В Україні
Киян вкотре «ощасливили». Проїзд у громадському транспорті став удвічі дорожчим
Нещодавнє підвищення цін на проїзд у столичному громадському транспорті сколихнуло, без перебільшення, всю київську спільноту. Збільшення ціни майже в два рази, а головне, сам спосіб вирішення цього питання, стали предметом спорів і спротиву.
Спочатку, як відомо, це питання було темою обговорення в сесійній залі міськради. Під стінами КМДА тоді, 12 липня, мітингувало чимало киян, які з прапорами та плакатами вимагали від посадовців не підвищувати вартість проїзду у громадському транспорті. Активісти переконані, що підвищення цін необґрунтоване і спочатку треба провести аудит заробітку та витрат столичного транспорту. Більше того, депутатам було запропоновано внести проект рішення щодо заборони такого підвищення цін до порядку денного засідання ради. Це вдалося зробити лише з третього разу. Й хоча перші два голосування депутати провалили, врешті-решт, їх переконали в необхідності підвищення цін. Для цього до сесійної зали було запрошено представників комунальних перевізників, які з трибуни Київради запевняли в необхідності підвищення проїзду. Варто зауважити, що частина протестувальників на Хрещатику, 36, мітингувала на підтримку саме такого рішення. Вони представилися працівниками «Київпастрансу» та метрополітену й вимагали підвищити їм зарплати.
Під час виступу представників комунальних підприємств у кулуарах почалася бійка. Противники підвищення проїзду намагалися прорватися до сесійної зали. Втім зробити це їм завадили правоохоронці. Тому секретар Київради оголосив про перерву. А депутати спішно залишили сесійну залу, попри заклики активістів повернутися до роботи. В результаті відповідне розпорядження Київської міської державної адміністрації про підвищення тарифів було підписане. Так, згідно з документом пасажири, які регулярно їздять громадським транспортом і користуються системою поповнення безконтактних карток, матимуть можливість сплачувати за 1 поїздку в метрополітені від 6,50 грн (у разі одноразового придбання 50 поїздок). Разовий квиток коштуватиме 8,00 грн.
Та давайте заспокоїмося й проаналізуємо ситуацію. Відомо, що ціни на проїзд у метрополітені в країнах Європи від 10 до 25 разів вищі, ніж в Україні. Проте така різниця мало про що говорить. Так, наприклад, одним із найдорожчих є лондонський метрополітен. За проїзд столицею Великобританії пасажири платять до 200 гривень за поїздку, залежно від сектора, в якому вони переміщаються. А найдешевше метро в столиці Північної Кореї — Пхеньяні. Тут вартість проїзду становить приблизно 3—4 гривні.
Щодо наших реалій, то київська влада устами Віктора Кличка заявила, що ухвалене нещодавно рішення про підвищення тарифів на проїзд у громадському транспорті економічно обґрунтоване. Мер, зокрема, заявив, що «…ми не можемо допустити кризи в транспортній сфері, тому змушені підняти ціну на проїзд. Адже транспорт у Києві має належним чином працювати, бути безпечним і комфортним, вчасно ремонтуватися й оновлюватися». Також, на його думку, на сьогодні собівартість проїзду в столичному громадському транспорті набагато вища, ніж була до того. «Подорожчали енергоресурси, матеріали, у нас не вистачає водіїв через низьку зарплату. Тому підвищення ціни на проїзд економічно обґрунтовано. І всі розрахунки будуть оприлюднені, з ними можна буде ознайомитися», — сказав мер.
Між тим, потрібно зазначити, що експерти з надання транспортних послуг у містах вважають, що підвищення цін на проїзд в метрополітені нічого суттєвого в питання забезпечення якості і структури цих послуг не внесе. А про проведення публічного аудиту комунальних перевізників та запровадження єдиного електронного квитка у всіх видах транспорту столиці йшлося у вимогах багатьох громадських організацій і КМО Союзу юристів України зокрема. Адже це дало б змогу акумулювати кошти, розрахувати кількість містян і гостей столиці, що користуються громадським транспортом. А головне — дало б додаткові аргументи на користь підвищення чи стабілізації цін на послуги з проїзду столицею. Проте без введення єдиного електронного квитка та відповідного обладнання в усіх засобах столичного транспорту, приватного зокрема, цивілізованим чином питання забезпечення транспорту не вирішити.
Наразі відомо, що кошти з підвищення ціни проїзду в метро столиці будуть спрямовані на оплату боргу з оновлення парку метро. Адже рахунки Київського метрополітену заблоковані виконавчою службою. Вихід один — сплатити величезний борг у майже 2 млрд гривень або знайти його гарантоване забезпечення. Кишені киян і стали таким гарантом. Але перш ніж робити це, потрібно було б провести консультації з киянами, а не порушувати їхні права на пересування. Саме спосіб вирішення цього питання обурив жителів столиці. І ми в черговий раз переконуємося в неспроможності київської влади співпрацювати з містянами. Отже, ціна питання — це права людини. Але можна було їх і не порушувати, якби спосіб вирішення цього питання був би продуманим і цивілізованим.
Віктор Ковальський,
шеф-редактор,
голова Київської міської організації Союзу юристів України
Джерело: Юридичний вісник України
You must be logged in to post a comment Login