В Україні
Обмеження виїзду за кордон керівника підприємства за наявності податкового боргу не покращить шанси погасити борг
Федерація роботодавців України опублікувала відкрите звернення щодо схваленням Урядом проекту Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень».
У ФРУ дійшли висновку, що більша частина його положень є неприйнятною та такою, що у разі його прийняття Верховною Радою завдасть суттєвої шкоди економіці України.
Автори законопроекту пропонують поширити право податкової застави на неузгоджені грошові зобов’язання, що суперечить самому смислу процедури їх узгодження та необґрунтовано обмежуватиме права платників податків, заважатиме їх нормальній господарській діяльності.
Необґрунтованим вбачається і обмеження виїзду керівника платника податків за кордон за наявності податкового боргу у підприємства, що може заподіяти шкоду такому платнику податків і лише зменшити його шанси погасити наявний податковий борг.
Роботодавці вважають неприйнятною пропозицію щодо обмеження 50 відсотками суми від’ємного значення об’єкту оподаткування минулих років, яку можна включити в фінансовий результат до оподаткування, особливо на тлі тих проблем, із якими стикнувся бізнес внаслідок пандемії.
Аналогічно неприйнятною та такою, що завдасть шкоди господарський діяльності величезної кількості платників податків, у тому числі переробних підприємств харчової промисловості, є пропозиція фактично оподатковувати за ставкою 20% експорт товарів, зазначених у товарних групах 1-24 за УКТ ЗЕД, а також обмеження у звільненні від оподаткування ПДВ першого продажу житла. Також незрозумілим є намір скоротити в 6 разів термін, протягом якого у платника податків залишається право на реєстрацію отриманих податкових накладних та, відповідно, на податковий кредит за ними. До того ж така ініціатива є дискримінаційною по відношенню до певного кола платників податків.
Щодо акцизного податку вбачається недоречною зміна бази оподаткування акцизним податком пива з середини року. Крім того, роботодавці виступають проти запровадження спеціального коефіцієнта, що пропонується застосовувати до акцизного податку, який сплачується виробниками/імпортерами тютюнових виробів за встановлених умов. Зазначений у законопроекті розмір коефіцієнта не є економічно-обґрунтованим та не корелюється із діючим графіком щорічного підвищення ставок акцизного податку на тютюнові вироби відповідно до Податкового кодексу (щорічне зростання на 20%).
Наміри в черговий раз підвищити акцизний податок на лікеро-горілчану продукцію на 5%, на переконання роботодавців, не призведуть до збільшення надходжень бюджету, а скоріше стимулюватимуть тіньове виробництво. Легальне виробництво лікеро-горілчаних виробів зменшується навіть без підвищення ставки податку.
Роботодавці також не можуть погодитись із трикратним збільшенням ставки екологічного податку на двоокис вуглецю.
Закладення в законопроекті індексації ставок рентної плати за користування радіочастотним ресурсом також не знайшло підтримки роботодавців. Передусім вони прямо суперечать Меморандуму про взаєморозуміння між провідними операторами мобільного зв’язку, в рамках якого оператори мобільного зв’язку взяли на себе значні інвестиційні зобов’язання, які не можуть бути виконані в умовах постійного підвищення рентної плати, адже в Україні вже сьогодні сума податків, що відносяться конкретно до мобільної індустрії, складає 14% від загальних доходів сектору мобільного зв’язку, що значно вище аналогічного середнього показника для Європи (4%).