Connect with us

В Україні

Нові адмінсуди: ще один крок до стандартів ЄС

Опубліковано

Уже майже десять років ми намагаємося наблизитися до судових стандартів ЄС. Ідеться про відповідні реформи, вітчизняну кон’юнктуру нововведень та важку їх реалізацію.

На сьогодні в Мін’юсті, відповідальному за ці реформи, формується департамент права Європейського Союзу. Ймовірно він буде налаштований на реалізацію норм публічного права. Проблем у цій царині наразі накопичилося більше, аніж в інших правових сферах. У цьому плані заступник міністра юстиції Олександр Банчук вважає, що в суспільства сформувалася недовіра до всієї влади, а не тільки до судової системи. І це заважає проведенню будь-яких реформ. Із погляду посадовця, що сфера правосуддя та інститутів, суміжних із судочинством, мають долати цю недовіру суспільства. В першу чергу слід впровадити невід’ємні елементи принципу верховенства права, тобто нарешті утворити судові органи замість, наприклад, ліквідованого Окружного адміністративного суду Києва, який розглядав справи проти органів влади центрального рівня, а саме Кабінету Міністрів України, Національного банку, міністерств та інших органів центральної і виконавчої гілок влади. Водночас саме з цим судом (наразі уже неіснуючим) пов’язана й найбільша кількість різного роду скандалів. У тому числі із цих причин ВРП 18 березня ухвалила рішення про звільнення Павла Вовка (який очолював ОАСК) з посади судді цього суду на підставі пункту 3 частини шостої статті 126 Конституції України. Як було заявлено, реалізація зазначеної процедури здійснювалася на підставі подання Третьої Дисциплінарної палати Ради, яка вирішила притягнути П. Вовка до дисциплінарної відповідальності та застосувати до нього дисциплінарне стягнення у виді подання про звільнення судді з посади.

Читайте також: Україна підпише Конвенцію про міжнародний доступ до правосуддя

Якщо виникає велика кількість спірних правовідносин, вони мають стати предметом розгляду суду, якому суспільство довіряє. Водночас постає питання: навіщо це робити, один суд ліквідували, а другий треба творити заново? Відповідаємо: саме це відрізняє демократичне суспільство від тоталітарних чи авторитарних. Йдеться про зміну власне парадигми, адже громадянин, бізнесмен, представник юридичної особи, якщо він вважає, що певне рішення органу влади чи посадової особи порушує закон і його права, він має право подати проти них відповідний адміністративний позов, а елементи презумпції винуватості органу влади присутні в дійсності завжди. У кримінальному провадженні є поняття презумпції невинуватості особи – вона є невинуватою, доки не доведено протилежне. В адміністративних правовідносинах навпаки – особі достатньо скласти позов, заявити, що таке рішення, наказ, постанова порушують його права й цього достатньо. Всі докази на спростування даного твердження має надати сама влада. Ця парадигма викладена в Кодексі адміністративного судочинства.

Створення нового адміністративного суду на заміну скасованого, має бути спрямованим на те, аби ствердилося уявлення громадян про суд, який буде займатися лише владними справами. А для цього прийняти закон – мало. Необхідно ще відібрати відповідних і відповідальних кандидатів, забезпечити адекватний контроль доброчесності і компетентності тощо. Нагадаємо, модель вищих спеціалізованих судів закріплена прямо в Конституції. Наразі урядовий законопроект передбачає, що для того, аби розпочати роботу над створенням Вищого адміністративного суду, потрібно відібрати щонайменше 32-х суддів для цього суду. Надалі, залежно від навантаження, може надалі йтися про збільшення їхньої кількості, але це вже буде рішення ВРП разом із ВККСУ.

Читайте також: Конкурс суддів спеціалізованих адміністративних судів – без Громадської ради доброчесності

На рівні Конституції в нас все закладено для того, аби мати найпрогресивнішу систему правосуддя. Залишилося зробити ще кілька кроків для її реалізації, зокрема завершити набір нових суддів. Вища кваліфікаційна комісія суддів вже оголосила набір на 1800 посад у місцевих судах та 550 посад в апеляційних судах. А 24 березня Володимир Зеленський підписав євроінтеграційний закон щодо створення Спеціалізованого окружного адміністративного суду та Спеціалізованого апеляційного адміністративного суду. Як видається, все почало ставати на свої місця. Додам, що посли G7 в Україні привітали прийняття Верховною Радою цього закону. Отже, ми ще на крок стали ближчі до забезпечення європейських стандартів правосуддя в Україні.

Віктор Ковальський

Джерело: Юридичний вісник України

Продовжити читання →

Новини на емейл

Правові новини від LexInform.

Один раз на день. Найактуальніше.

Digital-партнер


© ТОВ "АКТИВЛЕКС", 2018-2024
Використання матеріалів сайту лише за умови посилання (для інтернет-видань - гіперпосилання) на LEXINFORM.COM.UA
Всі права на матеріали, розміщені на порталі LEXINFORM.COM.UA охороняються відповідно до законодавства України.