В Україні
Мін’юст програв справу про дванадцять мільйонів
Третього березня Одеський окружний адміністративний суд ухвалив рішення, яким задовольнив позов Акціонерного товариства «Одеська ТЕЦ» до Міністерства юстиції України в особі його Департаменту державної виконавчої служби про скасування постанови, яким останнє хотіло стягнути з позивача 12,4 млн грн судового збору. Даний вердикт свідчить про те, що чиновники вказаного відомства, на жаль, поки що так і не навчилися читати до кінця закони.
Історія даного конфлікту почалася у далекому 2013 році, коли згадана теплоелектроцентраль не розплатилася за поставлений їй газ із Національною акціонерною компанією «Нафтогаз України». Остання подала позов на 133 мільйони гривень до Господарського суду Одеської області й частково виграла: рішенням від 07.04.2015 р. було присуджено до стягнення з відповідача 124 млн грн –враховуючи зрізані «хвости» тіла боргу. В липні того ж року, коли це рішення вже набрало законної сили, було видано відповідний судовий наказ, але заява Нафтогазу про примусове виконання рішення надійшла до органів юстиції аж через чотири з лишком роки, а саме 11 грудня 2019 р.
Чому стягувач так надовго затягнув процес в тексті рішення адміністративного суду не сказано, але достеменно відомо, що протягом цього проміжку часу в країні сталося чимало визначних подій, серед яких варто назвати, по-перше, майже десятикратне підвищення ціни на газ для споживачів житлово-комунального сектору, по-друге, ухвалення Верховною Радою Закону України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії». Не занурюючись надто глибоко в його зміст, зазначимо, що він трохи полегшував становище боржників з числа комунальних підприємств – залишаючи непорушним право постачальників на повернення основного боргу, він разом з тим дозволяв прощати їм борги в частині додаткових нарахувань. Наприклад, штрафних санкцій. А крім того дарував їм десять відсотків виконавчого збору, який, відповідно до ст. 27 Закону України «Про виконавче провадження», зазвичай стягується у випадку примусового виконання рішення суду.
Отже, продовжимо. 27 грудня 2019 року Департамент державної виконавчої служби Мін’юсту відкрив виконавче провадження й, окрім іншого, виніс постанову про стягнення з Одеської ТЕЦ виконавчого збору в розмірі 12,4 млн грн. В керівництві останньої цілком логічно вирішили, що з неї хочуть взяти «не по чину» й подали позов до суду про визнання незаконними дій Міністерства юстиції.
В даній ситуації суд, на відміну від чиновників Мін’юсту, підняв не лише обидва згадані вище закони, а й підзаконні акти, які регламентували процедуру звільнення підприємств теплокомуненерго від стягнення надмірних платежів. Так, у пункті 6 частини 5 статті 27 Закону України «Про виконавче провадження» чітко було написано, що виконавчий збір не стягується за виконавчими документами про стягнення заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до згаданого вище закону про врегулювання заборгованості комунальників. А вже в цьому другому законі було сказано, що для звільнення від стягнення підприємства-боржники мають бути включені до спеціального Реєстру, який веде центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. Цим органом було Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, наказом якого від 10.05.2019 р. № 107 Одеська ТЕЦ була включена до цього самого Реєстру теплопостачальних, теплогенеруючих та інших підприємств, що беруть участь у процедурі врегулювання заборгованості за спожиті енергоносії.
Все перелічене й дало підстави Окружному адміністративному суду Одеської області визнати протиправною постанову Департаменту ДВС про стягнення з позивача 12,4 мільйони гривень й стягнути натомість із самого Міністерства юстиції 21 тисячу гривень судового збору.
Юрій КОСТЮЧЕНКО,
ЮВУ
Джерело: Юридичний вісник України