В Україні
Коли не обов’язково оформляти страховку в банку?
Національний банк у відповідь на численні запити клієнтів банків коли потрібно придбавати страховку, оформляючи різні банківські послуги, пояснив, що у певних випадках страхування дійсно є обов’язковим. Приміром, коли особа бере кредит на житло, потрібно буде застрахувати квартиру чи будинок, які є предметом іпотеки. Це вимога ст. 7 Закону України «Про страхування» та ст. 8 Закону України «Про іпотеку». Водночас обов’язок банку – дати клієнту можливість обрати страховика з переліку компаній, з якими співпрацює фінансова установа. Якщо банк стверджує, що є можливість оформити страховку лише в одній конкретній компанії, – це порушення вимог ст. 20 Закону України «Про споживче кредитування».
У разі оформлення автокредиту є кілька нюансів. По-перше, кожен водій зобов’язаний мати поліс страхування цивільно-правової відповідальності власників транспортних засобів (простіше кажучи, «автоцивілку»). Законодавство не вимагає від банку оформлювати такий поліс під час видачі кредиту, але банки зазвичай включають його оформлення до пакета послуг. Проте фінустанова має дати клієнту можливість обрати страховика з переліку акредитованих компаній (вимога ст. 20 Закону України «Про споживче кредитування»).
По-друге, банк може запропонувати клієнту застрахувати предмет застави – тобто авто. Така страховка (КАСКО) не є обов’язковою, але може бути корисною як для клієнта, так і для банку, адже зменшить ризики у випадку пошкодження авто, яке перебуває в заставі.
Страхування не є обов’язковим, якщо ви берете споживчий кредит (не автокредит чи іпотеку), відкриваєте рахунок, робите переказ коштів чи обмінюєте валюту.
Часом банки уводять клієнтів в оману. Наприклад, працівник фінансової установи запевняє, що під час отримання споживчого кредиту потрібно обов’язково оформити страхування життя, а під час оформлення грошового переказу – купити страховку від нещасного випадку. Самі банки у відповідь на запити Національного банку стверджують: фінансова установа має право пропонувати клієнтам супутні продукти, але страхування в таких випадках не є обов’язковим. Тому клієнти мають право відмовитися від страховки. Банкам заборонено вимагати від клієнта придбання товарів чи послуг, як обов’язкової умови надання банківських послуг. Це норма ст. 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність».
Якщо працівники банку порушують ваші права, потрібно скаржитися. Спершу до самого банку, а потім – до НБУ.