епідемій, епізоотій чи епіфітотій. Такі дії караються позбавленням волі на строк від десяти до п’ятнадцяти років з конфіскацією майна або без такої.

В той же час, диверсії, вчинені в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту, – караються позбавленням волі на строк п’ятнадцять років або довічним позбавленням волі, з конфіскацію майна.

ВІДЕО З ПРЕСКОНФЕРЕНЦІЇ

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.