В Україні
Нова Антикорупційна стратегія: що вона змінить для України?


Олександр НОВІКОВ,
голова Національного агентства
з питань запобігання корупції
Чи здивуєтесь ви, якщо я скажу, що в Україні з 2017 року немає Антикорупційної стратегії? У сфері боротьби з корупцією працюють спеціалізовані органи, Кабінет Міністрів, державні органи, органи місцевого самоврядування. Кожен має свої повноваження та зону відповідальності, але поки що їхня (і наша з ними, в тому числі) взаємодія більше схожа на всім відому байку
Чому так трапилося?
Процес створення антикорупційних інституцій був складним та зайняв набагато більше часу, ніж очікувалося. Їхня взаємодія не була налаштованою, а тогочасна НАЗК не змогла стати центром формування й координації впровадження антикорупційної політики. Оскільки перегляду цієї політики не відбувалося, програмні документи, за якими працювали НАЗК та інші установи, втрачали актуальність. Наслідком стала розбалансована й малоефективна діяльність публічних інституцій у питаннях запобігання та протидії корупції.
Чи зможе Антикорупційна стратегія допомогти в цій ситуації?
Так, зможе. Нова стратегія в своїй основі містить два підходи: вдосконалення загальної системи запобігання корупції та фокус на галузеві реформи, що зменшать можливості для корупції в певних сферах (наприклад, оборонний сектор, митниця та податкова, охорона здоров’я). Збалансоване поєднання цих підходів дасть змогу не лише знизити рівень корупції, підвищити довіру громадян до органів влади, а й суттєво підвищити темпи соціально-економічного зростання України. Антикорупційна стратегія дозволить скоординувати діяльність усіх державних органів, фактично перетворюючи їх на одну команду з єдиною метою та підвищуючи загальну ефективність.
Як працюватиме нова Антикорупційна стратегія?
У розробці проекту антикорупційної стратегії взяли участь її потенційні виконавці від держави, а також громадськість, бізнес, експерти, міжнародні партнери. В основі стратегії, яка працюватиме протягом 2020–2024 років, лежать такі принципи:
1. Оптимізація функцій держави та місцевого самоврядування. Тобто органи державної влади будуть позбавлені зайвих та надмірних повноважень, функції таких органів не дублюватимуть й не будуть суперечити одна одній.
2. Зниження «людського фактору» та збільшення прозорості й ефективності в стосунках органів державної влади та органів місцевого самоврядування з фізичними та юридичними особами. Взаємодія між працівниками державних органів та громадянами буде мінімізована, а отже, корупційні ризики будуть зменшені. Цьому сприятимуть єдині правила загальної адміністративної процедури та діджиталізація процесів.
3. Створення зручних та законних альтернатив існуючим корупційним практикам. Процесам, які є потенційно корупційними, має бути розроблена нормальна заміна — зручна, законна, й, бажано, цифрова.
4. Забезпечення дієвого державного контролю за дотриманням публічними службовцями правил етичної поведінки та вимог антикорупційного законодавства.
5. Забезпечення невідворотності юридичної відповідальності за корупційні та пов’язані з корупцією правопорушення. Тобто люди повинні бути впевненими, що за будь-яке корупційне правопорушення чи порушення, пов’язане з корупцією, винні будуть покарані.
Отже, нова антикорупційна стратегія повинна стати прозорим та зрозумілим документом, який визначатиме правила взаємодії громадськості, державних, правоохоронних органів на шляху до подолання корупції.
Яким буде процес її ухвалення?
Нова антикорупційна стратегія буде ухвалена Верховною Радою у вигляді закону. Двадцять четвертого червня ми опублікували проект стратегії на нашому сайті. Він доступний для обговорення, і ви можете зробити свій внесок, надіславши пропозиції на пошту state@nazk.gov.ua. Більше того, ми плануємо провести низку консультацій із бізнесом, громадськістю, експертами та міжнародними партнерами. Після всіх консультацій, які триватимуть близько трьох тижнів, буде опублікований остаточний проект. Ми надішлемо його до держорганів на погодження, а кінцевий варіант передамо до Кабміну. Урядовці й депутати матимуть можливість внести свої пропозиції до стратегії, і насамкінець — ВР розгляне проект Закону «Про Антикорупційну стратегію» на своєму засіданні.Отже, плануємо, що закон буде ухвалений вже восени.
Якими будуть механізми реалізації?
Антикорупційна стратегія — це не просто документ декларативного характеру. Ми обрали кілька найважливіших сфер, де масштаби корупційних зловживань є найбільшими, в яких антикорупційні заходи будуть здійснюватися комплексно та першочергово. Для визначення цих сфер ми проаналізували ефективність реалізації антикорупційної політики та низку галузевих досліджень, провели стандартне опитування щодо рівня корупції в Україні.
Порядок впровадження антикорупційної стратегії визначатиме державна програма, яку теж затверджує Кабмін.
Для роботи з кожною пріоритетною сферою, визначеною в стратегії, програма визначатиме низку заходів, обов’язкових для виконання, та строки їх реалізації. Також до державної програми можуть вноситися зміни залежно від її виконання та актуальності завдань.
Щоб уникнути несподіванок, ми очікуємо, що будь-які зміни, заплановані до внесення в державну програму, будуть обговорюватися з Агентством та громадськістю.
Що в результаті?
Україна отримає комплексний документ, напрацьований спільно, ухвалений Верховною Радою, обов’язковий до виконання всіма органами влади. Він дозволить громадськості й бізнесу детально контролювати антикорупційні процеси й роботу держорганів стосовно цих процесів.
На його виконання всі залучені державні органи будуть скоординовані та системно працюватимуть над чітко визначеними завданнями кожен у своїй сфері відповідальності.
Загальним ефектом від ухвалення стратегії має стати зростання довіри українців до держави, економічне зростання країни, зокрема, більш комфортні умови для бізнесу та інвестицій. Звісно, все це буде можливе лише за наявності політичної волі всіх владних інституцій та належної координації, яку НАЗК забезпечуватиме зі свого боку.
Джерело: Юридичний вісник України
В Україні
Для боротьби з нелегальним ринком нафтопродуктів створять робочі групи

Прем’єр-міністр Денис Шмигаль доручив створити робочі групи на рівні кожної області із боротьби з нелегальним ринком нафтопродуктів, а також провести перевірки автозаправних станцій.
В кожній області будуть створені комісії, куди увійдуть представники ДСНС, Держпраці, Держпродспоживслужби, а також Держекоінспекції, чиїм завданням буде перевірка дотримання природоохоронного законодавства, зокрема якості нафтопродуктів з погляду екології.
В Україні
Інструкція Мінцифри із запису в чергу на вакцинацію проти COVID-19

Міністерство цифрової трансформації України оприлюднило інструкції щодо запису до листа очікування вакцинації від COVID-19, а саме:
– інструкція для застосунку Дія;
– 0 800 60 20 19 – для запису через національний контакт-центр МОЗ.
Зазначається, що станом на сьогодні понад 45 тисяч українців вже записалися до листа очікування вакцинації від COVID-19: у застосунку Дія – 39 153 осіб, а на порталі Дія – 5 344.
В Україні
Визначення бази оподаткування ПДВ операцій з надання послуг оренди державного нерухомого майна під час карантину

Наказом Міністерства фінансів України затверджено Узагальнюючу податкову консультацію щодо окремих питань оподаткування податком на додану вартість (ПДВ) операцій з постачання послуг з надання в оренду нерухомого державного майна на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
Консультація надає відповідь на питання визначення бази оподаткування ПДВ операцій з надання послуг оренди державного нерухомого майна у зв’язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання сплати орендної плати за державне майно під час дії карантину» від 15 липня 2020 р. № 611.
Зокрема, роз’яснено, що для операцій з надання в оренду державного майна у період дії карантину, вартість яких визначається згідно з положенням постанови № 611, база оподаткування ПДВ визначається за договірною вартістю такої оренди, встановленої із застосуванням механізмів державного регулювання, а саме граничної ціни.
З текстом УПК можна ознайомитися за посиланням.
-
Судова практика5 днів тому
Заподіяння педагогічним працівником шкоди психічному здоров’ю учня внаслідок булінгу є підставою для звільнення такого працівника
-
Законодавство7 днів тому
Адаптивний карантин продовжено до 30 квітня 2021 р.
-
В Україні6 днів тому
На 50% підвищать посадові оклади медпрацівників закладів освіти
-
В Україні22 години тому
Положення про ліцей винесено на повторне обговорення
-
Законодавство5 днів тому
Керівників закладів вищої освіти обиратимуть у два тури
-
Судова практика5 днів тому
При вирішенні питання про визнання особи такою, що втратила право користування житлом, слід враховувати баланс інтересів сторін